Pagina's

29 april 2023

drastisch



Ik ben (weer) met een grootscheepse opruimronde bezig. Deze keer is mijn berging aan de beurt. En daar kan ik met geen mogelijkheid enigszins leuke foto's van maken. Het was daar een verzamelplaats geworden van dingen die ik... in mijn flat niet kwijt kon. Nuttige dingen zoals allerlei balkontuinspul: potten, aarde, gereedschap. Fietsen. Maar ook allerhande niet nader te noemen spul waarvan ik het bestaan niet meer wist. Je kent het wel. En ik wil veel dingen wegdoen. Drastisch. Nog drastischer.

In mijn hoofd speelt nog altijd de gedachte dat ik wil verhuizen. Waarnaartoe is de grote vraag, die nog niet beantwoord is. Maar áls ik ga, dan neem ik zo min mogelijk troep mee. Dat is de bedoeling.

De foto's zijn van afgelopen maandag. Ik moest vroeg ergens zijn en het regende pijpenstelen. Doorweekt was ik. Je moet door de grijsheid van de dag heen kijken. Maar ik zag een perkje met blauwe bloemen onderweg.


27 opmerkingen:

  1. Bij mij is dat ook de gedachte achter mijn opruimacties: als ik moet verhuizen. En ik wil mijn kinderen er niet mee belasten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn volgende grote taak is fotoalbums inscannen. Dat heb jij geloof ik al gedaan.

      Verwijderen
    2. Ja, dat is klaar. Pfff en het was inderdaad een hele grote taak. Zo bevredigend als het gedaan is. Dus zet hem op!

      Verwijderen
  2. Ik had graag een foto van je te volle berging gezien ;-) Dan had ik meteen een foto van de chaos in mijn schuur naar jou gestuurd. Maar dat gaat nu niet meer door want jouw schuur is al weer netjes. Nou ik nog... Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou... netjes.... nog niet. Maar wel overzichtelijker. Er moeten nog spullen naar de stort, naar de kringloop en naar zoon. Sterkte met je schuur, Anneke!

      Verwijderen
  3. Ik ben aan het opruimen in de kamer die ik groots "mijn atelier" noem. Ik had me voorgenomen om weg te doen. Maar......... ik ben nu bezig met papieren van mijn oma en opa, mijn ouders, dingen van mij van vroeger. Mijn hemel, ik ben er akelig van geworden. Waarom? Nostalgie, dingen die voorbij zijn en nooit meer terug komen, je kent het wel. Weggooien? Volgens het systeem "alleen houden waar je gelukkig van wordt", weggooien dus. Maar........ik kan het niet. Het laatste dat ik bedacht heb is de papieren naar zolder te verhuizen en ze "ooit" eens op een goede dag uit te zoeken. Maar dan zijn ze in ieder geval uit zicht.

    Ik vind het leuk over jouw opruimen te lezen. Die bovenste foto, brrrrrrrrrr..........

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat zijn dingen waar je helemaal door overweldigd kan worden. Wat ik, al weer jaren geleden, gedaan heb met de fotoalbums van mijn moeder en oma (van mijn vader was er niet zo veel) is ze scannen. Bij de foto's schreef ik mijn herinneringen, aangevuld met stukjes uit de memoires van mijn oma, die ze ooit met de hand schreef. Dat kwam in een familieblog. Het voordeel van een blogvorm is dat het kleine hapklare brokken zijn. Iedere keer een stukje. Het hoeft ook niet in chronologische volgorde. Mijn herinneringen werden aangevuld met de herinneringen van mijn neef en nichtjes.
      Uiteindelijk is het een boek geworden. Ik heb er hier wel eens over geschreven, hoe je een blog in een boek kunt omzetten.
      Het was veel werk, maar door de kleine verhaaltjes behapbaar en goed te doen. Misschien een tip. Het blog hoeft nooit openbaar te worden, het ging me alleen om de vorm van een blog in kleine verhaaltjes.

      Verwijderen
  4. Succes met het opruimen, ik weet dat het moeilijk is en je moet er echt voor in de stemming zijn. Soms kan ik het heel goed en de andere keer leg ik alles weer terug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, opruimen gaat in etappes. Over sommige dingen moet je echt een tijdje nadenken.

      Verwijderen
  5. Ik vind opruimen heerlijk. En ik kan het ook best wel goed. Maar toch staan er nog spullen hier die weg kunnen. Iedere keer een beetje, dat werkt het best.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed van jou, Mieke. Maar ja, jullie zijn nog niet zo lang geleden verhuisd, dus toen moest je wel.

      Verwijderen
  6. DIe donkere straatfoto vind ik zò gaaf... En een prachtig spiegelend pad in het midden..
    Opruimen is bij mij meer ordenen dan wegdoen. Dat laatste ben ik heel slecht in, want ik zie overal wel wat in. Gelukkig heb ik er geen last van om veel spullen te hebben. Als ze maar geordend zijn. En verder in huis houd ik het graag een beetje rustig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je de ruimte hebt, waarom zou je dan dingen wegdoen.

      Verwijderen
  7. De regen levert je een prachtfoto op en als je eenmaal in een goede opruimbui terecht komt, kun je bergen verzetten! Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die straatfoto heeft zo'n mooie sfeer, ik vind hem prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nu opletten,dat je berging niet opnieuw dichtslipt

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een zware taak, maar uiteindelijk word je alleen maar lichter, wordt je hele leven lichter, zonder spullen waar je uiteindelijk niks meer mee doet. Ik ben gezegend met geen nageslacht (zo voelt het nu voor me); en dat maakt het opruimen van mijn spullen en dingen (en tastbare herinneringen aan mijn ouders) relatief makkelijk. Ik heb eigenlijk alleen nog praktische en bruikbare spullen van mijn ouders, zoals gereedschap en keuken'hulpjes', maar geen (voor hén waardevolle) foto's of papieren meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook geen neefjes en/of nichtjes die er belangstelling voor zouden kunnen hebben? Mijn zoon heeft ook niet zo veel met familiegeschiedenis, maar dat kan veranderen. Ik probeer toch de verhalen te bewaren.

      Verwijderen
    2. (Om een of andere reden kan ik niet meer inloggen... maar ik ben het: Anuscka) Genoeg neven en nichten, maar die hebben tot nu toe nooit echt belangstelling getoond voor meer dan de 'eigen' familiegeschiedenis. Natuurlijk kan dat later nog veranderen, maar daarvoor ga ik nu geen dingen bewaren dus... ;-)

      Verwijderen
    3. Hee wat gek van dat inloggen. Blogger doet wel vaker rare dingen. Vandaar dat 'anoniem' ook beschikbaar is bij mij.
      Nee dan zou ik ook geen gevoel hebben om voor hen iets te bewaren.

      Verwijderen
  11. Een zo,der kan net zo erg zijn als een berging, 😂. Door het ratten gedoe van vorig jaar hebben we de zolder al half leeg. Bij het opruimen zijn zoveel afleidende momenten en afwegingen. Mooie foto van de stad in de regen. Ik was 3x de pineut, ik heb genoeg voorjaarsvocht gehad. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja, net zo erg. Brr, ratten. Die overwegingen kosten het meeste tijd.

      Verwijderen
  12. I hear you friend...I always try to get drastic in the spring. How does one person accumulate so much stuff. Found some granulating medium for watercolors in the closet. Didn't know I had it - Yeah - been wanting some. :)!! Have a wonderful day - Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.