Pagina's

07 februari 2024

indische roots - vervolg



Het blijft moeilijk om meer te achterhalen van de familie van mijn vader in voormalig Nederlands-Indië. Ik schreef er eerder over. Er zijn geen stambomen. En archieven zijn in of na WOII verloren gegaan. 

Mijn vader en zijn familie waren in de oorlog in Nederlands-Indië. Mijn vader zat in een krijgsgevangenenkamp op Borneo waar hij werkte toen de Japanners in 1942 Indonesië binnenvielen. Mijn grootouders brachten de oorlog door in het huis van hun vroegere Chinese bedienden op het terrein dat ooit van hen was. Naar mijn weten was dat in Soerabaja. Na de oorlog kwamen ze berooid naar Nederland. En zij konden maar moeilijk wennen in hun Haagse bovenwoning. 
Tot zover wat ik weet uit de verhalen. Niet veel eigenlijk.

Mijn grootouders zaten dus niet in een interneringskamp. Daarom las ik met grote belangstelling een artikel in het blad Bersama over buitenkampers. Ik noemde het al eerder. Ik kende de term buitenkampers niet. 

Uit het artikel begrijp ik dat de Japanners, toen zij in 1942 het toenmalige Nederlands-Indië bezetten, onderscheid maakten tussen Nederlanders, Indo-Europeanen en Vreemde Oosterlingen (waar de in Indië wonende Chinezen onder vielen). Zij wilden de Indo-Europeanen laten opgaan in de inheemse bevolking en die hoefden daarom niet in een kamp. Buitenkampers hadden het echter niet makkelijker. Ook daar heersten angst, honger en gevaar. En ook de Indonesische bevolking had het zwaar.

Het was in de vooroorlogse kolonie een maatschappij van rangen en standen. Indo-Europeanen hadden vaak meer privileges dan de inheemse bevolking maar weer minder dan Nederlanders. Maar de meesten van hem voelden zich Nederlanders en waren dat volgens hun paspoort ook. Dus het was niet zo dat ze naadloos opgingen in de inheemse bevolking. 

Uit mijn DNA blijkt dat ik 17,6% Indonesisch bloed heb. Een neef en nichtje van moeders kant deden ook de DNA test en daar kwam dat niet uit. Dus wat ik eigenlijk al wist werd daarmee nog duidelijker: het Indonesische bloed komt van mijn vaders kant. Zij waren dus Indo-Europeanen. 

Ook volgde ik de docu-serie Indonesia Roept van maker Hans Goedkoop. Daarin volgt hij het spoor van zijn grootvader Rein van Langen, die als generaal-majoor in het leger een belangrijke (en in het licht van de huidige tijd niet zo mooie) rol speelde in de Onafhankelijkheidsoorlog die ná WOII ontstond toen de Indonesiërs voor zelfbeschikkingsrecht vochten. 

Wat mijn vader en zijn ouders van die strijd meekregen weet ik niet. Alleen dat zij in 1947 naar Nederland werden gerepatrieerd, zoals dat heette. 
Wel herken ik bij Hans Goedkoop is het gevoel van 'Indische roots'. Een familie met veel Indische woorden en veel Indisch eten. 

Ook Adriaan van Dis heeft Indische roots. Weer een ander familieverhaal. Hij vertelde laatst bij Sophie en Jeroen over zijn veranderende visie op dat koloniale verleden. Mooi vond ik dat. Hoe de tijden veranderen. En hoe wij anders gaan kijken tegen onze koloniale geschiedenis. De kolonie mept terug.

Ik ben dus niet meer details van mijn familiegeschiedenis te weten gekomen. Maar wel meer context. 

22 opmerkingen:

  1. Altijd boeiend om in je familiegeschiedenis te duiken. Mooie foto trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij gebrek aan concrete gegevens geven dit soort contextverhalen mij wel een beeld.

