Pagina's

15 april 2023

mary quant



Ik heb al een tijdje een vervelende verkoudheid die maar niet over wil gaan. En een energieniveau van onder nul. Ik had ook niet veel om over te bloggen. Maar toen ik hoorde dat modeontwerpster Mary Quant op 93-jarige leeftijd is overleden, ging er een blik aan herinneringen open. 

Ik was een tiener in de 'sixties'. De popmuziek, de Beatles, de Stones. En de rokken werden korter en  korter. Mary Quant was een begrip. En fotomodel Twiggy. 

In 1967 - zestien jaar oud - mocht ik samen met een vriendin op een jongerenreis naar Londen. Acht uur op de boot, weet je nog? Ik moest even zoeken naar het fotoalbumpje uit die tijd. De fotootjes zijn onduidelijk en verkleurd. We deden met de groep natuurlijk alle traditionele Londense bezienswaardigheden. De 'changing of the guard', een tripje naar Windsor Castle, en alle bekende plekken als Trafalgar Square en Piccadilly Circus. 

Op die laatste plek werd deze foto genomen. Links ben ik. Mijn regenjack was ongeveer net zo lang als de mini-jurken die we hadden gekocht. 




Maar we gingen vooral op in de sfeer van die tijd. Carnaby Street was dé hotspot. Ik had in hippe letters 'Carnaby Street' op mijn pukkel getekend. Ik versierde in die tijd alles met hippe letters, kijk maar op de bovenste foto 'London '67'. Ik heb er wel eens een blogje over geschreven, kijk maar hier




Mary Quant had ook een make-up lijn. Ik heb groene ogen en de blauwe oogschaduw die in die tijd mode was, was bij mij geen gezicht. Maar Mary had ook groene oogschaduw. Jarenlang heb ik gedaan met het flesje oogschaduw dat ik in Londen kocht. In mijn make-up tasje zit nog steeds een stompje groen eyeliner potlood. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om het weg te gooien. Het was de mooiste kleur groen die je maar kon bedenken.


27 opmerkingen:

  1. Wat een leuke herinneringen. Ik dacht bij dat bericht ook meteen aan mijn vroegere minirokken en hotpants. Beterschap met dat verkoudheidsstaartje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh geweldig dit. Zo herkenbaar. De foto bij de fontein, een pukkel, Carnaby street. De reis per boot... Alles!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Later zo vaak terug geweest. En ik benijd jouw komende tripje naar Londen!

      Verwijderen
  3. Wat een heerlijk en herkenbaar verhaal. Ik denk ogenblikkelijk terug aan de tas van kreukleer die ik in de Carnabystreet kocht. Potloodje niet wegdoen hoor, mooie herinneringen en een mooie Jade-kleur. Een Judy-kleur. Groetjes van Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anneke, wat leuk een tas van Carnaby Street! Inderdaad, jade kleur. Groetjes!

      Verwijderen
  4. Wat een prachtige herinneringen. Hopelijk knap je gauw op

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooooo, wat een hartstikke leuk blogje is dit. Wat een foto van jou in die tijd, mooi!!!!. Ja, Mary Quant, minirokken, haar kapsel, de make up, Wat een tijd, he? Ze was blijkbaar ouder dan ik indertijd was, nooit beseft. Nu is ze overleden, ik vind het echt erg. Op You Tube is een leuk filmpje over Carnaby street. https://www.youtube.com/watch?v=5zk0eyKzp1c
    Natuurlijk bewaar je het stompje eyeliner. Ik herinner me de bleekroze lippenstift die ik zo prachtig vond.

