Pagina's

09 juni 2023

reclame



Ik maakte deze foto van een paal met stickers. En van de vuilnisbak hieronder. Als je er op let, zie je ze ineens overal opgeplakt. Het zal wel bedoeld zijn als reclame voor iets, al is in de meeste gevallen mij niet duidelijk waarvoor.
Het zijn geen mooie foto's. Maar het is wel een mooie aanleiding om te schrijven over iets dat mij steeds meer ergert: al die reclames op social media. 

Op mijn pc heb ik een ad.blocker maar niet op mijn telefoon. Laatst bezocht ik een blog dat zeer leesbaar is op mijn pc. Door die blocker. Maar toen ik eens keek via mijn telefoon schrok ik van de hoeveelheid reclame. Ik moest echt zoeken naar de content tussen alle reclames in. Het is een verdienmodel, en het schijnt lucratief te zijn. Maar ik vond het vreselijk. En ik ben gestopt dit blog te lezen. 

Op YouTube luister ik via mijn telefoon in bed vaak naar 'zweefmuziek' of 'ruis'. Vooral dat laatste vind ik ideaal om bij in slaap te vallen. Ik heb er eerder over geschreven. Die meneer die de ruis-filmpjes maakt zette expres de reclame-onderbrekingen uit, zodat je er met gerust hart een hele nacht naar kunt luisteren cq. slapen. 
Maar de hoge heren van YouTube besloten dat onlangs te veranderen. Midden in de nacht werd ik wakker geschreeuwd door een enthousiaste dame. Iets over verzekeringen. De meneer van de ruisfilmpjes heeft er wel wat op bedacht, nl. live filmpjes. Die worden kennelijk niet onderbroken. Maar de beste oplossing is je abonneren op een reclamevrij YouTube. Dus dat heb ik gedaan.

Ook op een astrologiesite die ik vaak bezoek, heb ik nu een abonnement genomen. Dat heeft allerlei voordelen, waaronder geen reclames meer. Je betaalt dus om die dingen niet meer te zien.

Helaas kun je op FB of Insta de reclames niet uitzetten. Op FB denken ze dat ik cartoons leuk vind. En op Insta zie ik filmpjes van de Britse koninklijke familie. Ooit heb ik per ongeluk iets langer gekeken naar een bh-reclame. Nu zie ik telkens bh's. Algoritmes. Alsof mij dat zou overhalen. Dacht het niet.

Maar wat een rare wereld is dit.
Een site of blog verdient geld door reclames erop te zetten. Maar wie kijkt er nou naar? Ik niet. Maar er zijn waarschijnlijk hele volksstammen die er wel naar kijken. Anders zou het niet lonen.
Maar hoe ergerlijk ook, eigenlijk is dit nog onschuldig en enigszins inzichtelijk. Nu AI in opkomst is, weten we straks helemaal niet meer waar onze info vandaan komt.



20 opmerkingen:

  1. Bijna alle blogs met reclame erop mijd ik. Maar niet allemaal. Terwijl ik het toch zeer irritant vind. Op Facebook kijk ik bijna nooit meer en Insta valt wel mee vind ik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben FB een beetje aan het afbouwen, vind het niet leuk meer. En op Insta valt het inderdaad wel mee.

      Verwijderen
  2. I am not a fan of blogs with advertising. For the most part I am not one to visit Facebook or Instagram often either. Hope you are having a great week friend. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was voor mij ook een reden te gaan betalen voor m'n blog.. zulke afgrijselijke reclames als er onder gezet werden.. werd er misselijk van. Zette al puntjes om die viezigheid niet meteen onder m'n postje te hebben staan.. vind het rot als ik bij anderen het nog zie.. en zíj dat dus níét doen.. die puntjes, ik kon er zelf helemáál niet tegen. Maar ik blijf er wél lezen hoor.. dan probeer ik wel over die troep heen te kijken.
    Die stickers overal vind ik trouwens ook ergerlijk.. en al helemaal als het voor van die rare woke- of antivaccinatie-dingen is.. ik hou daar niet van, dat soort meningen zó opdringen, zonder ook maar één enkele mogelijkheid tot discussie. Meestal probeerde ik die stickers af te pellen, maar ze maken ze tegenwoordig zo dat dat niet gemakkelijk meer kan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geloof dat ik die reclames destijds bij jou kon uitzetten met de ad-blocker. Er is wel een verschil tussen WP en Blogger-blogs wat reclame betreft. Bij Blogger moet je de reclames dus expres aanzetten als je dat wilt. Zo verdien je er geld mee. Ik vind het wat anders als - zoals jij - je ze er gratis bij krijgt.
      Die stickers afpellen? Geen beginnen aan: ze zitten ongeveer op elke lantaarnpaal hier.

