Pagina's

03 augustus 2024

americano



Het is geen geheim dat ik regelmatig een kopje koffie drink in de stad. Je moet zelf de slingers ophangen toch? Of hoe is die uitdrukking ook al weer. De binnenstad telt zo'n tweehonderd horeca gelegenheden, heb ik wel eens gegoogled, dus keus genoeg. Allemaal in mijn achtertuin, bij wijze van spreken. Maar ja, in me eentje vind ik niet alles leuk om binnen te stappen, moet ik eerlijk bekennen.

Ik vermijd de Brink. Dat is horeca naast horeca. Zo massaal, alles lijkt één groot terras. En welke kies je dan? Ben wel op diverse plekken geweest, maar meestal niet alleen. In me eentje zoek ik iets waar ik me prettig voel alleen. En dan ligt de plek hierboven voor de hand. Maar wel saai ook wel. Dus ik dacht, ik ga eens op onderzoek uit. Een soort vergelijkend warenonderzoek. Dit is het resultaat van een week of twee. 

Het doet er niet toe waar ik was, maar je kunt de naam van de zaak vaak wel op de foto terugvinden. Het gaat me meer om mijn ontdekkingstocht naar leuke alleen-koffieplekken. 

Met al die ingewikkelde koffietjes van tegenwoordig met de meest exotische namen, val ik altijd wat uit de toon met mijn zwarte koffie. Ik weet inmiddels dat dat ook een exotische naam heeft: americano. Meestal wil ik ook nog decaf. Maar goed, kijk maar wat ik kreeg.
Collages aanklikbaar om groter te zien.


Deze plek hierboven is vrij nieuw. Al vroeg open en een aardig terras. Deze plek is erg op kinderen gericht en die waren er dan ook veel. Hmm, niet precies wat ik zoek in me eentje. En voor decaf betaalde ik 1 euro extra. Dus dit was meteen het duurste koffietje. Maar wel 'specialty coffee uit eigen branderij'. Poehpoeh.
Op naar de volgende.


Hier was ik eerder. Vlak bij de IJssel en het stuk stadsmuur. Nadeel dat tussen IJssel en terras een drukke weg loopt en je dus in de uitlaatgassen zit. Maar hier ga ik nog eens terug om binnen te zitten aan de leestafel of op het balkon boven waar je over de muur de IJssel kunt zien. Koffie lekker en niet duur.
Volgende.


Toen ik aan het tentje hierboven voorbijliep, keek ik vanaf de straat binnendoor ineens de binnentuin in. Dus dat was een bezoekje waard. En voor een luttel bedrag extra kreeg je slagroom, amaretto en een bonbon erbij.  Daar zei ik geen nee tegen. En bij elkaar nog steeds goedkoper dan die andere gelegenheid. Dat was heerlijk. Maar niet voor iedere dag. 

En dan hieronder de voorlopig laatste van mijn zoektocht. Dit was in de bieb. Leuke plek voor in me eentje. Koffie lekker en niet duur. En je kunt ook aan een leestafel de krant lezen. Moet er meteen bijzeggen dat ik hier wel vaker zal komen sinds ik lid ben van de bieb. Ik leende gisteren mijn eerste boek. En reserveerde een ander.

Wie weet wat ik nog meer ga ontdekken. 

47 opmerkingen:

  1. Wat een keuze heb je voor een kop koffie. Leuk om er zo een berichtje over te maken. Wat raar dat je voor decafé bij die ene tent een euro meer betaald.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb het nog nooit meegemaakt, dat decaf duurder was.

