Pagina's

12 augustus 2024

ban de bom



Laatst keek ik naar een documentaire op de BBC: Atomic People. En de film heeft me nogal bezig gehouden de afgelopen week. Het zijn de verhalen van de mensen die de atoombommen op Hirosjima en Nagasaki overleefden als kind. Nu zijn het mensen van in de tachtig en negentig. Ze worden 'hibakusha' genoemd. De bommen vielen op respectievelijk 6 en 8 augustus 1945. Negenenzeventig jaar geleden. 

Ik wou het zien, ik nam het op. Met in mijn achterhoofd de gedachte: als ik het niet aan kan zien dan kijk het niet uit. Maar het boeide me anderhalf uur lang. Misschien wordt hij op Nederland ook ooit uitgezonden. Hier kun je er meer over lezen. 

Ik wou het zien omdat mijn vader op Borneo in een Jappenkamp zat onder erbarmelijke omstandigheden. Na de atoombommen capituleerde Japan op 12 augustus. En op 15 augustus gedenken we in Nederland de bevrijding van Nederlands-Indië. Mijn vader zei altijd: als die bommen niet gevallen waren, was ik er niet meer geweest. Zo sterk vermagerd als hij was. En dan was ik er ook niet geweest. Een vreemde gedachte.

Dit zegt de BBC over de film:
The decision by the USA to drop atomic bombs in two Japanese cities, Hiroshima in August 6 and Nagasaki three days later, was one of the most momentous and destructive in world history. Now, nearly 80 years later, testimony of some of the last hibakusha survivors of the two atomic bombs is gathered before their voices are lost forever. With an average age of 85 most hibakusha were children when the bombs were dropped. Archive footage is combined with the personal accounts of this shrinking group. The only people left on Earth to have survived a nuclear bomb and whose experiences continue to affect them to this day. 

De overlevers, de hibakusha, zagen verschrikkelijke dingen. Het is een wonder dat ze overleefden. Wie niet meteen dood was, stierf in de periode daarna aan stralingsziekte. Deze overlevers lijken er goed afgekomen te zijn. Maar deze groep werd gediscrimeerd. Ze werden niet geschikt geacht om mee te trouwen en kinderen mee te krijgen, want die konden vreselijke afwijkingen hebben. Dat bleek achteraf niet waar. Maar hun hele leven stond in het teken van de bom.

Ban de bom.


Dat ze zich als groep inzetten voor de afschaffing van nucleaire wapens, is niet verbazingwekkend. Ergens aan het eind van de film Atomic People zie je meneer Sueichi Kido een vergadering van de VN toespreken. Zie de foto onderaan. Het gaat om een meerdaagse bijeenkomst van de landen van het Verdrag inzake het verbod op kernwapens in New York in 2023. 
Dat leidde tot het zoeken naar meer info over dat verdrag. Hoe zit dat precies?

Want na het einde van WO II kwam de Koude Oorlog en de nucleaire wapenwedloop. En de vele vele kernproeven die werden gedaan. Laatst nog in het journaal een vrouw die de gevolgen ondervindt van de Franse kernproeven in Frans-Polynesië op het eiland Morurua. Tussen 1966 en 1996 zijn bijna 200 Franse kernproeven gedaan. Zogenaamd veilig werd gezegd. Maar velen werden ziek, kregen leukemie en andere kankers. Ze vechten nog steeds voor erkenning en compensatie. 

Ook Amerika en andere landen deden kernproeven. Het was nodig dat er internationale controle kwam. Maar dat bleef nog lang uit. Eind jaren vijftig en begin jaren zestig groeiden er onder de burgers vele zg. ban-de-bom bewegingen. Pas in 1970 kwam er een beperkt non-proliferatie verdrag (NPV) tot stand, dat kernproeven bovengronds verbood en dat verspreiding van kernwapens tegenging. Het Internationaal Atoom Energie Agentschap werd het controle orgaan. 

De Sovjet-Unie en de Verenigde Staten zeggen toe te gaan onderhandelen over hun strategische wapens. Dit leidde in 1972 en 1979 tot een tweetal SALT-verdragen. SALT staat voor: Strategic Arms Limitation Talks. Daarna volgde START (getekend in 1991): Strategic Arms Reduction Treaty, een verdrag over het daadwerkelijk verminderen van het aantal strategische kernwapens tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie. Allemaal afkortingen die me wel bekend voorkwamen. 

In Nederland werd in 1981 en 1983 geprotesteerd tegen de opslag van Amerikaanse kruisraketten in ons land. Weg met de kruisraket. Ik weet het nog.

Verdrag inzake het verbod op kernwapens.


Maar ja, wat is nu het Verdrag inzake het verbod op kernwapens (Treaty on the Prohibition of Nuclear Weapons (TPNW))? 

