Pagina's

19 september 2024

kastanje­bruin


Hoe gaat het hier?

Mijn tafel ligt al een week vol met spullen en prullen die van mijn moeder en oma afkomstig zijn, en ik doe er lang over om een beslissing te nemen over wat ik wil houden. Ondertussen besloot ik toch maar plakvloeren te dweilen in afwezigheid van mijn hulp, want ergeren eraan vergde meer energie dan ze gewoon schoonmaken.  

Op radio en tv gaat het over migratie. Ik luister er met een half oor naar. Ze wonen om me heen hier. Vluchtelingen, arbeidsmigranten, kinderen en kleinkinderen van onze vroegere gastarbeiders. Uit alle windstreken en van alle kleuren. Ze hebben een gezicht hier in mijn flat. Ik ken hun verhalen natuurlijk niet. Maar het zijn vriendelijke mensen. Ik neem wel eens pakjes voor ze aan. Want het zijn veelal werkende mensen. En ze spreken allemaal Nederlands. Het is makkelijk oordelen daar ver weg in Den Haag. 

Enfin, op weg naar de drogist en een kopje koffie dat ik wel verdiend had, liep ik even over de Brink. Kijken hoe de kastanjes ervoor staan. Bladeren verkleuren naar kastanjebruin. En ja, ze hangen al, de bolsters. Hier en daar ook al gevallen, maar nog niet veel. Rapen komt volgende keer wel.

16 opmerkingen:

  1. Moeilijk hè al die spullen uit de familie en wat ermee te doen? En je wil het misschien graag doorgeven, maar dan moet er welbelangstelling voor zijn. In ieder geval ben je heel goed bezig en geniet van je kopje koffie op deze mooie dagen. Charlie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pff, die spullen. Maar dit zijn wel de laatste loodjes. Dankjewel Charlie!

      Verwijderen
  2. Fijn, de laatste loodjes. En dat is niet voor niks, want die zijn ook het moeilijkst. Ik zag hier ook al wat kastanjes, dat vind ik altijd heerlijk. En die koffie had je wel verdiend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, gelukkig de laatste dingen, dan is het maar klaar.

      Verwijderen
  3. Ja, dat kunnen lastige momenten zijn: wat doe je met spullen uit de familie? Ik ben daar heel anders in opgevoed/ opgegroeid - in mijn familie zijn nooit bewarenswaardige 'stukken' geweest, dus voor mij is dit nooit zo'n vraag geweest. Maar ik begrijp dat het voor jou anders ligt.
    Hier zijn al heel veel (onrijpe) bolsters uit de boom gewaaid, helaas. Maar er hangen er ook nog genoeg in de boom, die ook hier al erg verkleurd is, als een van de eerste

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De grootste beslissingen zijn al eerder genomen, veel heb ik weggedaan. Ik heb wat kleine dingetjes naar de juwelier gebracht om te testen of het goud is, kleine broches, waarvan ik niet weet waar ze vandaan komen. Ik zou er wel een ring van willen laten maken. En er is ook nog een zilveren ring van mezelf, die ik groter wil laten maken. Dus ik ben bijna door alle beslissingen heen.

      Verwijderen
    2. Mooi om er een nieuw sieraad voor jezelf van te laten maken!

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. No Sandi, they are not edible, they are horse chestnuts.

      Verwijderen
  5. Schiet al op dus.. lekker, koffie dikverdiend, al zou ik die ook gewoon nemen zonder dat ik eerst moeilijke beslissingen had moeten nemen hoor hahahahaa! ;-)
    Zag al veel kastanjes liggen.. bruin worden gaat hier altijd snel, maar is volgens mij niet omdat het herfst wordt, maar door die kastanjezoekte.. hebben alle oude kastanjes in Rotterdam helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de kastanjeboom die ik ooit in mijn tuin in Zeist had, is ook aan die ziekte bezweken. Zo jammer. Deze in Deventer lijken vooralsnog de dans te ontspringen.

      Verwijderen
  6. Goed om dat opruimen zorgvuldig te doen. Veel geerfde spullen hebben is toch wel ballast hè?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja absoluut Emie. Dat zul je nu ook wel ervaren. Gewoon de tijd ervoor nemen. Herinneringen blijven, de spullen hoeven dat niet altijd, te blijven bedoel ik.

      Verwijderen
  7. Fijn dat er al zoveel klaar is, het laatste stukje komt ook wel goed.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!