      Verwijderen
    2. 'Gratis erbij krijgt'..? opgedrongen! en dan nog van die vreselijke, met van die suggestieve foto's erbij.. walgelijk. Ik had gewild dat ik ze aan of uit kon zetten,, het zou constant op uit staan. Ik hoef niks met m'n blog te verdienen.. WP verdient daar wel dik aan denk ik.
      In de tijd dat die ultrarechtse politieke partijen opkwamen, dan pulkte ik die vaak racistische stickers ervan van de palen. Nu is het dweilen met de kraan open inderdaad.. maar als ik nog weleens iets tegen kom van die antivaccers of complotdenkers dan probeer ik het tóch nog. :-)

      Verwijderen
    3. O jasses, racistische en antivaxers stickers. Die zie ik hier niet (meer), het zijn denk ik reclames voor bands.

      Verwijderen
  4. Ook ik hou niet van blogs met reclame, ik lees er nog een enkele. Facebook kijk ik weinig en op Instagram zit ik niet. Gruwelijk, we komen om in reclame.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niemand vindt reclames leuk, lijkt het wel. Waarom zijn ze er dan zo veel?

      Verwijderen
  5. Vooral de bh deed me lachen. Ik zie blogs die interessante content hebben, maar zo vol zitten met reclame dat ik er tureluurs van word. Ik begrijp ook niet echt wat het nut is van al die reclame. Op You tube kijk ik alleen naar "skip add" en weet niet hoe snel ik moet klikken, de reclame heb ik niet gezien. Ik begrijp dat het idee is dat een reclame in iemands hoofd blijft hangen. Maar is dat wel zo? Bij mij in ieder geval niet en ik zal toch echt niet heel bijzonder zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat deed ik dus ook: op skip ad klikken. Maar midden in een meditatie of zo'n ruisgeluid waar ik bij slaap, is dat heel hinderlijk. Want je bent meteen uit je 'zen'. Ik denk niet dat iemand die reclames leuk vind, dus wat is dan hun nut? Ik begrijp er niets van.

      Verwijderen
  6. Soms heb ik op facebook bijna evenveel reclame als posts. Hinderlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben het met iedereen hierboven eens. Het verpest gewoon de lol in het lezen van blogs.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is zeer irritant ja, zowel de stickers overal als de reclames. Ik las er een interessant artikel over (als ik hier een link mag en kan plaatsen - zo niet: verwijder dan maar) https://www.brainwash.nl/lees/psychologie/2023/thijs-launspach-social-media.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, het artikel gaat meer over social media en hun verslavingsgevoeligheid. En daar zit absoluut een gevaar in.
      Maar ik bedoel meer de reclames die overal zijn: op blogs, op websites, en ook op die social media. Dat is toch wat anders.

      Verwijderen
  9. Inderdaad heel irritant al die reclame's. Als je op je telefoon bovenaan op Instagram tikt kan je Volgend kiezen en zie je alleen de berichten van degenen die je volgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik sluit me aan bij de reacties op FB en blogs. Maar al die uittingen in de openbare ruimte, lees straat, vind ik net zo erg. En alles bekladden met 'Graffiti', door die zogenaamde voetbalfans. Ik zag laatst op een blog een prachtige muurschildering en dan denk ik, hoe lang blijft dat mooi. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.