Pagina's

03 september 2024

boek twee



Gisteren bracht ik boek één terug naar de bieb. Het was geen succes. Ik kwam tot bladzijde 40 en het verhaal had me nog steeds niet gegrepen. 

Lezen is voor mij een opgave geworden, door de brainfog waar ik eerder over schreef. Het is niet mijn leesvaardigheid, dat zit wel goed. Maar ik verdwaal in eindeloze bijzinnen en al te breedsprakig woordgebruik. En daarom las ik liever non-fictie. Ik las ook liever Engels, een taal met een logischer zinsopbouw dan het Nederlands. Maar goed, ik vond dat ik het er niet bij moest laten zitten, en werd lid van de bieb. 

Eerste boek dus geen succes. Het lag niet aan het taalgebruik, dat was vrij simpel. Maar wel precies die lange bijzinnen met allerlei onnodige info waar mijn hoofd van gaat duizelen. Na een tijdje dacht ik: als ik hier als redacteur met een rood potlood doorheen moest gaan, zou de helft van de tekst afvallen. Ik hoef niet te weten wat voor soort schoenen iemand aan heeft, als dat voor het verhaal niet van belang is. Ik kwam er niet doorheen. Genoeg gezegd over dit boek. 

Intussen was mijn gereserveerde boek aangekomen. Over Eleonora prinses van Engeland, over wie nog steeds een tentoonstelling te zien is in de Broederenkerk t/m 15 september. Het is een historische roman over een interessante vrouw waar ik inmiddels meer over weet. En de eerste bladzij is al boeiend, dus dat belooft wat! Het kan alleen maar een betere ervaring worden dan boek één. 

23 opmerkingen:

  1. Dat is extra leuk, dat je het boek al hebt terwijl de tentoonstelling nog aan de gang is. Misschien ga je een keer extra kijken. Hoop dat het boek je bevalt qua lezen, lezen kan zo fijn zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben bang dat ik die tentoonstelling niet meer ga halen. Maar het boek heb ik uit, dankzij jouw verhaal

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat erg,niet langdurig en alles kunnen lezen. Succes met dit boek

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ik begrijp precies wat je bedoelt.. ik heb dan wel niet die lastige brainfog waar jij last van heb, maar heb bij sommige boeken wel dat ik hele stukken oversla, omdat ik die inderdaad niet relevant vind voor het verhaal. Ik snap niet dat dat soort boeken niet beter geredigeerd worden.. je geeft toch niet zomaar álles uit? Zulke onnodige uitwijdingen komen het leesgenot nooit te goede.
    Ik las wel boeken met voetnoten, die dingen verklaarden.. dat werkt op de één of andere manier níét storend. Maar je kunt er dan ook voor kiezen even te wachten met die verklaringen te lezen als het verder niet stoort dat je niet weet wat sommige termen betekenen. Had dat met boeken over een Joodse vrouw.. is handig als je niks van die gebruiken weet. En de boeken van Jean Auel, over een vrouw in de prehistorie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik weet ook niet of het aan de brainfog ligt, maar echt een boek lezen had ik al lang niet meer gedaan. En ik denk dat ik nu het goede boek heb om mee te beginnen. Die andere was een valse start.

      Verwijderen
    2. Nou, goed zo.. gewoon doorgaan (zou Berry Stevens ook zeggen hehe) .. het zal vanzelf beter gaan als het boek maar interessant of leuk genoeg is. You go girl! :-)

      Verwijderen
  5. Als de eerste bladzijde je al grijpt, dan komt het vast goed met dit boek! Heb jij trouwens wel eens luisterboeken geprobeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga (voorlopig) geen luisterboeken proberen, want ik wil juist mijn hersens weer trainen om het geschreven woord te verwerken. Ik heb het op een gegeven moment opgegeven, en ik denk dat ik het opnieuw moet leren of trainen.

      Verwijderen
    2. Ah, ik snap het. Ja, dan is trainen met een boek dat je boeit wel het beste, en het leukste :-)

      Verwijderen
  6. Jammer van boek één, moeilijk lijkt me dat, dat lezen lastig is.
    Mooi dat je boek 2 al hebt terwijl de tentoonstelling er nog is...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nu hopen dat het met het tweede boek lukt. Mogelijk heeft jouw bieb ook makkelijk lezen boeken ( oa voor NT2) waarin juist die onnodige toevoegingen weggelaten worden en je toch kunt genieten van een mooi verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het zo leuk dat je hiermee begonnen bent. Je hersens trainen, ik begrijp het zo goed. Ik heb geen brainfog, bij mij is het een Twitterhoofd, zo las ik het ooit ergens beschreven. Zoveel indrukken via de sociale media, zo daarmee bezig zijn dat ik de rust kwijt ben om te lezen. Het gaat wel beter hoor. Een boek dat je al vanaf het begint "grijpt", het moet wel een betere ervaring worden. Ook zo leuk dat je lid bent geworden van de bieb. Mijn lievelingsplaatsen in een stad, musea, boekwinkels, bibliotheken. Een boek is zoiets speciaals. Ik hoor graag hoe het ermee gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O wat fijn. Dat wordt dus echt weer lekker lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gelukkig dat het tweede boek veelbelovend is! Als een boek je niet ligt kan je beter stoppen, zonde van je tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoop dat je het nieuwe boek lezenswaardig vind. Ik begrijp precies wat je bedoelt met die overbodige informatie in een boek. Tref teveel van dit soort boeken de laatste tijd. Bah!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het geeft me wel moed, jouw reactie en ook die van anderen. Ik ben dus niet de enige die een hekel heeft aan zulk soort boeken.

      Verwijderen
  12. Veel leesplezier! Want kunnen lezen is zo fijn. Hopelijk spreekt dit boek je meer aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Voor dat soort boeken heb ik ook geen tijd, net zoals oorlogsboeken met tijdlijnfouten maar wel een kansloos liefdesverhaal. Jouw genre is de mijne niet maar ik hoop dat dit boek je wel pakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Vroeger dwong ik mezelf altijd een boek helemaal uit te lezen, maar dat doe ik niet meer. Als het me niet boeit of ik vind het een dom verhaal dan leg ik het weg.
    In de vakantie heb ik sinds lange tijd weer eens een boek gelezen! En heerlijk dat ik het vond...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Judy reading should never be a chore and often times it can be - because too much information that has nothing to do with the story is thrown into what otherwise might make a better read. So glad you found a good story. Have been reading some lighter work myself. Something that makes a happy ending. I love when a book ends well :)! Hugs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I want to get used to reading books again, and you're right: I love happy endings too!

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!