Pagina's

22 augustus 2024

hoeveel taart­scheppen heeft een mens nodig?


Zondag was kleindochter hier, met haar papa en mama natuurlijk. Ik had een soort saladebuffet gemaakt: een grote bak sla, schaaltjes met komkommer, tomaatjes en andere gesneden groenten, broodjes, vegetarische balletjes, een pot vegan mayo en verschillende soorten hummus. Ik had nog een blik witte bonen die er ook goed bijpasten. Ik kon mijn verschillende opscheplepels dus heel goed gebruiken.

En zoals altijd, het een leidt tot het ander. Wat ligt er nou eigenlijk in die onoverzichtelijke besteklades? Tijd voor een volgende opruimronde.


Veel van mijn spullen komen van overleden (oud)tantes en -ooms. Dat komt omdat mijn ouders vaak degenen waren die het huis moesten opruimen. In de tijd dat mijn zusje en ik op kamers woonden, kwamen huishoudelijke spullen goed van pas. En zo heb ik nog steeds de keukentrap van oom Richard en een Indisch kastje van oom Henk en tante Jeanne. Ook heel veel keukengerei en bestek waarvan ik niet meer wat van wie het komt. 

Dus op een gegeven moment had ik een ongelijk aantal lepels, vorken en messen van Gero Zilmeta. Een zeer gangbaar bestek dat ik aanvulde met kringloopvondsten. Zo veel heb ik inmiddels, dat ik vermoedelijk met gemak een uitgebreide tafel voor twaalf man/vrouw kan dekken. En zo komt het dat ik ook een assortiment aan taartscheppen bezit. 

Mijn tafel ligt bezaaid met eetgerei. Ik probeer te ordenen: weggeven, kringloop en wat kan blijven. Zoon en schoondochter hebben eerste keus, als jong gezin kunnen zij vast wel dingen gebruiken. Ze hebben al mijn oude Roodkapje kinderbestek. Ik ben nog lang niet klaar. Want er kwam ook een bak tevoorschijn met lepeltjes van Indisch zilver en dit schattige ovalen schepje. Zie foto hieronder. Waar zou dat nou voor gebruikt zijn? 

Ik ben nog wel even bezig. Ik heb ook nog een uitpuilende keukenla. 

41 opmerkingen:

  1. Wat zullen die laden straks handig leeg zijn.Ik heb de helft van mijn bestekvoorraad in een doos in de kast liggen. Alleen wat nodig is in het keukenlaadje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat schepje is prachtig. Ik weet ook niet waar het voor is. Hopelijk krijg je een reactie hier van iemand die het weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk, zoveel bestek. Ik ben er gek op. Heb nog mijn eigen bestek van vroeger wat alleen ik mag gebruiken. Ook de kleinkinderen weten dat en leggen het voor mij neer. De taartscheppen zijn prachtig. Het ovale lepeltje ken ik niet. Maar er is vast een lezer(es) die het wel weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen Judy, daar heb je toch wel ene mooie collectie en misschien ook wel antieke zoals die eronder. Waar je voor gebruikt werden dat weet ik niet. Misschien vind je er wat over op marktplaats daar staan vele antieke lepeltjes. En ja taartscheppen zoveel? niet echt nodig maar de eerste is wel heel mooi. Zelf heb ik er maar ene maar weinig nodig gehad. Maar je weet nooit. Heb in mijn lade van die bestekbakjes die aan elkaar kunnen en zo heb ik overzicht. Heb overal er 12 van en die niet compleet zijn van de serie zijn ook naar de kringloop gegaan. Je kan niet alles bewaren toch? Wens je mooie dag vandaag. Gr, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, er kan wel een deel naar de kringloop, en dan hou ik nog veel over. Het zilver moet ik nog over nadenken.

      Verwijderen
  5. Leuke verzameling. Wij hebben oud en nieuw bestek. Als er eters komen kunnen we met het mooie oude bestek voor vier personen tafel dekken. Verder is alles bij ons een allegaartje, het servies ook. Gekregen, geërfd, kringloop, allemaal leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat allegaartje herken ik, ook servies. En dat vind ik ook zo leuk!

      Verwijderen
  6. Heb je dat ovalen schepje al via Google lens geprobeerd te achterhalen? Dit zijn wel de allermoeilijkste opruimklussen want er zitten zoveel verhalen aan vast en nemen relatief zo weinig ruimte in.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De linker taartschep had ik ook en die zat zelfs in een doos waarin hij prachtig in fluweel in vorm lag, en ook een bredere ook met zo'n mooie doos. Kwamen waarschijnlijk van oma en opa. Door vrijwilligerswerk kwam ik in contact met een vrouw die een uitstalkast had met veel taartscheppen en zij was helemaal weg van mijn taartscheppen, zeker omdat ze in die mooie dozen zaten en heeft ze gekocht. Wij allebei blij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk zo'n mevrouw zoek ik ook! Ik heb helemaal geen binding met die taartschep, dus misschien kan ie verkocht.

