Pagina's

21 juli 2023

wonen in de stad



De geveltuintjes in de stad zijn prachtig nu. Hortensia's heel veel hortensia's.
Mijn rondjes zijn niet zo groot, nog steeds niet. Maar ik hoef niet zo ver, om mooie dingen te zien in de stad. Toch ben ik al een tijdje nu aan het nadenken over het wonen in de stad. De binnenstad van Deventer.

Ruim tien jaar woon ik hier nu. Ik maakte hier een nieuw begin, ik schreef er vaker over. Ik woonde hiervoor tientallen jaren op de Utrechtse Heuvelrug en het laatst en het langst in Zeist. Ik liep daar vast, in vele opzichten. En maakte hier een nieuwe start.

Het voordeel van wonen hier was dat alles op loopafstand was. Winkels, gezondheidszorg, openbaar vervoer. Maar er is iets aan het veranderen. Er zijn in die 10 jaar veel winkels verdwenen, om plaats te maken voor leuke winkeltjes voor toeristen en nóg meer horeca. De nuttige en handige winkels, die je als bewoner bij de hand wilt hebben, verdwenen. Ik ben niet de enige die V&D mist. Maar dat is niet de enige winkel die verdween. Ik bestel tegenwoordig veel meer online. Je moet wel. Voor een blik verf, een nieuw koffiezetapparaat of printerinkt kan ik niet meer in de stad terecht. En hoe leuk de stad ook is voor toeristen, voor mij als bewoner is het minder leuk geworden. 

Laatst kwam ik het concept '15 minutes city' tegen. Het idee, bedacht door Carlos Moreno, behelst dat stadsbewoners zes essentiële functies op maximaal een kwartier lopen of fietsen moeten kunnen bereiken. Wonen, werken, winkels, gezondheidszorg, scholen en ontspanning. De bedoeling is dat je dan de auto niet meer nodig hebt. Het lijkt enigszins op de reden waarom ik hiernaartoe verhuisde. Openbaar vervoer staat er niet bij als levensbehoefte, valt me op. Terwijl dat voor mij zonder auto wel heel belangrijk is.

Behoefte aan natuur en groen wordt ook niet expliciet genoemd. In het begin heb ik de bosrijke omgeving van Zeist erg gemist. Ook heb ik geen tuin meer. Ik voorzie in mijn groenbehoefte door te tuinieren op mijn balkon. En de vele geveltuintjes hier compenseren het gemis aan groen ook. Dus dat is het niet. 

Ik kan nog niet helemaal de vinger leggen op het gevoel van onbehagen dat ik al een tijdje heb. Misschien ingegeven door het feit dat ik nog steeds minder mobiel ben en nog met een kruk loop. Ik schreef al eerder: ik kom de stad niet meer uit. En dat voelt benauwend. 
Maar ik heb nu een nieuwe fysiotherapeut die precies de vinger op de zere plek legde. Letterlijk en figuurlijk. Dat geeft mij hoop dat mijn rondjes in de toekomst weer wat groter zullen worden. Fingers crossed.


25 opmerkingen:

  1. 15 minutes city, dat hebben wij nu op de plek waar we wonen. O..k.. niet heel veel keus in kleding, maar ik slaag tegenwoordig goed bij Hema. En mijn man gaat naar C&A in de stad. Ik denk dat we dat ook met 15 minuten zouden kunnen redden. Dus als jij daar voor naar Deventer kwam en als dat nu gaat verdwijnen, snap ik dat je het gaat missen. Ik weet dat fijn wonen heel belangrijk is. Sterkte met je zoektocht. En wat fijn dat je een goede fysiotherapeut hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die fysio is fijn. En dat zal ook wel een verschil maken als ik wat mobieler ben.

      Verwijderen
  2. Dat is lastig, Judy. Als ik het goed begrijp is de vraag gaan of blijven. Gaan: maar ergens anders is ook wat. Blijven: onbehagen. Lastig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het broeit al een tijdje. Maar weggaan en waarnaartoe is nog niet duidelijk.

