Pagina's

26 september 2024

schatkistjes


Los van het uitzoeken van sieraden van mijn moeder, mijn oma en mezelf..... over de houten dozen waar ze inzitten valt ook wel wat te vertellen. De middelste is een kistje met een losse inlay met vakjes. Misschien is het ooit een tekendoos geweest. Hij was van een overleden vriendin, die er verftubetjes in had. Ik gebruik hem nu als mijn sieradendoosje. Maar die andere twee zijn ook interessant. Vind ik dan.

De onderste is een houten kistje waar ooit een echte Sachertorte uit Wenen in heeft gezeten. Een vriend had die een keer voor mij meegenomen, wetend dat Sachertaart mijn absoluut favoriete taart is. Het is een chocoladetaart met een laag abrikozenjam, helemaal omgeven door een laag chocoladeglazuur. Voor een authentieke Sachertaart moet de jamlaag bovenop de cakelaag direct onder het glazuur zitten. Alle andere namaak sachers hebben de jamlaag tussen twee cakelagen in. Nep nep nep. Lees maar hier: Sachertorte


Het kleine kistje bovenop de stapel kreeg ik ooit van mijn oma. Het is 10 x 8 cm groot en 7 cm hoog. Er zit ook een slotje op, maar ik heb het sleuteltje niet. Er is een sleutelwinkel vlakbij in de stad, misschien kan hij helpen. Alhoewel de sleutels en sloten die hij heeft veel groter zijn. De binnenkant, zie hieronder, is bekleed met turquoise zijde. Het is kapot en ik wil proberen die te vervangen. Dan kan ik het als oma ooit weer doorgeven aan mijn kleindochter.

22 opmerkingen:

  1. Ik vind ze alle drie prachtig met je herinneringen die er aan vast zitten. En geweldig om dat kleine doosje door te geven aan je kleindochter natuurlijk. Kan je dat zelf, dat opknappen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. ;)

      Verwijderen
    2. Ha, dat is het enige mogelijke antwoord op dit soort vragen! :-)

      Verwijderen
    3. Je herkent de uitspraak. :)

      Verwijderen
    4. Ik herken de uitspraak ook natuurlijk, maar ik zou aanvullen: en ik denk dat ik het niet kan. Dat zou dan trouwens de zuivere waarheid zijn.

      Verwijderen
  2. De bovenste is heel bijzonder en zeker ook heel mooi. Hoop dat je een sleuteltje vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad bijzondere kistjes, die van de Sachertorte is heel bijzonder, een taartje ontvangen in een kistje wie heeft dat weleens meegemaakt! De decoratie met viooltje past er echt bij. Charlie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, bijzonder is dat kistje. Zonder die viooltjes was het een saaie foto, vond ik. :)

      Verwijderen
  4. Prachtige bestemming voor dat bovenste kistje. Ik hou van houten kisten on elk formaat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan niet alles bewaren, er gaat er ook één weg. Eén die niet op de foto staat.

      Verwijderen
  5. Prachtige schatkistjes! Ik ben dol op dit soort kistjes/doosjes. En zo'n originele Sachertort-doos heb ik ook, daar bewaar ik mijn 'belangrijke papieren' in. Het zou mooi zijn als je dat bovenste kistje kunt restaureren en aan je kleindochter kunt doorgeven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, je hebt ook zo'n taartdoos! Ik vind hem ook zo leuk.

      Verwijderen
  6. Het is het zeker waard de binnenkant te vervangen, prachtig doosje met mooie herinneringen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Om met het laatste te beginnen: restaureren is vooral voorzichtig uit elkaar halen en goed kijken hoe het origineel in elkaar zat. Dat geldt voor alles en dus ook voor zo'n stukje stof in een kistje.. kan nooit zo moeilijk zijn hoor. Succes.. leuk klusje met een leuk doel! :-)
    Ik ben zo'n keer of 10 in Wenen geweest en we gingen vaak in het restaurant van Schloss Schönbrun koffie met taart gebruiken.. en ik nam graag de Sachertorte.. heerlijk! Heb er zelf weleens eentje gebakken.. niet de originele dus, maar hij was wonder boven wonder wel heel erg lekker. :-)
    Houten kistjes met vakjes (wijnkistjes, theekistjes) doe ik nooit weg.. heb er aan de muur boven m'n hobbytafel (zonder en met deksels) gehangen, staat van álles in aan klein spul wat je dan heel makkelijk kunt pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat het niet moeilijk is. Het is zijde en het is gescheurd, maar er zit nog een laag onder die er ook uit moet. Ik zie wel.
      Wat leuk, kistjes boven je werktafel! Ik had vroeger van de veilingkisten als tafel en kast, je ziet ze nu nog wel eens.

      Verwijderen
  8. Het bovenste doosje doet me denken aan de Chinese doosjes die mijn oom vroeger importeerde. Ze roken heerlijk naar oosterse kruiden. Ik zou het zeker opknappen en doorgeven. Een mooi idee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is het dat wel, een Chinees doosje. Maar deze ruikt niet.

      Verwijderen
  9. Beel Sachertortedschoon, vooral die kleine van je oma. Maar dat Sachertorte kistje is ook wel heel apart.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!