Dit verdrag gaat veel verder dan alleen het verbieden van proeven. Het is de eerste juridisch bindende internationale overeenkomst om kernwapens te verbieden, met als doel de totale eliminatie van deze wapens. Het verdrag werd ondertekend op 7 juli 2017, en trad in werking op 22 januari 2021. Dus nog maar heel recent. Waarom weet ik dit niet?

Het wordt een historische dag genoemd. De dag dat het verdrag in werking trad. Het verdrag is door vele landen ondertekend. Maar niet door de nucleaire grootmachten. En ook niet door Nederland, die stemde als enige van de NAVO landen tegen. Waarom weet ik dit niet? Nederland schijnt te geloven in een soort 'evenwicht' en ziet niets in eenzijdig ontwapenen.

Tot slot.


Op 15 augustus herdenken we het einde van WOII in Nederlands-Indië. Het is voor mij altijd al een gedenkwaardige dag door mijn familiegeschiedenis. De film maakte grote indruk op mij. En ik wilde meer weten.

Er zitten veel links in dit blogje naar waar ik de info vandaan haalde. Ik wist eigenlijk een hoop niet. Door de recente toespraak van meneer Sueichi Kido bij de VN werd ik me bewust van het belang van deze film. Het mag niet vergeten worden. Gezien de toestand van de wereld op dit moment. De enige mensen die er nog zijn die een kernbom overleefden. 

Met excuses voor het lange verhaal.
De foto's komen van de plekken die in de links zijn genoemd. 

25 opmerkingen:

  1. Een heel interessante blog, Judy, dankjewel. Mij heeft het onderwerp altijd al geboeid. Ken je het boek van Karl Bruckner: Die ene seconde? Daar begon geloof ik mijn interesse. (Nu je toch aan het lezen bent gegaan)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop, dat he programma nog eens op de Nederlandse tv komt. Dank voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In 81 en 83 liep ik mee in de grote demonstraties tegen kernwapens. Ik wil die BBC documentaire opzoeken en ook nog eens doorgeven aan onze kinderen. Zo belangrijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed, ja in 1983 ook. Het is wel een 'slow movie' met al die verhalen in het Japans, maar misschien juist daardoor zo indrukwekkend.

      Verwijderen
  4. Erg de moeite waard om dit te weten rondom de atoombom en wat daarover werd afgesproken en vreemd dat Nederland daar niet bij is! Ik wist er ook helemaal niets van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Al die verdragen, het werd voor mij allemaal wat duidelijker. Ik wist het ook niet.

      Verwijderen
  5. Wat een interessant blog. En zeker een vreemde gedachte dat je er zelf niet geweest was zonder die bom. En wat een wonder dat er nog overlevenden zijn, het mag zeker niet vergeten worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als het een interessánt verhaal is mag het lang zijn. ;-) Ik heb het in ieder geval met veel interesse gelezen. Wist ook niet dat NL tegen gestemd had, maar kan niet zeggen dat het me verbaast.
    Ik liep trouwens in 1981 ook te demonstreren tegen de kruisraketten.. ik stemde toen ook PSP, pacifist als ik ben.. jammer dat die expliciete partij-ideologieën voor een deel verloren zijn gegaan toen het met z'n allen Groen-Links werd.. en nu wordt het zelfs één grote linkse pot nat! Maar dat is blijkbaar nodig om tegen die rechtse rommel nog een vuist te kunnen maken.. dat ze de volgende keer níét tegen zulke belangrijke afspraken stemmen! Wishful thinking.. I know.. ;-)
    Elke geboorte is er vaak wel één die van toevalligheden aan elkaar hangt.. je grootouders moeten elkaar maar net tegengekomen zijn en dán nog weer je ouders ook.. als je daar bij stilstaat snap je niet hoe je er ooit gekomen bent hahahahaa! Maar dat bij jou die atoombom ermee te maken heeft is wel heel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee er is niet veel over van links, en al helemaal niet van de PSP, jammer genoeg. Ik demonstreerde in gedachten mee, mijn zoon was toen een paar maanden oud.
      Nu weet ik, en hopelijk ook anderen, wat al die afkortingen en verdragen betekenen als ze weer in het nieuws komen.
      Ja, toevalligheden, dat is waar. Wonderlijke zaken, die familieverhalen. En als ik er niet geweest zou zijn, dan was ik vast in een andere incarnatie op de wereld gekomen. :)

      Verwijderen
  7. De documentaire over de Polynesische eilanden heb ik gezien. Het verhaal over de overlevenden ik Japan kende ik ook. Ik wordt er soms moedeloos van. Leert de mens dan nog steeds niets van het verleden? En dan die machtige mannen die dreigen met op de knop te drukken. Bah, ik zal de rest van mijn mening niet opschrijven, maar het wordt echt tijd voor respect, tolerantie en vrede. Groet, Dientje.
    Ps. Mocht de documantaiere die jij zag, op nl tv komen zal ik kijken. Net als jij in stukjes.
    Ps. 2. Ik weet niet hoe je omgaat met de herdenking van de 15e, maar in ieder geval sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De wereld van vandaag zit vol met enge machtige mannen. Inderdaad bah.
      Ik sta ieder jaar even stil bij de herdenking van 15 augustus, omdat het zo deel uitmaakt van mijn familie, vooral mijn vader.

