Pagina's

09 januari 2024

winterbalkon



Mijn buitenplanten heb ik gisteren zo veel mogelijk tegen de gevel gezet om nog wat warmte te vangen. Achter het tafeltje staan er nog een paar. Ook heb ik ze bedekt met een dekentje van bubbeltjesfolie, en ik hoop dat ze de vorst overleven. 

De waterbak voor de vogeltjes is bevroren. Rond de jaarwisseling heb ik een paar dagen geen vogel gezien. Zouden ze toen de stad ontvlucht zijn voor het vuurwerk? Gelukkig zag ik de meesjes weer terugkomen, en een merel komt nu regelmatig eten van de zaden. En ik zag ook een roodborstje, maar hij zag mij en schrok. Ik hoop dat hij nog terug durft te komen.




Vorig jaar had ik potten met voorjaarsbollen gewoon bewaard. En ze bloeiden weer in het voorjaar, maar niet meer zo uitbundig. De enige pot die nog over is, is een potje met kleine narcisjes. En hee, er komen groene puntjes. Nog een lange weg te gaan. Maar we gaan weer naar het voorjaar toe!


20 opmerkingen:

  1. Goed dat je het zegt. Ik zal ons waterbakje eens even snel ontdooien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je plantjes staan nog goed.. ik duim dat ze door deze korte vorstperiode heen komen, maar de nachten zijn wel érg koud! Ik kwam er van de week ook achter dat ik wat bollenpotjes vergeten had leeg te maken en de bolletjes te pellen zoals ik altijd doe.. en die stonden ook al weer helemaal met groene puntjes.. es zien of het wat wordt! :-)
    Je herinnert me eraan dat ik wat voor de vogels op moet hangen.. ze konden al die tijd nog genoeg vinden door die zachte temperaturen (zag geregeld merels in de grond peuren naar van alles :-) ) maar nu zal het schaars worden hè.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is druk op mijn balkon, dus ik voorzie wel in een behoefte. Merel en roodborstje weer terug en ook de familie mees.

      Verwijderen
  3. Je maakt me opmerkzaam,dat ik het bubbeltjesfolie vergeten ben

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onze balkon is in een serre veranderd. Tja geen vogeltjes meer. Ieder voordeel heb zijn nadeel he.
    En de vogeltjes in de bomen voor ons huis zag ik altijd wel maar nu helaas niet meer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat jammer dat je ze niet meer ziet, Elly. Maar je hebt wel een mooie serre.

      Verwijderen
  5. Klein gedichtje,
    We gaan weer naar het voorjaar toe
    Het komt, het is niet te stoppen
    We gaan weer naar het nieuwe groen
    We gaan weer naar de knopppen......
    ( gedichtje is niet van mij)
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Brrr ! Oui il ne doit pas faire très chaud ! Vous avez bien fait de protéger vos plantes... Les petits oiseaux doivent souffrir les pauvres ! Chez moi, les températures sont douce sur la Côte d'Azur. Je nourris aussi les petits oiseaux... Belle journée à vous, bisous bisous

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo dicht tegen de (warmere) gevel moeten je balkonplantjes het wel uithouden als het vriest. Leuk dat je zoveel bezoek van vogeltjes krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geniet van de vogeltjes in mijn stadse steenwoestijn.

      Verwijderen
  8. Hopelijk overleven je plantjes het, nog een paar nachten vorst en dan is het weer voorbij (voorlopig).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De planten hebben nu wel enige bescherming nodig, hoewel de meesten wel tegen een stootje kunnen. Ik denk dat de vogels zich verstopt hebben in hagen. Ze kunnen het lekkere voer vast niet weerstaan. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik hoop ook dat mijn plantjes het uithouden. Net als bij jou staan ze tegen de gevel, redelijk beschut.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk hè, al die vogels... hier is het ook weer een gekwetter van jewelste: heel veel mussen, wat minder meesjes en één roodborstje.
    We hadden het niet verwacht, omdat de nieuwe buurkat ook regelmatig bij ons buurt...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ah Judy hope your houseplants survive as well. They look quite healthy. Take care and stay warm. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk om de natuur toch zo dichtbij te kunnen halen. Ik heb zelfs vorige week al narcissen in de berm zien staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier ook al weer bolletje die boven komen net als vorig jaar zullen wel kapot gevroren zijn. De vogeltjes weten onze tuin te vinden, vetbolletjes een twijfelachtige pot pindakaas en zaadjes genoeg. Ik zag van de week narcissen bloeien!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.