Pagina's

31 augustus 2024

nog meer koffietjes


Mijn eerste koffie als ik 's morgens blogs lees is natuurlijk het lekkerst. Maar ik zette mijn zoektocht in de stad naar 'koffie drinken in me eentje' voort. Klik op de link voor mijn eerdere bevindingen. Met een mooie binnenstad en honderden horecagelegenheden aan mijn voeten tracteer ik mezelf regelmatig op een kopje koffie. In-me-eentje is niet altijd makkelijk, maar ik laat me niet weerhouden. 

In het zaakje hieronder kom ik vaker. In al de vijf jaar dat ze bestaat. Ik hoef niet meer te zeggen hoe ik mijn koffie wil, dat weet ze wel. Normaal zet ze er ook een glaasje water bij, maar dat hoeft voor mij niet.



Ik ging ook nog een keer terug voor de koffie met slagroom, amaretto en bonbon. Maar dit moet ik niet te vaak doen, zegt mijn lijf. 


En op de foto hierboven zie je een plek waar ik vaak aan voorbijliep en eigenlijk nooit binnen was geweest. En wat leuk daar! Ik vond de kleurige inrichting leuk, de koffie lekker en de brownie om je vingers bij af te likken. En de bediening vriendelijk! Vooral dat laatste!

Want hieronder had ik een veel minder vriendelijke ervaring. Je ziet het uitzicht dat ik had vanaf het terras. Wie bekend is in Deventer weet wel waar het is. Maar het gaat me er niet om om dingen aan of af te raden, meer om te laten zien hoe het is om alleen ergens koffie te drinken. Je ziet op de foto de koffie, die was lekker. En de brownie, die was niet lekker, als je had gezegd dat het speculaas was had ik het ook geloofd. Smaakte dus naar niks.

Maar een beetje vriendelijkheid had mr. Grumpy niet misstaan! Juist omdat ik in me eentje was. Bovendien rekende hij te veel bij het afrekenen en toen ik daar wat van zei, herstelde hij dat. Maar terwijl ik mijn pinpas nog aan het opbergen was, liep hij al weg, zeggend: ik ga wat anders doen. En ik zei: ik hou u niet tegen. Dat was het. Geen sorry, geen fijne dag of iets anders vriendelijks. Ik geloof dat ik zelf nog 'fijne dag' riep. Voor het contrast. Hier ga ik dus nooit meer terug.


Van mijn zoon kreeg ik toevallig een foto geappt, we wisselen wel vaker grappigheden uit. Klanten zijn vaak ook niet vriendelijk, dat is waar. Maar in een gastvrij beroep moet je dat wel altijd zijn, lijkt mij. Ongeacht. Kleine moeite, groot gebaar. 

19 opmerkingen:

  1. Geniaal de foto van je zoon!
    De bediening is zo belangrijk en juist voor als je alleen op pad gaat.
    Doe ik zelf ook regelmatig, 'k vind het leuk om dan zo rond te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat die foto van social media af komt, maar hij blijft leuk. :)

      Verwijderen
  2. Ik snap wel dat bediening het ook wel eens zat is. Er zijn nu eenmaal horken van gasten. Maar iemand als jij, die lekker gewoon ergens koffie drinkt, mag verwachten goed behandeld te worden. Koffietentjes zat, gelukkig maar. Ik vind het zelf heerlijk als ik water bij de koffie krijg. Veel plezier nog met je koffie bezoekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is natuurlijk ook wel attent, zo'n glaasje water.

      Verwijderen
  3. Leuk om weer wat ervaringen te lezen van “koffie alleen” en juist bij “coffee together” is het zo aangenaam! En ze zelfs precies weten hoe je je koffie wil! Ondanks dat de horeca het moeilijk heeft, merk ik weinig van enthousiasme voor het vak en dat begrijp ik niet, wees vriendelijk , zo willen de klanten weer terugkomen.charlie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je ooit in Deventer komt, dat weet je waar je moet zijn. :)

      Verwijderen
  4. Haha.. dat bord is leuk! :-) Ik zou die onderste prijs mogen betalen denk ik.. probeer toch zoveel mogelijk vriendelijk te zijn. :-)
    Zo kun je aangenaam en dus ook wel eens ónaangenaam verrast worden hè, als je ergens gewoon even lekker een bakkie wil doen. Ik denk dat die ene kerel beter écht wat anders kan gaan doen..! :-)
    Een glaasje water krijg ik vooral bij een espresso.. meestal drink ik er niet van, alleen als het warm weer is weleens. Maar vind het wél attent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk ook wel dat je een vriendelijk persoon bent. :) Ja, die man is de eigenaar, geloof ik. En het is natuurlijk maar een momentopname. Maar voor mij wel bepalend of ik terugkom of niet.

      Verwijderen
  5. Nee niet erg klantvriendelijk. Pfff

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben dol op ergens een kopje koffie drinken. Toen ik nog vrijgezel was deed ik dat vaak. Ik heb ontzettend moeite met onaardige mensen in winkels of restaurants. Waren vorige maand met 22 mensen voor een lunch bijeen restaurant waar ik vaak kom en een week later kwam ik daar met vrienden voor een lunch. Vriendin vroeg om een kan water en die eigenaar begint te flippen en sloeg toch een nare toon aan. Nooit eerder meegemaakt bij hem maar was wel gelijk genezen en wil daar niet meer heen. Zo jammer want ik kwam er graag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een invloed heeft zoiets dan, hè. Ze moesten eens weten, dan zouden ze het niet meer doen.

      Verwijderen
  7. Geweldig, die prijslijst. En verder val ik voor de koffie met dat kleine glaasje amaretto erbij. Dat is pure verwennerij

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk, die prijslijst. Gisteren dronken we koffie in een klein Frans dorp en toen de serveerster de koffie neerzette wees ze op het zakje van de bakker wat op ons tafeltje lag en zei: Dat nogen jullie hier gerust opeten, hoor. Ik weet dat dat mag maar vond het zo vriendelijk van haar om het nog even te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik zo leuk dat ze dat in Frankrijk doen! Heel wat anders dan: meegebrachte eetwaren mogen hier niet genuttigd worden. :)

      Verwijderen
  9. Vriendelijkheid kost niks maar maakt een wereld van verschil. Je gaat met een goed gevoel weg en komt er ook graag weer terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is leuk om te zien hoe een kop koffie 'aangekleed' wordt en ieder doet dat weer op een speciale manier.
    Maar die foto verslaat alles!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wie het kleine niet eert, wat een zeikerd. Herken het wel deed het in Eindhoven ook, bestelling voor 1 maar ze wisten niet dat er nog iemand kwam of dat ik een poosje wilde blijven werken en elk uur wel wat lustte. Het ziet er allemaal wel lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!