Pagina's

18 augustus 2024

hondsdagen



Mijn hulp zei het: We zitten in de Hondsdagen, dan bederven dingen sneller. Want mijn vuilniszak was nog lang niet vol, maar er zat zo te ruiken iets in te bederven. Ik had er nog nooit van gehoord, van de Hondsdagen. En zul je net zien, daarna hoorde ik de uitdrukking nog een keer. 

De Hondsdagen, zegt Wikipedia, is ongeveer de periode van 20 juli tot 20 augustus. De warmste dagen van het jaar. Dus logisch dat dingen dan eerder bederven. De naam is afkomstig van het sterrenbeeld Grote Hond waarvan de helderste ster Sirius gedurende deze dagen onzichtbaar is, omdat hij tegelijkertijd met de zon opkomt.

Deze hond zal het allemaal worst wezen. Wie de binnenstad een beetje kent, weet dat hij elke dag op zijn vaste plekje ligt. Ook als het hondenweer is. 

20 opmerkingen:

  1. Ik herinner me uit mijn jeugd de tijd zonder koelkast. Dan deden wij kinderen in de hondsdagen elke dag boodschappen,vooral melk en vlees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me niet herinneren wanneer de koelkast bij ons zijn intree deed. Ik weet wel dat er een bakker en een melkboer met hun kar door de straat kwamen.

      Verwijderen
  2. De term kende ik wel, maar ik wist niet wanneer het was. Leuk die foto van de hond erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen ik klein was hadden we allerlei regels/gewoontes wat we wel/niet moesten doen tijdens de hondsdagen met etenswaren, het schoonmaken, etc. Gelukkig hadden we een diepe, koude kelder. En dan waren er ook nog de weersvoorspellingen die met de hondsdagen samen vielen. Nog een paar dagen oppassen dus. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De hond doet me daarmee denken aan de hond in Brugge. Ik ken de uitdrukking en ik ben dit jaar aan het opletten met het eten en toch was er gister een courgette van binnen doorgerot.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schattige foto en hoe lief dat men een parasol voor hem erbij had gedaan. Breng nu ook wat vaker een vuilniszak naar de container want met de warmte gaat het er zeker meer in stinken en broeien. Heb er wel zo een geurtje in prullenbak hangen. Ken de uitdrukking ook wel want dat zegt men als het vochtig, warm en broeierig weer is. Wat Wikipedia zegt dat wist ik niet. Wens je fijne Zondag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het regende die dag en het was een paraplu. Maar er wordt zeker goed voor hem gezorgd.

      Verwijderen
  6. Ik wist niet wat hondsdagen betekende. Nu wel dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kende de term wel, maar wist ook niet wat het inhield. Zo leren we elke dag nog bij hè! :-)
    Er wordt goed om die hond gedacht.. een paraplu voor schaduw én een koelmatje.. het was vast warm die dag. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het regende die dag, en het was een paraplu. Maar er wordt echt wel goed voor hem gezorgd.

      Verwijderen
  8. Leuke foto, nare dagen! Even los van het sneller bederven van voedsel vind ik het 'zware' dagen qua warmte en vochtigheid. Hondenweer, dus... 😀 van mij mag de herfst zijn intrede doen hoor. Groetjes, Anuk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk hebben we niet echt een hittegolf gehad, maar die vochtigheid, pff, ik blijf druipen. Dus van mij mag het ook wel weer koeler worden.

      Verwijderen
  9. Ja, met die warme dagen moet je extra opletten, eten bederft snel. Ik wist wel wat hondsdagen zijn, maar niet dat die zo lang duren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, de hondsdagen. Ik herinner met hetzelfde als Dientje. Oppassen voor bederven.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Elk jaar tijdens de hondsdagen zet ik de koelkast een stand kouder, want zelfs in de koelkast die toch regelmatig op en dag open gaat kunnen
    producten sneller bederven. Het is echt een periode om extra alert te zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Judy we have said that expression for years concerning August but did not know how it came about. Interesting that it starts in July. Guess it is generally very hot during this time here. Hope it cools down for you. Autumn is just around the corner. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja, ik ken de hondsdagen wel. Alleen had ik dat ook in combinatie met regen gebracht, maar het gaat om de warmere en soms hete dagen.
    Ik ben blij dat de zo er tot nu toe nog niet heel erg heet is. Maar realiseer ik me ook dat in het oosten en het zuiden van het land het vaak veel warmer is dan hier aan de kust.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik had er weleens van gehoord, maar had geen idee wat de hondsdagen precies zijn. Nu weet ik het, en die hond maakt dus van iedere dag een Hondsdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja, de bakker en melkboer die langskwamen, ik herinner me het ook.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!