      Verwijderen
  8. Ik heb een flinke verzameling zilveren lepeltjes uit mijn familie. We gebruiken ze nooit. Daarom heb ik bij onze juwelier een ring laten maken van een paar ervan. Nu heb ik een ring van het zilver van mijn oma, oudtante en moeder met een heleboel emotionele waard. Ik draag hem elke dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb helemaal niet zoveel bestek, maar die lades lijken altijd wel een rommeltje hè.. die van jou zijn nog heilig bij die van mij..! :-) Ik heb weinig ouds.. slechts een paar vorken die bij m'n ouders vandaan gekomen zijn en het lepelrek van m'n oma. De rest heb ikzelf gekocht bij I.kea meer dan 40 jaar geleden.. is eigenlijk dus ook oud haha. Heb een kunststof taartschep van T.upperware.. ooit gekregen toen ik zo'n party gaf.. ook alweer héél lang geleden! :-)
    Het ovale lepeltje doet me denken aan de lepeltjes die soms bij kinderbestekjes zaten.. was om kleine kindjes die nog niet zelf konden eten pap te voeren. Maar of déze daarvoor is..?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alles wordt ooit antiek! :)
      Dat lepeltje is wel groot voor een kindje, hoor, er past een ei in. Het lijkt me een soort schepje, maar waarvoor?

      Verwijderen
  10. Wat een mooie verzameling. Van dat ovale lepeltje zou ik een foto maken en versturen nr “kunst en kitsch” met de vraag of ze uit de droom kunnen helpen. Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doen ze dat? Dat wist ik niet.

      Verwijderen
    2. Dat heb ik ze horen zeggen tijdens het programma en zelf heb ik eens foto’s gestuurd van antieke poppenserviesjes en kreeg netjes antwoord. Charlie

      Verwijderen
    3. Oh wat goed, bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  11. Dat saladebuffet klinkt heel geslaagd. En bestek (en servies ook) daar heb je nooit teveel van zeg ik altijd. Maar jij misschien wel..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begin te neigen naar jouw visie. :) Maar een beetje de bezem erdoor mag wel.

      Verwijderen
  12. Ik zou zeggen: Taartscheppen heb je nooit teveel!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zou het een oude rijstlepel kunnen zijn. Zie: https://www.amelias.nl/a-53218906/oud-en-antiek-kleingoed-divers/zilveren-rijstlepel/#description

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee daar is ie weer te klein voor. Een rijstlepel heeft een stomp uiteinde, en dit schepje heeft een punt en een korte steel.

      Verwijderen
  14. Judy your assortment of cutlery is amazing. Like you I have inherited things from other relatives passed down through my parents. My greatest treasure in that realm is my grandmother's spatula. It is my go to tool for a variety of tasks. I thought I had misplaced it a while back and was in a panic. Such a blessing it was outdoors on the deck. I had been using it to clean out bird seed between the boards. Am sure it has to be over a hundred years old. Nothing to look at but quite valuable to me. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I can totally understand your attachment to that spatula! I treasure my mother's little tomato knife, it's the best for slicing tomatoes. Hugs, Debbie!

      Verwijderen
  15. Dat er wat in de familie blijft vind ik leuk en jou doet het opruimen goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na er een paar dagen naar gekeken te hebben, is er toch veel dat blijft. Voor het nageslacht.

      Verwijderen
  16. Ik vind die oude spulletjes prachtig! Maar ja, je kunt idd niet altijd alles maar bewaren en het is leuk als je iemand anders echt blij mee kunt maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er gaat wel wat weg, hoor. O.a. die bewerkte taartschep, ik heb er niets mee.

      Verwijderen
  17. Lekker, zo'n saladebuffet! Zou dat kleine lepeltje een suikerschepje kunnen zijn? Ik heb een zeer onpersoonlijk Ik3a bestek, ik zou er graag van af willen... wie weet: 'ruil' ik het ooit nog eens in voor iets moois ouds uit een tweedehands winkel... Groetjes, Anuk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk ook zoiets, maar het is wel weer aan de grote kant voor suiker. Dat bestek van jou hoef je niet te poetsen, dat Gero bestek van mij is ook niet echt bijzonder hoor. En leuke dingetjes uit de tweedehands winkel zijn nooit weg! :)

      Verwijderen
  18. Wij hebben ook niet alles in de keukenla liggen, maar als we veel visite hebben is het wel handig om wat extra bestek achter de hand te hebben. Wat een leuk lepeltje is dat, ik zou ook niet weten waar het voor gebruikt werd.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Genoeg is genoeg, maar... En dan dat emotionele kantje...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb een vriendin die sieraden van zilver bestek naakt. Zulke mooie dingen. Ik had ook van alles en nog wat maar het meeste is al bij zoon en schoondochter.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!