      Verwijderen
  3. Het is een beetje hinken op twee gedachten hè.. de stad kan benauwen, maar in een kleinere woonplaats heb je nóg minder handige zaken bij de hand. Wél jammer dat Deventer straks alleen nog maar leuk is voor de toeristen.. een stad moet óók bewoond blijven, anders boet het in aan gezelligheid.
    Ik zit hier eigenlijk wel heel goed.. heb al die dingen ruimschoots op 15 minuten lopen, maar de wijk hier is net een dorp.. in het centrum van Rotterdam zou ik niet graag wonen.
    Ik was vorige week zondag op wandel en hoopte een beetje op hortensia's
    onderweg.. maar zag er vreemd niet eentje.. wél ook vlinderstruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zal je verbazen, maar in Zeist is alles binnen loopbereik in het centrum. En dat geldt voor veel kleinere plaatsen. En ook in winkelcentra in buitenwijken vind je meer handige zaken bij elkaar dan hier in de binnenstad. Hier trekken ze weg, om de een of andere reden. Zoals je zegt: de wijk is een dorp en daar heb je alles bij elkaar.
      Hier is het voor de toeristen leuk, maar steeds minder voor de bewoners.

      Verwijderen
    2. Dat was zo toen jij er woonde maar is dat nog steeds zo? Ik heb het idee dat de middenstand het in al die kleinere plaatsen heel moeilijk heeft.. zag in Schiedam bijvoorbeeld driekwart van een hele winkelstraat leeg staan.. en dat was nog voor corona. Maar goed.. er zullen nog wel plaatsen zijn die wél voorzien zijn van van alles.. je goed oriënteren op de huidige situatie is wel aangewezen denk ik, als je je echt ergens anders wilt gaan vestigen.
      Vergat ik nog te schrijven dat dat een heerlijk gevoel moet zijn.. een fysio die van wanten weet.. heb die ook ooit gehad, super is dat.. geeft hoop dat het in orde gaat komen hè.

      Verwijderen
    3. Ik heb de indruk dat dat nu nog zo is. En bijv. een winkelcentrum in een wijk is vaak ook van alles voorzien. Omdat dat in een behoefte voorziet.
      Ik zeg niet dat ik hier onmiddellijk weg wil om die reden, hoor. Hier weet ik wat ik heb, ook qua gezondheidszorg.
      Ja, die fysio wist me meteen te vertellen waar het probleem zit. Hij vertelt mij waar ik pijn heb, in plaats van ik hem. En het klopt. :)

      Verwijderen
  4. Je foto's uit Deventer vind ik altijd prachtig. Je komt onderweg veel moois tegen. Zelf zou ik nooit in een stad kunnen wonen, hooguit aan de rand van een wat grotere plaats. Ik ben er zò aan gewend om weinig voorzieningen dicht bij de hand te hebben en vind het ook niet erg. Als het moet, pak ik de auto.
    Jammer dat er zoveel 'essentiële' winkels uit je buurt verdwijnen, het is eigenlijk in veel steden het geval.
    Je staat voor een lastig dilemma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waar jij woont is mooi wonen, maar kun je dus niet zonder auto. En die heb ik niet.

      Verwijderen
  5. Ik woon in een niet al te grote stad, en dan in een oude stadswijk buiten het centrum. Zit zo in het groen, maar kan fietsen en heb een auto, dat scheelt natuurlijk wel. Hoe en wat wanneer ik met pensioen ga weten wij nog niet, nu woon ik 10 minuten fietsen van mijn werk, voor geen goud zou ik met de auto naar mijn werk willen, dus voorlopig blijven we. Manlief kan in de hele wijde omtrek werken als ZZP-er met een klusbedrijf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt dus als een 15 minute plek. En dat klinkt dus goed.

