Pagina's

15 januari 2024

travel light



Deze uitdrukking zit al een tijd in mijn hoofd, als ik aan het opruimen ben. Reizen met zo min mogelijk bagage. Letterlijk maar ook figuurlijk. Met zo min mogelijk aardse goederen door het leven gaan. Ik kwam met wat googlen erachter dat het één van de motto's is van de Vrijmetselarij

En toen kwamen ineens twee dingen bij elkaar. Ten eerste de symbolen van de Vrijmetselarij in een stoep hier vlakbij, die ik laatst fotografeerde. En misschien herinner je je nog dat mijn opa van moeders kant vrijmetselaar was. Ik schreef eerder over een oud boekje dat ik terugvond

Een motto dat me dus aanspreekt. Want ik ben weer grootscheeps aan het opruimen, mijn tweede goede voornemen voor dit jaar, ik noemde het al eerder. Een beetje luxe mag natuurlijk best, maar wat ik niet nodig heb, dat kan weg.

Als je kijkt in mijn schilderkamertje op de foto hieronder, zie je een heleboel bakken. Voor een deel zitten ze vol met fotoalbums. Niet alleen van mezelf maar ook die van mijn oma en moeder. Die laatste heb ik jaren geleden al doorgeplozen en gescand wat relevant was. Eerst stond dat allemaal op een familieblog en daar is ooit een boek van gemaakt. Mocht je ooit van je blog een boek willen maken, klik dan op de link. Dat boek kwam laatst op onze familiedag weer ter sprake en er zijn weer wat exemplaren van bijgedrukt. Die fotoalbums kunnen nu weg, althans ze gaan nu eerst naar mijn zusje, voor het geval zij er nog wat mee wil. Nu mijn eigen albums nog.

Andere bakken zitten vol lapjes en lappen. Ze liggen hier te verstoffen. Net als de geborduurde tafelkleden waar ik het laatst over had, die inmiddels op MP staan. De lappen zette ik gisteren op MP en een groot deel wordt straks opgehaald. Heerlijk. Wat overblijft zijn kleine lapjes, restanten van dingen die ik maakte, dingen met herinneringen. Daar kan ik misschien nog wat mee voor kleindochter. Net als vouwblaadjes, klei en andere creatieve dingetjes. 

Een niet meer gebruikte fauteuil ging gisteren naar mijn buurvrouw. En nu moet ik nog iemand charteren die kapotte apparaten, en nog zo wat, naar de stort wil brengen. 

En waarom doe ik dat allemaal? Dat heeft te maken met mijn derde goede voornemen voor dit jaar. Maar daar blog ik een andere keer over.


16 opmerkingen:

  1. Mooi, die foto en de verbanden met jouw leven en de vrijmetselarij!
    (En wat heerlijk dat het opruimen zo goed gaat).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker opruimen, dat geeft ruimte in je huis en in je hoofd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Janny haalt me de woorden uit de mond. Ruimte in huis = ruimte in je hoofd. In beide gevallen: plaats voor iets nieuws, iets fris... Mooi! Ik kijk ook al weer uit naar mijn volgende opruimronde, als ik verhuisdozen ga uitpakken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, als die dozen opengaan, dan komt jouw opruimronde. Succes!

      Verwijderen
  4. Toen mijn vader overleden was, heeft mijn oudste broer alle oude foto's gescand en naar ons allemaal doorgestuurd. Ben ik heel blij mee, want zo kan ik ze natuurlijk veel gemakkelijker op m'n blog gebruiken. Wat ie met de foto's zélf gedaan heeft weet ik eigenlijk niet.. maar ikzelf zou het denk ik niet over m'n hart kunnen verkrijgen oude foto's weg te doen..! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, maar dat is wat anders: dat zijn de foto's van jouw eigen jeugd. Waar ik het over heb zijn de foto's van de jeugd van mijn moeder en oma. De foto's gemaakt in Nederlands-Indië, waar wel verhalen in zitten, maar daar waren we zelf niet bij. Daar heb ik dus de verhalen die we kenden uitgehaald, en de rest tja... dat kan voor mij weg. Maar misschien wil mijn zusje ze nog bewaren.

      Verwijderen
    2. Ah zo.. maar ja, bij die foto's van m'n ouders waren ook wel foto's van hún jeugd bij.. die vind ik juist leuk. Maar ik moet zeggen, dat een hele reeks over een feest met allemaal familie van de pleegouders van m'n pa, die kunnen me ook wel gestolen worden hoor, die mensen ken ik helemaal niet hehe. Aan de andere kant.. die oude sepia fotootjes met van die kartelrandjes.. ik weet écht niet of ik dat weg zou kunnen gooien hahahahaha!

      Verwijderen
    3. Ja, die zijn gescand hoor, die oude fotootjes. Maar een hele klas van de huishoudschool hoef ik niet te bewaren. :)

      Verwijderen
  5. Je opruimvirus is nog niet over. Ja je hebt snel teveel, of bewaart teveel. Ik moet ook nodig weer eens van zolder tot kelder door de boel. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk dat opruimen.
    Wij hebben ook nog een doos met foto's van mijn schoonouders staan...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk, dat opruimen. Als je eenmaal bezig bent, is het fijn om door te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat moet dat een voldaan gevoel geven

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt voor de link, opgeslagen voor later. Opvallend vind ik dat je werkkamer zo mooi netjes is, ik ga in het voorjaar weer aan de gang.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt het bestand van je blog nog bewerken in Word en daarna omzetten naar pdf. Daar kom je wel uit, schat ik je zo in.
      En toen was het netjes, nu ligt alles overhoop. :)

      Verwijderen
  10. I recognised the logo straightaway! because my grandfather, an architect, was also a freemason. There is a beautiful freemason building in Brighton which I walk past on my trips there, women are not allowed in unless they are partnering the members at their annual events, I would love to look inside as I know the floors will be patterned and the architecture beautiful. Betty

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.