Pagina's

13 juni 2023

dna - verrassende uitslag



De uitslag van het DNA onderzoek is binnen. Ik schreef er eerder over, dat ik dat ging laten doen. En de uitslag was heel verrassend. 
Gekeken wordt naar DNA dat je deelt met etniciteiten en genetische groepen. Daarmee wordt je etniciteit geschat. Hierboven zie je een kaartje van de groepen die in mijn DNA zijn teruggevonden.

De uitslag was als volgt:


Engels????
Altijd al gedacht dat ik in mijn vorige leven in Engeland heb gewoond. Ik hou heel erg van Engeland en de groene glooiende landschappen. Maar dat zal wel niet in je DNA zitten. Mijn zoon verwees het hele onderzoek onmiddellijk naar het rijk der fabelen, omdat Nederland er niet bij staat. Maar het zit een beetje genuanceerder. Elk continent kent uitgebreide migratiegeschiedenissen. Dus die genetische groep vind je ook in Noord- en West-Europa (Nederland) terug.

Ik heb in mijn moeders stamboom vier generaties terug een Engelse voormoeder, Eliza Anne. En van mijn vaders stamboom weet ik vrijwel niets. Dus het kan. 

Maar toch is het vreemd dat Noord- en West-Europa (Nederland) niet in mijn DNA naar voren komt. Want hoewel mijn beide ouders in voormalig Nederlands-Indië geboren zijn, maakten ze deel uit van de Nederlandse koloniale geschiedenis. En Barends is natuurlijk een heel erg Nederlandse naam. Die moet toch ook ergens vandaan komen. 

Het schijnt dat DNA etniciteitsonderzoeken, afhankelijk van de website waar je je DNA laat onderzoeken, verschillende uitkomsten kunnen hebben. Dus misschien is het stukje Nederland in dit onderzoek een beetje ondergesneeuwd. Geen idee. Nederland is tenslotte ook een smeltkroes.

Maar de gecombineerde genetische groepen waar ik DNA mee deel zitten wel in West-Europa. Zie plaatje hieronder. Dus het zou kunnen kloppen.




Indonesisch, dat is wel duidelijk. Dat dacht ik al. 

Oost-Europa: net zo'n groot percentage als de groep hierboven. Mensen met een Oost-Europese afkomst hebben hun wortels liggen in Rusland, Oekraïne, Polen, Hongarije en buurlanden.
Dat is gek. Ik denk dat dat toch ergens in mijn vaders stamboom zit. Mijn grootmoeder van vaders kant is naar zeggen van Duitse oorsprong. Misschien dat dat DNA in deze groep zit.

Centraal-Aziatisch (klein percentage) vind ik niet zo gek. Het schijnt dat we allemaal een stuk DNA van de Mongoolse leider Dzjengis Khan delen. Net zoals we in Europa allemaal van Karel de Grote schijnen af te stammen als je maar ver genoeg in je stamboom terugzoekt.

De Balkan en Finland. Grappig. Maar dan zijn maar hele kleine percentages. 

Conclusie:
Leuk, maar met een korrel zout. 

Wel zijn er DNA matches gevonden met familieleden. De meeste meer in de categorie achterneven en - nichten, of nog verder weg. Maar ook één wat dichterbij. Ik moet er op mijn gemak voor gaan zitten om dit verder uit te zoeken. Misschien kom ik zo toch wat meer te weten over mijn vaders stamboom.

20 opmerkingen:

  1. Wat leuk om te weten. Mijn broer deed stamboomonderzoek en kwam tot begin 1400. Allemaal Voorne-Putten,dus dat is makkelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Begrijp ik het goed dat je een mix bent van voorouders afkomstig uit Engeland, Oost-Europa en Indonesië. En nog een snufje Fins en Centraal Aziatisch. Inderdaad opmerkelijk dat Nederland er zoveel minder of niet in voorkomt. Ken je voorouders afkomstig uit Engeland? Ik vind het interessant en opmerkelijk. Heb je in je verdere onderzoek (stamboomonderzoek) kunnen achterhalen welke reisbewegingen je voorouders maakten? Wat is dan de link met Nederland? Hoe kwam dit tot stand? Echt interessant. Ik krijg nu zelf ook zin in stamboomonderzoek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou op de site van My Heritage kunnen kijken. Het is wel prijzig. Heb de link onderaan erbij gezet.
      Het DNA onderzoek heeft alleen maar zin (behalve dat het leuk is om te weten) als je op een andere manier je stamboom niet kunt uitzoeken. Bijv. bij geadopteerde kinderen. Of in het geval van mijn vader omdat de archieven in Indonesië vernietigd zijn. Van mijn vaders kant kan ik dus niets uitzoeken. Ik weet niets over reisbewegingen, over hoe ze in Ned.Indië terecht zijn gekomen. Van mijn moeders kant is wel een stamboom bekend en weet ik veel meer.
      Het leuke van deze site is dat je via je DNA verwanten kunt vinden en op die manier meer te weten kunt komen over je stamboom. Ik vond een neef in Amerika. Ik moet daar nog van alles over uitzoeken.
      Maar dit is het begin. Om toch nog iets over de voorouders van mijn vader te weten te komen.
      Maar je moet die verschillende landen wel met een korrel zout nemen, omdat die DNA groepen overal over de wereld verspreid kunnen zijn door migratie.