    Sterkte met die vervelende verkoudheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke herinneringen, hè. Ik wist ook niet dat ze zo veel ouder was. En o ja, bleke lippenstift, ik had de spierwitte, helemaal vergeten. Die heb ik ook nog. :)

      Verwijderen
  6. Sterkte met je verkoudheid, vervelend! Maar wat leuk is het dan om zo even in de tijd terug te duiken, van minirokjes, flower power en pukkels (ook andere pukkels, by the way...) Toen waren we nog jong en 'onbedorven'... ;-) Leuk blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb even naar dat oudere postje over die lettters ook gekeken, die had ik blijkbaar gemist.. maar zó leuk.. en knáp! Ik had altijd een echt schools handschrift.. en toen kreeg ik een collegaatje die zo'n leuk handschrift had, dat ik dat een beetje heb overgenomen. Vind het zelf leuker dan het was hehe.
    Londen vind ik ook leuk.. ik was er alleen niet zo jong.. toen wij met schoolreis erheen zouden gaan, was het net de tijd dat de IRA dreigde hun geweldadige acties tegen toeristen te gaan richten en toen durfde de schoolleiding het risico niet aan.. en gingen we naar Berlijn. Ook leuke herinneringen aan en foto's van.. en Londen heb ik later met de zussie-reisjes wel ingehaald..! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat oude postje was uit de begintijd van mijn blog, toen nog niemand keek. :) Ik nam ook dingen over van handschriften van anderen, totdat je uiteindelijk eindigt bij je eigen stijl. Ja, die IRA dreiging herinner ik me ook, toen was ik in Ierland en zijn we om die reden niet naar Noord-Ierland gegaan. Ik ben nooit in Berlijn geweest. Ik ben een Anglofiel geworden en gebleven. En reizen met zussies is the best!

      Verwijderen
  8. Wat een leuk bericht. Ik ben van '54 en droeg zeker ook minirokjes en hot pants. Mijn moeder maakte bijna al mijn kleding en dat vond ik heel leuk. Grappig, ik heb ook groene ogen en blauwe oogmake up kleurt idd niet altijd mooi. Sterkte met je verkoudheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je je liefde voor naald en draad van, van je moeder! :) Leuk dat je ook groene ogen hebt. Het valt nauwelijks op, vind ik, behalve bij de verkeerde oogschaduw.

      Verwijderen
    2. Het is de reden dat ik graag groene kleding draag, dan vallen ze goed op.

      Verwijderen
  9. Sweet memory's. Al die rages zijn mij niet vreemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Judy, ik ben in 67 geboren, leuk dat jij in dat jaar naar Londen bent geweest! Je hebt al vaak verteld over jouw bezoek in reacties op mijn blog. Nu ben ik aan de beurt: prachtige foto van jou en wat ontzettend leuk dat je dat oogpotloodje nog hebt, NIET wegdoen hoor! Mooie herinnering! xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat toevallig. Ik ben vaak in Londen geweest en in andere delen van Engeland, maar dit was de eerste keer. Ik lees graag over jou avonturen daar!

      Verwijderen
  11. Zo leuk, jouw blog. Mary Quant, haar overlijden bracht zoveel herinneringen boven, ook bij mijn zus want we hebben twee dagen gewhatsappt over die tijd. Ik ben van '49, zij van '51 dus wij hebben dit allemaal meegemaakt. Wat was het een prachtige tijd. We zijn ook nog een keer met alle zussen en onze moeder die heerlijk modern was naar Londen geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat grappig, Marthy, bij jullie dus ook zo veel herinneringen. Het was toch een bijzondere tijd. Blije tijd.

      Verwijderen
  12. Wat een heerlijk tijdsbeeld heb je geschetst. Die foto van jou en je vriendin is, afgezien van de locatie, heel inwisselbaar voor alle meisjes van onze leeftijd. Een zusje van me heeft een tijd in London gewoond en in '75 zocht ik haar daar op, samen met mijn twee andere zussen. Ik ben er Marthy misschien wel tegengekomen!?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ontzettend leuk, al de gemeenschappelijke herinneringen!

      Verwijderen
  13. Judy this post was wonderful friend. It was such a delight to see you with your friend. How fast time goes. I was all of 11 when you were 16. I do remember Twiggy and the name Mary Quant. Your memories brought back some of my own as well. Take care and have a lovely day. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben van 1954 en moest gelijk weer terugdenken aan mijn tienerjaren. Ik had een leuk blauw pakje met hotpants waar een ultrakort rokje overheen ging en een soort blousejasje. De pukkel had ik ook, een heerlijk ding.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.