      Verwijderen
  8. Heel interessant Judy, dank voor je blog. Ik heb de docu niet gezien maar als ie een keer voorbij komt neem ik hem op en kijk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is op de BBC al een keer 's nachts herhaald. Ik hoop echt dat hij ook hier wordt uitgezonden.

      Verwijderen
  9. Mooi blog Judy, interessant onderwerp waarover veel mensen weinig of niks weten, denk ik. Zeker als het om dit soort verdragen gaat. Ik heb ook je links gelezen. Indrukwekkend. En goed dat de BBC hier aandacht aan besteedt. Ik ga die docu eens zoeken, wil hem ook graag zien. Sterkte alvast voor de 15e. Dat zal altijd een dag met gemengde gevoelens voor jou zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je ook de links bekeken hebt. Ik wil graag laten zien waar ik mijn info vandaan heb. En voor de feiten is Wikipedia natuurlijk onmisbaar.
      Ik denk op de 15e aan de oorlog van mijn vader en van mijn grootouders. Over hun oorlog heb ik al diverse keren geblogd. We weten eigenlijk nog zo weinig. Er is zo lang gezwegen.

      Verwijderen
    2. Ja, vanwege jouw voorouders is die oorlog daar (in Nederlands Indië) bij jou redelijk bekend. Bij mij niet, anders dan wat ik ooit leerde uit de geschiedenisboekjes op school, en uit een enkele roman. En die geschiedenisboekjes laten natuurlijk ook maar één kant van het verhaal zien. Het is gruwelijk wat er ooit is gebeurd, en dat er zo lang is gezwegen is in dat licht heel begrijpelijk. Mijn geschiedenisleraar op de middelbare school had ook in een jappenkamp gezeten. Hij vertelde daar vaak over, en huilde dan. Wij als pubers vonden dat indertijd maar 'stom', en we wisten niet goed wat we ermee aan moesten. Maar die man uitte zijn verhaal en gevoelens tenminste... Ik geloof dat deze man op enig moment met 'vervroegd pensioen' van school is gestuurd, omdat er veel 'klachten' van ouders kwamen over zijn verhalen en zijn emoties. En ja: zo gingen 'wij' dus om met deze slachtoffers. We lachten ze uit... (Aan de andere kant: begrijpelijk dat deze man 'moest' ophouden met geschiedenisles geven, ondanks dat hij OOK heel boeiend over allerlei andere 'geschiedenissen' kon vertellen... het was een echte verteller. Maar ja, een af en toe huilende leraar is natuurlijk lastig, ook voor een schoolbestuur)(En nu ik er zo over terugdenk en schrijf, heb ik het met terugwerkende kracht ineens ontzettend met deze man te doen)(pppfff)

      Verwijderen
    3. Achgod die arme man, ja pff. Het klinkt als een fijne leraar die boeiende verhalen kon vertellen. Wat misschien door pubers niet zo werd gewaardeerd.
      Na de oorlog was er weinig oor voor de verhalen van de Indische mensen, de mensen hier hadden al genoeg meegemaakt. Het was de tijd van de opbouw. Maar nu komen er veel verhalen los van die eerste generatie, die langzaam aan het verdwijnen is. En die mogen niet in de vergetelheid raken.

      Verwijderen
    4. Nee, inderdaad. Dus: goed dat jij erover blogt, en dat de BBC er over documenteert

      Verwijderen
  10. Dank je voor je interessante blog die ik beslist niet te lang vond. Ik heb er veel over gelezen maar vind het vreemd dat Nederland dat verdrag inzake het verbond op kernwapens niet ondertekende, dat wist ik niet. Met de huidige onrust in de wereld maak ik me weleens zorgen over die kernwapens in bepaalde landen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kernwapens in de wereld van nu zijn inderdaad zorgelijk.

      Verwijderen
  11. Judy thank you so much for sharing all this information. Nuclear weapons has certainly been a very scary part of our world for many years. I am sure with your father being in WWII this subject does hold so much meaning for you. Take care and have a wonderful day. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vandaag een bijzondere dag voor jou. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!