      Verwijderen
  2. Goed zeg, zo'n eigen onderzoek. Ik zou het trouwens wel weten hoor: die met de Amaretto en de room. In Vlaanderen krijg je dat vaak bij je koffie. Zomaar, zonder extra te bestellen. Dat vind ik zo'n verwennerij. Ik dronk tot voor kort geen koffie, maar nam het een enkele keer toch, alleen om zo'n leuk glaasje erbij te krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die bieb wordt vast een terugkeer plek, leuk om eerst boeken uit te kiezen en tenslotte met een tijdschrift aan de koffie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goed idee om eens naar een goede koffie “alleen” op zoek te gaan! En met succes! Charlie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha leuk dit, ik begon te lezen en dacht mee:
    De eerste, nee, maar wel leuk uitzicht de straat in, de tweede nee, dat is het ook niet voor mij, de derde dan? ja die komt dichterbii en de vierde ziet er ook gezellig uit.
    Toen kwam de laatste, vergeleken bij de voorgaande, beetje saai.
    Maar toen ik las dat het de bieb was.... Die wint het wat mij betreft!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je bent lid van de bieb? Superleuk!!!!! Ik heb nog nooit in mijn eentje ergens koffie gedronken. Vind het doodeng. Ooit was ik in Den Haag met mijn broer. Ik wilde zo graag naar Starbucks. Toen we aan de beurt waren een spervuur aan vragen. Wat willen jullie? ik had het bord met mogelijkheden wel bestudeerd, maar zoveel...... Ja, wat wil je dan? Uiteindelijk zaten we met een klein kopje expresso. Ha, ik moet er nog om lachen. Superleuk, jouw koffie zoektocht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha er bestaat bijna geen gewone koffie meer.
      Ik ging vroeger voor geen goud ergens alleen in. Maar toen ik alleen was met mijn zoon toen hij nog klein was. deed ik het wel met hem samen. Alleen ging ik vroeger wel regelmatig naar V&D, in Zeist en in Deventer toen ie er nog was. Dat vond ik niet zo'n probleem. Net zo min als de Hema, maar minder gezellig.

      Verwijderen
  7. Leuk al die verschillen te onderzoeken. Ik drink geen koffie maar thee en heb eens een jaar lang foto's gemaakt hoe restaurants thee serveren, van thee in gewone zakjes tot thee in prachtige potjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Verslag van een koffiejunk:
    Bij veel koffietentjes heb ik de espresso geproefd, soms alleen soms samen. De beste espresso drink ik bij Grote Poot, ook van constante kwaliteit. Verder is de espresso in het nieuwe tentje op de hoek van de Lange B en de Sandrasteeg soms heel goed soms minder, dat hangt van de barista af. 30 ml is goed maar de Americano is wel een grote bak. De espresso in de bieb is vaak bitter. Kaldi is ook wel aardig. De slechtste koffie dronk ik bij Goesting: mooi terras maar de espresso was koffiedik en bagger, niet opgedronken, nooit meer terug geweest. Mees op het Vogeleiland is ook een heerlijke plek, koffie wel aardig. La Place is gezellig maar de koffie niet meer dan redelijk.
    Je merkt wel: ik doe al jaren een vergelijkend warenonderzoek.
    Mijn eigen koffie is goed maar niet zo perfect als die van Grote
    Poot!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah leuk! Grote Poot staat ook mijn lijstje. En Mees is ook een leuke wandeling om naar toe te gaan, goed idee. La Place is al lang geleden en voor mij net iets te ver om te lopen, maar voor de koffie hoeft het dus niet. Leuk om te horen dit!

      Verwijderen
  9. Leuke struintocht, die je zeker wat opgeleverd heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga nog wel meer uitproberen, dus de struintocht is nog niet voorbij.

