Pagina's

29 juli 2023

de hele familie



In de winter zie ik ze nooit en hangt de voedercontainer er nutteloos bij. Maar in het voorjaar zag er weer af en toe eentje. Meestal een mannetje, soms ook een vrouwtje. Zwarte meesjes. Wat kleiner en onbeduidender in kleur dan de andere mezensoorten. 

Er zit een verhaal achter die zwarte meesjes op mijn balkon. Ik schreef er al eens over. Een week geleden waren ze er ineens weer. Een stuk of zeven, acht. De hele familie. Het was een drukte van belang. Met veel gekwetter kwamen ze aangevlogen. Ik had de pinda's net aangevuld met een lekkere vetbol met zaden erbovenop als kers op de taart. Het was dringen.

Als ze niet direct bij de pinda's terecht kunnen, hippen ze over mijn balkon of klampen zich vast aan de muur. En ik zit daar allemaal van te genieten vanuit mijn keuken.




Het gaat erin als koek. En dit is er dan na 3 dagen van over. Een dun laagje pinda's. Want die blijven toch favoriet. Ik heb inmiddels al weer groot ingeslagen. Niet aan te slepen, die pinda's.




Ze maken er wel een knoeiboel van. De waterbak eronder ligt er vol mee. En als hij de kans krijgt komt een ekster de gemorste resten wegsnoepen. Heel soms zie ik hem, maar hij is heel vlug weer weg. Ik ben altijd te laat om hem op de foto te krijgen.


15 opmerkingen:

  1. Oh zo schattig hè, ik kan daar ook zo van genieten! Je ziet dat hier ook wel.. een heel tijd niks en ineens komt er dan een hele zwerm van die vogeltes om alle tuinstruiken af te gaan op zoek naar.. ja, insektjes denk ik.
    Onze buurman hangt nog steeds pindanetjes op voor de halsbandparkieten.. ook hartstikke leuk om te zien.. ze sch*ten alleen ónze kant van het tuinscherm helemaal onder hahahahahaaa!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben op moment weinig vogels in de tuin. Loslopende poezen, eksters, kraaien, gaaien zijn denk ik de oorzaak. Is altijd een leuk gezicht zo’n zwerm / familie mees. Groet en fijn weekend. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat schattig! De bomen zorgen voor een veilige vluchtroute, daar houden meesjes van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die bomen zijn cruciaal. Ook voor mij. Anders zou mijn uitzicht wel erg saai zijn.

      Verwijderen
  4. Wat leuk al die meesjes! Ik kan begrijpen dat je daarvan geniet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo heel erg leuk, zo om van te genieten. groot ingeslagen, ik begrijp het helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Altijd zo gezellig, vogels om je heen. Hier komt s avonds rond zeven uur een zwerm zwaluwen dartelen. Ook al zo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Superleuk! Wij hebben hier een rattenplaag, dus even geen vogelvoer. Erg jammer

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vogels,daar kun je elke dag van genieten. Hier wachten ze al tot de gordijnen open gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zwarte meesjes...ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Maar op de foto lijken ze ook niet zwart, ik zou ze uit de verte zo voor musjes aanzien...
    Maar het is idd een geweldig leuke bezigheid om naar de vogeltjes te kijken en te observeren hoe ze zich gedragen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn een stuk kleiner dan musjes, en ook kleiner dan de andere mezen. Ze hebben minder kleur: een heel zacht geel en verder alleen zwart/grijs. Niet zo'n uitgesproken tekening en kleur als de koolmees of de pimpelmees.

      Verwijderen
  10. Zo leuk. Bij mijn vader kwamen de koolmeesjes op een gegeven moment de pindas uit zijn hand pikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk hè, die gastjes, bij ons zijn het meest mussen.
    helaas zijn de pinda's hier op, dus deze week maar weer een wandeling aan wagen, dan komen onze meesjes ook weer terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Judy what wonderful visitors...better than watching a tv show! Hope you are having a great start to August. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.