Pagina's

16 augustus 2024

rechtlijnig


Foto's maken in de stad heeft zijn voor- en nadelen. Onderwerpen genoeg. Mooie gevels, geveltuintjes in overvloed, allemaal fotogeniek. 

Maar ik heb een 'afwijking'. Ik hou niet van scheef. Timmermansoog noemen ze dat, als het om een schilderij ophangen gaat. Maar al die rechte lijnen in de stad moeten van mij ook recht op de foto. En dat valt nog niet mee om dat in één keer goed erop te zetten. Dus vaak zit ik de foto's te bewerken tot alles keurig in het gelid staat. 

Neem de foto hierboven. Die was eerst zo:


Zoek de verschillen. Ik sneed hem een beetje bij inderdaad. Maar hij is scheef, de oorspronkelijke foto. Hoe ik ook mijn best doe om het er in één keer recht erop te zetten. Enfin, gelukkig heb ik een fotoprogramma dat vanaf een punt alles recht kan trekken. Ideaal voor iemand zoals ik. 

Dus hier een serie foto's die me nogal wat hoofdbrekens bezorgden qua bewerking. Het ging hieronder natuurlijk om de bloeiende geveltuintjes. Maar veel lijnen. Rechte lijnen. Overal. Ook al probeerde ik ook eens vanuit een andere invalshoek te fotograferen, meer van opzij, dus niet frontaal. Maar dan nog, de huizen moeten van mij wel in het lood staan.
Klik op collage om groter te zien.


En als je eenmaal met lijnen bezig bent zie je ze overal. Nou ja, dat is eigenlijk in een stad niet te vermijden. Alles is recht.



Bij de foto hierboven vond ik het contrast tussen recht en scheef leuk. De parapluutjes waaiden scheef door de wind, en die regenpijp springt er ook uit. 
Ook in de kerk ontkwam ik er niet aan, lijnen.


En de speeltuin leverde ook een lijnenspel op.
Maar misschien moet ik toch eens bewust wat meer scheef gaan kijken.

22 opmerkingen:

  1. Mooie foto's maakte je. Ook mooi om er op die manier mee bezig te zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me een goed programma waarmee je de lijnen “recht” krijgt! Ik zit hier ook altijd mee te worstelen! Charlie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een stokoud programma dat per computer met me mee verhuist. Het loopt wel regelmatig vast, ik denk omdat het zo oud is. Je kunt het ook nergens meer downloaden.
      Een online editor die ik kan aanbevelen is iPiccy.

      Verwijderen
  3. Heel herkenbaar, die rechtlijnigheid! Ik zie het ook altijd meteen, maar kan het wel negeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dat heb ik ook, de horizon b.v. moet wel recht lopen. Maar dat is heel makkelijk in Google foto's met bewerken, bijsnijden en dan de 0 graden naar links of rechts schuiven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lot, ik ben ineens je reactie kwijt, ik denk dat ik hem per ongeluk gedeleted heb. Sorry!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig heb je hem wel gelezen. Ik kwam even terug om naar andere reacties te kijken met die afwijking.

      Verwijderen
    2. Ja, ik las ze alletwee. ;) En ik wou op mijn telefoon er één weghalen maar toen waren ze allebei weg.

      Verwijderen
  6. Mooie reportage. Om lijnen recht te zetten helpt Lightroom mij tegenwoordig. Heel fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel herkenbaar, ik werk de foto's ook bij, plus zit op m'n telefoon bij echt scheve foto's een linkje "auto" en dat gebruik ik als eerste om de boel recht te trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh zo herkenbaar. Ik kan ook zo prutsen met het rechtzetten van foto's. Die foto in de kerk is prachtig met dat lichtspel

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vind het met foto's van het water erg storend.. dat de rivier naar één kant afloopt.. dan loopt ie leeg en dat kunnen we niet hebben hè hahahaa! Ik heb op de vaste pc nog Microsoft Picture Manager.. dan kun je de foto's per graad laten zakken of stijgen en dan daarna snijd je ze bij.. gaat ook goed. Maar foto's die én rechte eén schuine lijnen hebben.. dat vind ik érg lastig corrigeren hoor! :-)
    Je hebt weer prachtige [rechtlijnige] foto's gemaakt in je mooie woonplaats! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja rechtdraaien kunnen vrijwel alle fotoprogramma's. Maar één schuine lijn recht krijgen dat kan voor zo ver ik weet alleen dat oude programma van mij, dus ik koester het.

      Verwijderen
  10. Zou jij dan niet in een oud huis,waar nogal wat scheef is,kunnen wonen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat om het visueel prettige aspect op een foto. In een huis kan het me niet zo schelen, sterker nog: in mijn vorige huis was op de bovenverdieping de vloer scheef. Dat went.

      Verwijderen
  11. Dat heb ik nou ook, Judy. Ik heb een timmermansoog, wil alles recht hebben dus ook wat mijn foto's betreft. Toch denk ik steeds meer dat het wat levendiger wordt met een beetje scheef.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik ook, Marthy, ook al is dat moeilijk in een stad met overal bebouwing. Ik ga er eens mee experimenteren.

      Verwijderen
  12. Ik maak graag foto's van oude deuren. En die zijn meestal scheef. Ik kan dat op mijn telefoon corrigeren, heel handig. Want ja, ik houd ook het meest van rechte lijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha, ha, we blijken er bijna allemaal mee te worstelen. Ik moet ook nogal eens een horizon rechtzetten en gevels corrigeren. Ik vind dat je weer een heel sfeervolle Deventer reportage hebt gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, haha ik ben niet de enige met deze 'afwijking'. :)

      Verwijderen
  14. Bewust wat meer 'scheef' gaan kijken... dat lijkt me een mooie uitdaging voor je ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi verhaal, herkenbaar. Ik ben je nog steeds zo dankbaar mbt Ipiccy. Jouw oude programma, wat een heerlijk bezit. Je maakte weer zulke mooie foto's. Eigenlijk zou je er iets mee moeten doen. Bijvoorbeeld een fotoboek samenstellen samen met de gemeente Deventer. Ik kan deze dingen ook goed voor mezelf bedenken, uitvoeren is iets anders. Maar ik zal het jou zo gunnen. Maar voorlopig ben ik blij met de foto's op je blog, genieten.
    Scheef, ik kan er ook niet tegen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!