Pagina's

27 februari 2024

art nouveau


Op de Brink in Deventer staat een pand met opschrift Magazijn de Zon. Het is het oude pand van V&D en het heeft me altijd geïntrigeerd. Jugendstil dacht ik, oftewel Art Nouveau.

Het is een stijl die we nog steeds mooi vinden. Een stijl die tussen 1890 en 1914 populair was. Ook onmiddellijk herkenbaar met die vloeiende 'zweepslag' lijnen. Ieder land had zijn eigen variant. In Nederland heette het Nieuwe Kunst, met vertegenwoordigers als Berlage, en de illustraties van Jan Toorop. Klik op de link voor meer info.

Art Nouveau moet je niet verwarren met Art Deco, een stijlbeweging die tussen 1920 tot 1939 opgang maakt. Hoewel er wel enige overlap is. Deze stijl kenmerkt zich door geometrische lijnen en vormen. In Nederland vind je deze stijl terug in de architectuur van de Amsterdamse School. 

Het pand van Magazijn De Zon in Deventer stamt uit 1905. Nog een link over dit pand.


Nieuwsgierig geworden, zocht ik naar meer Jugendstil in Deventer. Ik vond op internet een Art Nouveau wandeling Deventer. Ik deed stukjes van de wandelroute begin corona, om mijn wandelen richting en doel te geven. Maar eerlijk gezegd was ik nogal teleurgesteld. Zo veel is er in Deventer niet te vinden. Misschien omdat de meeste panden in de binnenstad veel ouder zijn. 

Waar op gewezen werd waren details. Zoals tegeltjes in een portiek of versieringen boven ramen. I was not impressed. Vandaar dat dit blogje een tijdje bleef liggen.


In de beschrijving van de wandeling wordt ook de Wilhelmina fontein op de Brink genoemd. Hmm.


Er zijn wel wat panden met duidelijker Art Nouveau kenmerken. Aan de Vleeshouwerstraat en de Kleine Overstraat. 


Maar herkenbaarder is deze winkel in de Spijkerboorsteeg. Met ook zo'n leuk uithangbord.

21 opmerkingen:

  1. Wat een leuk doel van je wandeling. Heb je meer van zulke "vergeten"foto's?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jawel, maar die zijn alleen maar leuk met een verhaal over de geschiedenis erbij. En dat is best veel uitzoek- en schrijfwerk.

      Verwijderen
    2. Leuk dat je dat hier toch doet! Klein maar fijn, zou ik zeggen... lieve groet, Anuk

      Verwijderen
  2. Leuk dat je ons toch de foto's van die wandeling laat zien. Ik vind dat er genoeg te zien is hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik eens in Deventer ben, een enkele keer is dat het geval, wil ik die wandeling maken. Juist leuk die details.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is in elk geval een leuke wandeling. Bij het VVV vind je trouwens nog meer thema-wandelingen. Gevelstenen bijvoorbeeld. Ik heb met een vriend ook wel eens een Joodse wandeling gedaan, die staat hier ergens op het blog.

      Verwijderen
  4. Ga eens (op een regenachtige dag) naar het Gemeentearchief, Provinciaal archief of zoek eens bij Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Ongetwijfeld hebben ze daar alle antwoorden op je vragen. Hier alvast een linkje naar Magazijn de Zon in Deventer. https://rijksmonumenten.nl/monument/510748/magazijn-de-zon/deventer/
    Overigens zijn er in Nederland veel panden van Magazijn de Zon omdat het de voorloper was van Vroom & Dreesman.
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die link staat ook in de tekst. En zo geïnteresseerd ben ik nu ook weer niet, hoor, ik ben geen historische blogger. De wandeling is genoeg.