      Verwijderen
  6. Je laatste zin klinkt heel positief, fijn! Dat soort mensen heb je af en toe nodig, die je zowel letterlijk als figuurlijk 'verder' kunnen helpen. Ik kruis mijn vingers ook voor je! En verder: het doet me verdriet te lezen hoe Deventer verandert. Het lijkt bijna Amsterdam... waar Amsterdammers onderhand ook niet meer willen wonen vanwege 'alles voor het toerisme' (las vandaag dat de cruise-schepen-terminal daar wordt gesloten, goed idee!) Dat 15 minutes city-idee ken ik, mooi! Ik ben er inmiddels aan gewend NIETS (van wat er genoemd wordt) binnen 15 minuten te hebben, maar daar staat een heleboel andere dingen tegenover, die ik wel op loopafstand heb. Maar ik besef me: dan moet ik wel kunnen (blijven) lopen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik mobieler ben, zal het vast minder beperkt voelen. En ik ben hoopvol over deze fysio. Maar de verandering die hier plaats vindt bevalt me al een hele tijd niet. Ook al is het hier niet te vergelijken met Amsterdam, hoor.
      Zoals jullie wonen, dat heeft weer vele andere voordelen. Buiten wonen is voor mij eigenlijk alleen mogelijk met een auto. En die heb ik niet.

      Verwijderen
  7. Je ziet het vaker, handige winkels verdwijnen en maken plaats voor toeristenwinkeltjes en horeca, erg jammer. In Doesburg is niet eens meer een schoenenwinkel of lingeriewinkel, dan moet je altijd naar een andere plaats. Gelukkig kan ik voor de meeste dingen wel terecht hier, het centrum is ongeveer 10 minuten fietsen. Hopelijk heb je baat bij de fysiotherapie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel lastig, zeg. Schoenen- en kledingwinkels zijn hier wel nog.

      Verwijderen
  8. Wat een naar dilemma voor je. Ik heb toch een tip voor je wat je mogelijk iets mee kunt. In veel plaatsen zijn vrijwilligers die mensen zoals jij helpen met hun mobiliteit. Ik heb gegoogeld en zie dat er ook in Deventer eea mogelijk is. Blijft vervelend toch dat er veel winkels verdwijnen. . https://www.deventerwijzer.nl/is/een-vraag-over-2/vervoer/vrijwillige-hulp/vervoer-door-vrijwilligers
    Sterkte met alles.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik weet dat het bestaat, Conny. Maar eerlijk gezegd zou ik niet weten waarvoor ik ze nodig zou hebben. Dan zou ik echt heel erg hulpbehoevend moeten zijn, en dat is niet zo. En dat hoop ik nooit te worden.

      Verwijderen
  9. To be happy where you live is very important , hope you will reach a good decision about where to go...if you go.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat vervelend dat je dit zo ervaart. Ik woon ook in het centrum van Deventer en wandel naar alle winkels die ik nodig heb. Alleen de kleine bouwmarkt uit de Spijkerboorsteeg mis ik na het overlijden van de eigenaar.
    Als ik je kan helpen met vervoer neem dan contact op via Spelen op de Brink.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die mis ik ook. De grote bouwmarkten met de bus is niet te doen.
      Ja, vervoer, je hebt het eerder aangeboden en ik vergeet het niet hoor. Heel lief. Ik zou alleen niet weten waarvoor op dit moment. Met wat moeite is het allemaal wel te doen nu.

      Verwijderen
  11. Wat moeilijk voor je. In hoeverre is het de stad of je verminderde mobiliteit.. Dat online bestellen herken ik. Voor mij is "de stad"nu te ver weg en ik wil een ander niet lastig vallen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De 'ergernis' bestond al eerder, maar verminderde mobiliteit maakt het erger.

      Verwijderen
  12. Gek genoeg kan ik het meeste wel in mijn kleine dorp in de Krimpenerwaard kopen. OK, printerinkt moet ik ook bestellen. Ja. de kleine middenstand in steden heeft het heel moeilijk, steeds meer winkel vallen weg. De weinige keren dat ik in Gouda kom zie ik dat. Een goede fysiotherapeut waar je een klik mee hebt is een zegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is dus niet zo gek, Marthy. Dat bewijst eigenlijk mijn punt.

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.