      Verwijderen
  10. Ik weet het wel hoor, die met de amaretto. Leuk om zoveel koffietentjes in de buurt te hebben. Hier is de keus niet zo groot. Bij de bieb ga ik ook wel eens koffiedrinken lekker met verschillende tijdschriften.
    Groeten Ella. angryoldwife@ blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, gewoon zwarte koffie, voor mij ook hoor.. niet al die rare fratsen.. melk in de koffie lust ik sowieso niet. :-) Ik drink ook wel graag es ergens een bakkie../ zet het ook altijd op de foto, maar zo'n soort van contest heb ik nog nooit gedaan hehe. Ik vind wel dat de prijzen tegenwoordig érg ver uit elkaar liggen.. een gewoon bakkie voor €3,75, zoals laatst bij Dudok.. eigenlijk van de gekke! Een kleinigheidje erbij, zoals in België eigenlijk vaak wel gebruikelijk is, daar moet je hier in NL meestal ook nog extra voor betalen. Maar soms mist zelfs een koekje.. dat is echt wel armoede hoor. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, jouw koffietjes (met lekkers erbij) zie ik vaak op je blog voorbijkomen. :) Een contest is het niet echt, ik wil gewoon een en ander uitproberen. Koekje heb ik hier overal wel bij gekregen. 3,75 is wel duur, maar nog steeds stuk goedkoper dan die met extra voor de decaf.

      Verwijderen
    2. Tjonge.. dat is gewoon ontmoedigingsbeleid dan, als ze die decaf zó duur maken..! Ik vergelijk eigenlijk alleen prijzen.. al zit je bij de ene locatie leuker dan bij de andere.. maar dat vind ik minder belangrijk eigenlijk. De koffie is bijna óveral wel goed tegenwoordig.. al die machines leveren wel kwaliteit. Had hier in R'dam, in de Afrikaanderwijk in een Surinaams eethuis, een simpele sens.eo, maar voor 2 euro smaakte die ook prima hehe. En als er bij georganiseerde wandeltochten een rust is in een kerk of buurthuis, dan heb je nog weleens kans op filterkoffie, maar daar ben je dan zelden meer dan 1,50 voor kwijt.. en dan drink ik dat ook blij op hoor. :-)

      Verwijderen
    3. Nou is decaf in de winkel ook duurder. Maar vond het wel erg veel duurder bij die zaak. En niet perse lekkerder. Ik ben niet zo'n fijnproever, hoor, en thuis drink ik filterkoffie. Soms bied ik een monteur die iets komt repareren een kop koffie aan en dan zeggen ze: Hè heerlijk een gewone filterkoffie! Is me een paar keer overkomen.

      Verwijderen
    4. Ik drink thuis ook filterkoffie.. maar we hebben ook een espressoapparaatje.. niet zo'n ding van honderden euro's, maar er komt een heel lekker espressootje uit, dat kan met die voor zo duur nooit veel beter zijn. ;-) Ik ben ook geen fijnproever, maar voor filterkoffie zou je niet veel hoeven te betalen hè.. en ik verwacht dat ook niet echt meer bij die zaken tegenwoordig.. want die apparaten moeten ook al die eindeloze hoeveelheid andere variaties aan koffie kunnen maken hehe. Btw.. ik schreef wel dat locatie me niet zo uitmaakt, maar dat doet het éigenlijk wel.. op een mooie locatie heb ik meer over voor m'n koffie dan in een ongezellige kale zaak of een stoeprandjesterras. Zoals in Delft, waar ze op dat stoeprandje €3,50 voor een simpel bakkie vroegen terwijl je bijna van de stoeltje gelopen werd door voorbijgangers.. dát doe ik dus zéker niet! Maar laatst in dat Haagse park op dat heerlijke terras was de koffie niet veel goedkoper en gaf ik het gráág uit..! :-)

      Verwijderen
    5. Eens, helemaal!
      Stoeprandjesterras... mooi woord! Die heb je hier ook, en dat zit inderdaad niet erg lekker.

      Verwijderen
  12. Leuk, zo’n verslag van koffie tentjes. De brink vind ik ook niet zo leuk. Heb daar altijd het gevoel dat alleen een kopje koffie te weinig is voor een zitplaats. Ik doe het te weinig om een verdere mening te hebben. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De keren dat ik ergens op de Brink zat, maar niet in mijn eentje dus, bleef het ook niet bij een kopje koffie alleen. Meestal wel een hapje eten ook.

