Pagina's

15 juni 2023

annie mg



Pas op voor de hitte

Denk aan juffrouw Scholten,
die is vandaag gesmolten,
helemaal gesmolten, op de Dam.
Dat kwam door de hitte,
daar is ze in gaan zitten
- als je soms wil weten hoe dat kwam.
Ze hebben het voorspeld: Pas op, juffrouw, je smelt!
Maar ze was ontzettend eigenwijs...
Als een pakje boter,
maar dan alleen wat groter,
is ze uitgelopen, voor het paleis.

Enkel nog haar tasje
lag daar in een plasje...
Alle kranten hebben het vermeld
op de eerste pagina.
Kijk het zelf maar even na.
Ja, daar staat het, kijk maar: DAME SMELT.

Die arme juffrouw Scholten...
helemaal gesmolten...
Als dat jou en mij eens overkwam...
Laten we met die hitte
overal gaan zitten...
maar vooral niet midden op de Dam.


Gisteren of zo kwam ik dit gedichtje van Annie M.G. Schmidt tegen. Ik zet het hier maar neer, dan ben je gewaarschuwd met deze hitte. Dat het je niet vergaat als deze dame. 
Het komt uit het boek Ziezo, waarin ongeveer alle versjes van haar staan. 

Annie MG hield me nogal bezig de laatste tijd. Want met opruimen kwam ik bewaarde kinderboeken tegen, voornamelijk van haar hand. Jip en Janneke, Otje, Minoes... Ik heb ze allemaal een plastic kaft gegeven, zodat ze weer een generatie mee kunnen. Ze gaan namelijk, samen met nog andere kinderspullen, binnenkort naar zoon en vriendin. Die zullen ze over enige tijd heel goed kunnen gebruiken.

Winnie de Poeh kreeg ook een nieuwe jas.


22 opmerkingen:

  1. Dat is erg leuk nieuws. Dat de boeken een prachtige bestemming krijgen bedoel ik. En het gedichtje is ook leuk natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk gedicht. Mooi dat de boeken een goede bestemming krijgen. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Komt vast goed, mijn zoon is groot geworden met Jip en Janneke.

      Verwijderen
  3. Wat een taalvaardigheid, he, zo leuk, zo speels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zo knap, het is een feest om in dat boek te bladeren.

      Verwijderen
  4. Annie MG is onnavolgbaar.. zó geinig! en die boekjes van Winnie de Poeh heb ik toevallig hier ook nog in de boekenkast staan..! Ik hou van kinderboeken, die liefde gaat nooit voorbij hehe.
    Ik lees tussen de regels door mooi nieuws? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat heb je goed gelezen tussen de regels. Heel spannend. En nog onwennig.

      Verwijderen
    2. Komt vast goed.. je hebt nog even de tijd om te wennen aan het idee hè. ;-)

      Verwijderen
    3. Je leest het hier wel weer.

      Verwijderen
  5. Gefeliciteerd! Wat leuk! En niks zo mooi als je eigen kinderenboeken weer een generatie doorgeven. Jip en Janneke waren mijn favorieten vroeger, en Winnie de Poeh is dat nog steeds...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Winnie de Poeh is ook mijn favoriet. En Jip en Janneke heb ik eindeloos voorgelezen.

      Verwijderen
  6. Wat een mooie bestemming voor die boeken. Gefeliciteerd hoor. Nog even een spannende tijd en dan hopelijk veel plezier en geluk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk, je wordt oma. Je gaat een geweldige tijd tegemoet met veel voorlezen in de toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi,dat een nieuwe generatie ook weer gaat genieten van die boeken

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O ja die boeken van "Annie" ik heb ze ook nog (in een doos schoolspullen) wat leuk dat ze nu een nieuwe bestemming krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Annie kon het als geen ander, zo leuk. Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijk nieuws. Gefeliciteerd!!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.