      Verwijderen
  2. Ah ja.. dáárom was je nieuwsgierig naar die wandeltocht in Den Haag van mij.. maar die was op zuid, wat vrij nieuw (én groen) is allemaal hè.. niet het oude centrum.. wat ook wel 'de weduwe van Indië' genoemd wordt. :-)
    Is mooi dat je uit die andere verhalen een beter beeld krijgt van je familiegeschiedenis!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou dat niet speciaal, hoor. Ik ken het Haagse buitengebied helemaal niet, dus ook leuk om te zien.
      Ja, het is karig wat ik vind over mijn familie, maar die context is ook interessant. Voor mij in ieder geval.

      Verwijderen
  3. Jammer dat je niet verder komt in je zoektocht. Ik weet uit eigen ervaring dat inzicht in je verleden erg fijn kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog wel wat mogelijkheden om iets meer te weten te komen. Via de site van My Heritage.

      Verwijderen
  4. Het is jammer dat de zoektocht niet meer heeft opgeleverd. Maar ook als je veel kunt achterhalen, zijn niet alle vragen beantwoord. Tenminste zo vergaat het mij. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je weet in ieder geval meer over die tijd, ook al is het niet van je eigen familie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was een ingewikkelde tijd, waar we nu toch wat anders tegenaan gaan kijken. Het interesseert me erg.

      Verwijderen
  6. Jammer,dat je ondanks internet niet meer van je voorouders te weten kunt komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb geen enkele relatie met Indonesie, behalve een grote belangstelling voor het land. Hoe dat komt weet ik niet. Het is gewoon zo. Heb net de Indonesie tentoonstelling in de Nieuwe Kerk bezocht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die zou ik graag willen zien, maar dat zie ik me voorlopig niet doen. Jammer genoeg.

      Verwijderen
  8. Boeiend om zo toch steeds weer wat nieuws te weten te komen over je familie geschiedenis

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn onderzoek in dezelfde periode heeft me geleerd dat de context, de tijd, de dingen die toen normaal waren, eigenlijk belangrijker lijken dan de info over de persoon zelf. Ik zag van de week een programma op npo waar ik een abonnement op heb ik stuur je onderaan de link het gaat deels over Indonesie en ook over de tijd de jaren 50. Hans Goedkoop doet de voice over. Denk ook dat hij eraan meegewerkt heeft. https://npo.nl/start/serie/de-h-eerlijke-jaren-50/seizoen-1/den-haag-woningnood-repatrianten
    Mocht je het niet kunnen kijken, stuur me even een mailtje, pas ik er een mouw aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Interessant, Liesbeth, bedankt! Ik kan het zelf bekijken. En dat ga ik ook doen. Van die Haagse woningnood in de jaren 50 heb ik zelf als kind nog wel een staartje meegemaakt. Veel familieleden en vrienden van famlie (ook van mijn moeders kant) die na de oorlog naar Nederland kwamen, woonden 'en pension'. Op een gehuurde etage en dergelijke. Ook mijn oma van moeders kant ving veel familie en vrienden in haar huis op.

      Verwijderen
  10. Judy how interesting about your father's side of family. To think he had been a prisoner of war. I am familiar with the WW II history in Germany but didn't realize about the West Indies. Hope you can find out more in time. Hugs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik las deze winter 'Het kind met de Japanse ogen' van Reggie Baay. Wat een smerige oorlog en wat heeft de Nederlandse overheid te lang haar eigen rol veel te lang onder het tafelkleed geschoven.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb je al eens gekeken op stamboomforum.nl, via die website is veel te vinden uit Indie. En in Den Haag is een Indische Genealogische Vereniging. Misschien kunnen die verder helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar kom ik niet verder, omdat de archieven verloren zijn gegaan. DNA is nog de enige weg, via de site My Heritage.

      Verwijderen
  13. Met veel belangstelling gelezen want mijn lief ((indo)werd op 4 jarige leeftijd gerepatrieerd. Zijn vader werkte aan de Birme spoorweg en was later in Japan aks krijgsgevangene. Hij overleefde. Wij kijken dus pok alles en weten (te) weinig . Van 1 tante weten we dat ze in het kamp zat maar warom de andere zussen niet of wordt dat verzwegen en is het bij 1 tante duidelijker geworden door niet te verdoezelen omstandigheden. Ze waren en zijn allemaal van Nederlandse afkomt .et Nederla dse achternamen Eigenlijk weten we ook niets dus. Over de oorlogstijd is weinig bekend

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.