      Verwijderen
  13. Die bieb ,dat is lezen en koffie bij elkaar. Ben benieuwd,of die het blijft

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuke blog, koffie in de bieb vind ik al jaren een geweldige vooruitgang. De stadsmuur, daar zou ik zitten dol op oude muren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die is ook leuk. Daar kun je me ook wel terugzien.

      Verwijderen
  15. Wat heerlijk (letterlijk) om te lezen, ben ook een echte koffieliefhebber. Ik ga regelmatig ergens alleen een kop koffie drinken, als ik gehoord heb over een nieuwe zaak bijv.... Dat je extra moet betalen voor decaf kwam ik ook tegen, bij mij was het € 0,50, en als je havermelk wilt ook, gelukkig wil ik dat dan weer niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk, dat jij dat ook doet! Had het nog nooit eerder gehoord dat je extra moet betalen.

      Verwijderen
  16. Ha, wat leuk, je eigen vergelijkend warenonderzoek! Leuk idee, en het levert een smakelijk blog op. Bizar wel dat je voor decaf zoveel extra moet betalen... dan zal een cappuccino met havermelk wel helemaal onbetaalbaar zijn....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vast. Ik ben niet zo thuis in dat soort 'nieuwe' koffies, maar je komt om in de keuzes tegenwoordig.

      Verwijderen
  17. Wat leuk! Ik ben ook helemaal fan van alleen ergens koffie drinken en als ik eens in de stad ben, dan doe ik dat ook graag. Ik heb precies hetzelfde, dat ik de ene tent leuker en fijner vind dan de andere om in mijn eentje te zitten. Al moet ik wel zeggen dat ik me op de meeste plekken wel op mijn gemak voel in mijn uppie. Leuk om zo eens een 'warenonderzoek' te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat jij dat ook doet! In mijn eentje was ooit een drempel maar allang niet meer en meestal voel ik me ook op mijn gemak.

      Verwijderen
  18. De bieb. Altijd leuk, ik kom er iedere dinsdag met een paar ouderen en we zijn ero nu ooka.s vrijwilliger voor sommige activiteiten als kind aan huis. Leuke zoektocht. AL
    ls het verhuizen naar Wageningen
    doorgaat, ga ik daar ook op zoek naar een leuk koffie café denk ik. Dat is daar bereikbaarheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn hier ook vrijwilligers in de bieb die me hielpen hoe het werkt de eerste keer. Succes met de verhuizing!

      Verwijderen
  19. Hoi Judy ik ben dol op foto's zoals deze. Koffiedrinken is voor mij iedere dag een klein feestje en toen ik alleen woonde ging ik vaak alleen ergens zitten maar tegenwoordig lekker thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik drink het liefst koffie met warme melk. In Frankrijk krijg ik het vaak , zo lekker. Vooral als de melk apart en een kannetje zit. In Nederland is het onbekend. Jouw speurtocht is goed geslaagd, je kunt nu beslissen wat je wilt en daar naar toe gaan. Die koffie met bonbon zou ik zeker eens nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Een kopje koffie in een leuk zaakje kan de dag leuker maken. Ik doe het ook vaak wanneer ik in de vakantie veel tijd alleen doorbreng omdat mijn man werkt. Het is toch anders dan thuis. Ik vind het wel altijd teleurstellend wanneer er geen koekje (en dan niet zo'n sneu speculoosjes in plastic) bijzit. De beste tentjes geven een stukje boterkoek of cake erbij, dat zijn de plekken waar ik het liefst kom!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat jij dat ook doet. Ja, ik kreeg gisteren ergens een klein blokje brownie, ook heerlijk.
      Superleuk al deze reacties!

      Verwijderen
  22. Dear Judy your last place for coffee would certainly be my choice. Am also a black coffee drinker. I occasionally have a bit of cream in mine for a treat but black is my daily habit. Always enjoy seeing your lovely part of the world.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!