Pagina's

25 oktober 2024

vogeleiland


Aangetrokken door beginnende herfstverkleuringen besloot ik van het busstation terug naar huis te lopen via het Vogeleiland. Een prachtig stukje natuur dat onderdeel is van het Rijsterborcherpark tussen station en binnenstad. Het is eigenlijk net zo ver lopen voor mij als buiten om. Ik zou deze route vaker moeten nemen. 

Aan deze kant bij de ingang van het eiland stond een informatiebord. Daar lees ik dat het park en het eiland zijn gecreëerd op de overblijfselen van de vestingwerken, oorspronkelijk gebouwd door Prins Maurits in de Tachtigjarige oorlog. Maar toen na 3 eeuwen die vestingwerken niet meer nodig waren, zijn ze getransformeerd tot een park in Engelse landschapsstijl. Sindsdien is het Vogeleiland diverse keren in verval geraakt en weer opgeknapt, het laatst in 2021. 

Overal vind je van die doorkijkjes en kruipdoorsluipdoor weggetjes.


Weerspiegelingen in de omringende singel. 
Vogels zijn er niet veel meer, alleen wat loslopende parelhoenders. Er zijn wel wat volières maar voor zover ik kon zien zijn die nu leeg. 



Mooi mozaïek.
En via dit bruggetje hieronder verliet ik het eiland weer op weg naar huis. Moet toch vaker deze route nemen. Niet alleen voor al het groen maar in het paviljoen kun je ook terecht voor een koffietje.

8 opmerkingen:

  1. Wat een kleurige bank in het park. Mooi ommetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Via een mooie brug verliet je het park weer! Leuk inderdaad dat mozaïek, we waren onlangs in Bathmen en Borne daar hadden ze ook zulke mooie banken mozaïek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie route. Inderdaad vaker doen. Het is zo heerlijk om langzaam door de natuur te lopen en alles goed in je op te nemen. En ook nog een plek erbij om koffie te kunnen drinken............het kan niet beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie route, fijn dat het in de buurt is en dat je onderweg koffie kan drinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een leuke route lijkt mij. We lopen soms te hard aan al het moois voorbij

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik geloof dat ik terug wil naar Deventer... vond het altijd zo'n heerlijke plek, het Vogeleiland. Dat mooie mozaïekbankje was er toen nog niet. Rond de binnenstad zijn er zóveel mooie plekjes...

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!