Pagina's

15 september 2024

open monumentendag 2024


Voor Open Monumentendag bezocht ik dit jaar de Vrijmetselaarsloge in Deventer. Die stond al langer op mijn verlanglijstje, maar normaliter mag ik daar als vrouw niet in. Er bestaan ook vrouwenloges en gemengde loges, zo werd mij verteld, maar niet in Deventer. 

Waarom ik er zo in geïnteresseerd ben, komt omdat mijn grootvader die ik nooit gekend heb vrijmetselaar was in Nederlands Indië. Hier heb ik over hem en mijn oma geschreven. En ik schreef ook over het boekje dat ik terugvond over de vrijmetselarij

Dit was een mooie gelegenheid om wat meer over de vrijmetselarij te weten te komen. Ik werd rondgeleid door een heel aardige meneer in een rolstoel. Ik heb hem ook het boekje laten zien en hij vond het heel bijzonder. 

Dit is de tempel waar de bijeenkomsten plaatsvinden. Links zitten de leerlingen, rechts de gezellen. En aan de tafeltjes de opzieners. Mooi vond ik het om te horen dat er niet over politiek en niet over religie mag worden gesproken. Iedereen wordt gerespecteerd. Het gaat om persoonlijke groei. Om een beter mens te worden. En die weg is voor iedereen anders. 



Er zijn enorm veel symbolen. Ik lees in een informatieboekje dat de vrijmetselarij in Engeland voortkwam uit middeleeuwse steenhouwersgilden. Veel symbolen zijn daaraan ontleend. De bekendste natuurlijk de passer en de winkelhaak, te zien boven de ingang.

Ik fotografeerde wat info, hopelijk is het te lezen. Klik op de foto om groter te zien.


Ik vond het allemaal erg interessant. Weg met de vooroordelen over een soort club die leden bevoordeelt met baantjes en dergelijke. Daar gaat het helemaal niet om. Ik vroeg wel naar de geheime handdrukken. En ja, die bestaan. 

20 opmerkingen:

  1. Mjaaa.. daar gáát het wellicht niet om, maar in al dat soort genootschappen gebéúrt dat uiteindelijk vaak wél natuurlijk, dat ze elkaar baantjes toeschuiven. Maar goed.. dat is dus niet alleen aan de vrijmetselaars voorbehouden dan. ;-)
    Ik lees hier veel dat ik helemaal niet wist, dus ik steek er wel wat van op. Die geblokte vloer was in de tempel in Dordrecht ook.. dat heeft vast ook een betekenis.. misschien hangt dat samen met die kubussen die ze uit die ruwe steen moesten worden. ;-)
    Ik denk dat ze alles zo omringen met geheimzinnigheid dat het niet opvalt dat het eigenlijk allemaal niet heel veel om het lijf heeft hehe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is sowieso interessant. Ze zouden die monumenten wat vaker dan een keer per jaar moeten openstellen

      Verwijderen
    2. MizzD: die geblokte vloer betekent, als ik me goed herinner, dat er niets wat er gezegd wordt, voorbij die vloer komt. Ik vond de spirituele kant van alles erg mooi. Maar ik zal niet onmiddellijk lid worden.

      Verwijderen

    3. Bertiebo: Ik doe maar één ding goed op Open Monumentendag. Er zijn mensen die een hele ronde doen, maar dat is me te veel. Volgend jaar weer wat anders.

      Verwijderen
    4. Ik ben niet zo spiritueel.. dat zal het zijn dan. ;-)

      Verwijderen
  2. Toch, een instantie waar vrouwen niet welkom zijn ? Blijft voor mij altijd dubieus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ook ja.. kan toch eigenlijk niet meer hè.

      Verwijderen
    2. Dat is dus niet meer zo, al vanaf begin 1900 bestaan er ook vrouwenloges. En ook gemengde loges.
      Vanwege het persoonlijke karakter van wat daar gezegd wordt zei één van die mannen tegen mij dat de sfeer onmiddellijk zou veranderen als er ook vrouwen bij zouden zijn. Dat kan ik me heel goed voorstellen. In een vrouwengroep zou een man ook de sfeer veranderen.
      Het zijn wel vooroordelen, vind ik, waar ik doorheen probeer te kijken. Mijn belangstelling voor de spirituele kant voor alles werd erg gewaardeerd, en dat maakte de gesprekken meteen persoonlijk. Ik vond het bijzonder.

      Verwijderen
    3. Oh Judy sorry, jij had een mooie uitstap en hebt er heel wat van opgestoken middels mooie gesprekken met die meneer.. ik wilde dat met mijn scepsis niet verpesten hoor! Echt mijn excuses.

      Verwijderen
    4. Je beledigt wel mijn grootvader, hè. :) Nee hoor, grapje. Het is natuurlijk ook een beetje geheimzinnig allemaal. En al die symbolen hoeven voor mij ook niet zo. Maar ik geloof wel dat het oprecht is. Misschien dat er ook wel vroeger dingen gebeurden die niet in de haak waren, geen idee. Maar inderdaad, het was voor mij persoonlijk, door mijn opa, maar ook door de mooie uitleg die ik kreeg. En ik snap je scepsis ook best.

      Verwijderen
    5. Ook oprechte excuses aan je grootvader dan. ;-)

      Verwijderen
  3. Interessant, er hangt altijd een geheimzinnige waas over en zo kom je er toch wat meer over te weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo, dat was leerzaam voor me.. Ik kende de achtergrond van het woord helemaal niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat bijzonder. Dit jaar niets van Monumentendag gezien ivm verjaardagen van mijn man en zijn broer. Groet, Dientje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een fijne dag voor je. Goed dat je hier naar binnen ging en fijn dat men naar je luisterde.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bijzonder en ik heb toch wat extra er van opgestoken.
    Als je er "over" leest is anders dan dat je er "vanuit" leest.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel bijzon. Vrijmetselaars, ik heb er altijd al meer over willen weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voor jou extra boeiend door het vroegere lidmaatschap van je grootvader

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!