      Verwijderen
  3. Ik deed het ook en was blij met mijn uitslag. Ook een groot deel Engels. En ook ik heb dat altijd gevoeld. bijzonder eigenlijk wel. En verder ben ik het met je eens. Die knipoog bedoel ik. Ik krijg nu nog steeds berichten over heeeeeel verre verwanten. Ik laat het voor wat het is. Ik kan trouwens niet zo ver terug in de stamboom van mijn moeders kant. Tot 1700 of zo. Maar... zij kwamen van Terschelling en daar hebben Engelsen gezeten met al die oorlogen. Dus zoiets misschien. Zo een beetje fantasereren. Is ook leuk, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook heel erg leuk om te weten. Voor wat het waard is. Terschelling dus is bij jou de link.
      Ik hoop wel meer te weten te komen via verwanten. Want ik vond dus een neef. Wordt vervolgd.

      Verwijderen
    2. P.S. En dat Engels erin zat voelde bij mij ook als een bevestiging van mijn gevoel. Ja, bijzonder is dat.

      Verwijderen
  4. Dat zou leuk zijn dat je dan toch nog meer te weten komt over de kant van je vader.
    Gr. Renske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Best wel vreemd inderdaad dat het Nederlandse er niet in zit. De Engelsen zitten/zaten natuurlijk wel over de hele wereld, maar de Nederlanders toch óók hè..! ;-) Het Indonesische is wel duidelijk, maar dat wist je dus al. Enfin.. ik weet eigenlijk niet wat je hiermee opschiet wat betreft het meer weten van je vaders stamboom.. maar het is sowieso wel leuk om te weten allemaal als je erin geïnteresseerd bent denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begin het steeds beter te snappen. Dat Engelse DNA is het oorspronkelijke oude Engelse DNA van de Kelten e.d. En dat is verspreid over heel West-Europa te vinden. Nederland is niet een aparte DNA groep, dat valt onder Noord- en West-Europa. En kennelijk zit dat bij mij niet of weinig in mijn DNA, waardoor het niet eruit kwam. Maar het zit er vermoedelijk wel. Nederland is niet één DNA, dat is een samenraapsel van allerlei groepen die zich ooit in Nederland vestigden. Wij zijn door de eeuwen heen een toevluchtsoord voor vluchtelingen van elders geweest. Ik vind het leuk om dat zo te ontdekken eigenlijk.
      Maar het leukst is natuurlijk die stamboom.

      Verwijderen
    2. Ah zo! lijkt me ook wel dat je naar veel vroegere generaties teruggeleid wordt met zoiets. Wel grappig dat de mensen hier zich de laatste tijd dan zo druk maken over het verliezen van de eigen (volks-)identiteit.. we zijn hier al eeuwen een smeltkroes inderdaad. :-)

      Verwijderen
    3. Ja, dat laatste valt me ook op: hoe dat DNA zo verspreid is over de wereld. Al eeuwen her. Daar zit een les in.

      Verwijderen
  6. Wat leuk om op deze manier in je familiegeschiedenis te duiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk, je zou er zelf ook zin in krijgen om het te laten onderzoeken. Maar bij beide ouders kan ik ver terug, niets spannends aan,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een bijzondere uitslag. Fijn dat je snapt hoe het zit. En dan zomaar familie vinden, dat is wel heel spannend. Mijn broer heeft onze stamboom uitgezocht en wij weten gewoon wie als eerste onze achternaam droeg. Blij dat hij het allemaal uitgezocht heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een mix aan regio’s waar jouw voorouders vandaan kwamen. Sommige kun je traceren, maar heb je nu niet meer vragen, hoe het zit? Wie weet weten verre familieleden nog iets. Succes. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop zo een beetje meer te weten te komen, Dientje.

      Verwijderen
  10. Fascinerend, zo'n uitslag! Het levert niet meteen heel veel concreets over de voorgeschiedenis van je vaders stamboom op, maar het is een heel spannend begin! En gevoel liegt niet, dat bewijst dit in ieder geval ook. Dat jouw gevoel wat jij altijd bij Engeland hebt gehad, een 'grond' heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee niet meteen concreet, dat komt misschien als ik in de stambomen van die gevonden verwanten ga graven. Dat is nu de volgende stap.

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.