Pagina's

26 januari 2022

vergeeld


Er viel nog iets uit de kast bij het afstoffen laatst. 
Dit is een boekje over de Vrijmetselarij vol met mooie spreuken. Ik ga daar vast nog eens meer over vertellen.....

Het is een cadeautje van mijn grootvader aan mijn grootmoeder, in het jaar dat zij trouwden, 1913. Dit is niet de opa waar ik laatst over vertelde. Dit boekje is afkomstig van mijn grootvader van moeders kant, die ik helaas nooit gekend heb. Hij was Vrijmetselaar, waar ik eigenlijk vrijwel niets over weet. Daarom is dit boekje zo interessant, omdat het inzage geeft in de denkwereld van de Vrijmetselarij. Het zijn mooie spreuken die erin staan. En er staat ook iets over Boeddha. Ik moet me hier echt eens in verdiepen, maar niet nu.

Want uit het boekje, nog geen 15 cm groot, viel een briefje. Het is gericht aan mijn moeder en geschreven in 1925 vanuit Amsterdam. Mijn moeder was toen 11 jaar oud. Het moet geschreven zijn vlak voor zijn overlijden in datzelfde jaar. Hij was vanuit Nederlands-Indië naar Amsterdam gereisd om daar behandeld te worden voor wat vermoedelijk een hersentumor is geweest. Daar zit een tragisch verhaal aan vast. Maar niet voor nu. 

De brief begint met dit gedichtje, waarvan hij hoopt dat het een troost kan zijn in het leven.

For every decease or equal in this world
There is a remedy, or there is none.
Is there a remedy, try to find it.
Is there none, never mind it.

Voor wie er iets aan heeft.
En de hortensiabloem hieronder past er wonderwel bij.

19 opmerkingen:

  1. Never mind it.. is wel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar sowieso een mooi gedichtje.
    Da's nog es iets speciaals dat je vond, zo'n oud briefje van je opa aan z'n dochter.. al zal de teneur ervan wel droevig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meer een opbeurende toon in het briefje. Maar aan de datum en plaats kan ik zien dat het aan het eind van zijn leven was.

      Verwijderen
    2. Oh, wat een dappere man dan.. of hij hield zich stoer voor z'n dochter. ;-)
      Ben ooit tijdens OpenMonumentendag eens in zo'n loge geweest, van de Vrijmetselaars.. in Dordrecht.. zag er heel bijzonder uit, maar snap ook nog steeds niet goed wat dat nou inhield hehe.

      Verwijderen
    3. Ik weet er dus ook vrijwel niets van. Maar het boekje is mooi van inhoud. Ik wil me er wel meer in verdiepen. Maar eerst die andere voorouder...

      Verwijderen
  2. Mooi allemaal. De combi, dat biefje in dat handschrift, de kaft van het boekje, het gedichtje, alles bij elkaar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig om zoiets te vinden! Gewoon een schat. Het gedichtje ga ik bewaren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat bijzonder zo'n vondst, het mooist vind ik het handgeschreven briefje, zo persoonlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat waardevol. Alsof je even een bericht van hem krijgt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie vondst. Heel bijzonder dat je opa aan je moeder schreef. Mooie collage in die bruinige tinten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, mooi en dankjewel allemaal. Hij heeft veel brieven geschreven op de lange bootreis van Indië naar Nederland. Er zijn er veel bewaard. Ik heb ze voor het familieblog gescand en uitgeschreven. Maar dit briefje was nieuw voor mij.
    Ja een schat. Trouwens dat boekje ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeg dat ja: een schat! Prachtig. En heel bijzonder. Benieuwd wat je gaat ontdekken, over de link tussen jouw familie en de Vrijmetselarij...

      Verwijderen
    2. Of ik me in de Vrijmetselarij ga verdiepen, dat denk ik niet. Maar dat boekje wil ik graag bestuderen en zal daar vast meer over schrijven. Mijn grootvader was Vrijmetselaar, dat weet ik. Meer niet.
      En dan is daar ook nog die andere grootvader te bestuderen.

      Verwijderen
  8. Judy what a wonderful find. It sounds like you had two wonderful grandfathers. That note is a real treasure. Thanks so much for sharing it with us. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I am beginning to appreciate my grandfathers more and more, Debbie!

      Verwijderen
  9. Prachtig om zoiets te vinden. Dat prachtige handschrift, zo'n mooi oud boekje, om bij elkaar in te lijsten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een bijzondere familie die zoveel historische schatten naliet. Mooi dat jij je daar in gaat verdiepen en ons laat meelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. That's interesting, my grandfather was a Freemason. There is a large lodge near here. They have a secret handshake. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That's interesting, your grandfather as well. I heard about the handshake but I don't know how it goes.

      Verwijderen
  12. Wat een mooi en bijzonder gedichtje! Wat lief was die opa voor je oma.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.