      Verwijderen
  5. Toch wel mooie dingen erbij hoor.. en je weet: ik hou heel erg van die stijl! In Dordrecht zie je het in de oude binnenstad ook niet veel, maar hier en daar en soms zijn dat details die in die periode op oudere panden aangebracht werden. Er was eens een editie van die fotopuzzeltocht van de krant die had als thema árt-nouveau' en toen ontdekten we toch nog best veel van die kleine details. Voor echt hele panden vol moet je in een nieuwere 'schil' zijn, dat zijn van die randen die óm het centrum gebouwd zijn toen de stad uitbreidde.. en dan natuurlijk de 19e eeuwse. Er zijn wel een paar straten waar echt mooie panden staan. Maar het háált het niet bij de wijk Zuremborg in Antwerpen.. daar kijk je pas echt je ogen uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, dat was ik dus! (maar dat dacht je vast al! ;-) )

      Verwijderen
    2. Ja, dat wist ik. :)
      Ik heb door jou die kleine details meer leren waarderen. Zou ze anders nooit herkend hebben als art nouveau. Ik weet niet of ik dat begin corona toen ik die route (deels) deed al wist. Ik verwachtte grotere dingen. Ik ga er nu toch anders over denken.

      Verwijderen
  6. Prachtig, Art Nouveau. Ik hou ervan en kijk er met bewondering naar. We hebben eens een Jugendstil wandeling gemaakt in Brussel en ook Gent staat er vol mee. In Gouda hebben we ook een Magazijn de Zon, zie: https://heenenterugnaardeardeche.blogspot.com/2013/04/magazijn-de-zon.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee leuk! Schijnt allemaal dezelfde architect te hebben gehad.

      Verwijderen
  7. Toch best nog veel details, al moet je er wel op gewezen worden. Het uithangbord is geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha leuk deze blog. Mooi de details te zien. Ik had ze al rondlopend wel gezien en hou er zo van als dat sierlijke ik panden een plek krijgt!
    De andere stroming: Amsterdamse school, ben ik groot fan van. Geboren in Amsterdam ben ik er ook wel wat mee opgegroeid en later ben ik meerdere malen gerucht terug gegaan naar Amsterdam om daar de stadswandelingen met als thema Amsterdamse School te wandelen. Een aanrader. Ik hou van zulke thema stadswandelingen. Overigens Berlages gebouwen zicht ik natuurlijk ook op in Amsterdam met als klapstuk zijn beurs!
    Toch ook mooi dat we in ons veel kleinere stadje details van beide stromingen hebben. Ik heb ooit wat vertoefd en gewerkt in Lelystad toen het nog heel jong was. Daar ontbrak het werkelijk aan alle historie en dat doet toch iets met de sfeer hè!
    Bedankt weer voor je blog 🙏

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat oude v&d pand is prachtig. Ik zal die wandeling ook eens maken. Toen ik jouw reactie las, dacht ik: typisch Deventer, het groter maken dan het is. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, is dat zo? Deventer moet zichzelf wel promoten.

      Verwijderen
  10. Wat een mooi pand, waar V&D ooit in zat. Ik vroeg me af wat er voor V&D in zat. Ik ontdekte dit: "Alle eerste winkels van V&D hadden de naam ‘Magazijn De Zon’. Het is een vernoeming van de eerste winkel van het warenhuis die V&D-oprichters (en zwagers) Willem Vroom en Anton Dreesmann op 1 mei 1887 in de Amsterdamse Weesperstraat openden. https://indebuurt.nl/deventer/genieten-van/mysteries/stadsmysterie-waarom-staat-er-magazijn-de-zon-op-de-gevel-van-costes~113639/.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zat vermoedelijk niets in vóór V&D, want deze panden werden speciaal voor V&D ontworpen. Bedankt voor de link!

      Verwijderen
  11. Judy your walk and photos are delightful. I so like seeing your parts of the world. It looks so clean and a beautiful place with all those old historic buildings. I do enjoy seeing art nouveau. Yet some of the older styles call to me as well. Hope you have a lovely start to March. I know you will be enjoying the spring flowers just like myself. I am getting spring fever - how about you? Hugs

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.