Pagina's

02 oktober 2024

welke kleur?


Het kleine kistje dat al een paar keer voorbij kwam op mijn blog, is af.
Het was oorspronkelijk bekleed met blauwe zijde, maar dat was helemaal kapot. 

Ik sloopte het eruit, wat me meteen de kans gaf om te bestuderen hoe het bevestigd was. De zijde was op papieren vormen geplakt met de rafelige zomen omgeslagen. Ik verwijderde de lijmresten en schuurde de binnenkant een beetje glad. 

Ik heb lang zitten aarzelen of ik ook zijde zou gebruiken als voering. Maar het rafelen zag ik niet zitten en ik besloot vilt te gebruiken. Ik vond online dun vilt van 1 mm dikte. Ik bestelde twee kleuren. Iets dat op het oorspronkelijke blauw leek en rood. En dat rood werd het. Ik zag het helemaal voor me hoe het eruit zou zien in rood. Koninklijk vond ik het. 


Ik knipte van dun karton eerst sjablonen. En met behulp daarvan knipte ik stukjes stof. Ik plakte zowel in het deksel als in het kistje zelf eerst de zijkanten. De grootste vlakken moest ik iets bijknippen om te compenseren voor de dikte van het vilt aan de zijkanten. 

Op advies van een lieve helpdesk gebruikte ik textiellijm. Het is een soort rubberachtig spul dat eerst half moest opdrogen voordat je de stof erop doet. En het was handig in gebruik. Om het uit te smeren gebruikte ik deze rubber 'kwasten'. Een platte voor het uitsmeren, een ronde om de stof goed in de hoeken te duwen. Carvers heten die dingen, ooit eens gekocht voor boetseerwerk. Maar multi handig dus.


En het resultaat is helemaal zoals ik het me had voorgesteld. Alsof het nooit anders is geweest. Tadaaa!!!
(Nu de klok...)

12 opmerkingen:

  1. Wauw, wat heb je dat prachtig gedaan! Dat verdient een ereplaatsje in je huis!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig.. echt iets om trots op te zijn! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vind dat rood trouwens ook veel mooier staan bij die houttint dan dat blauw.

      Verwijderen
    2. Ja, vond ik ook. De oorspronkelijke kleur was donkerder turquoise, dit was veel te licht. Zie je elke vlek op.

      Verwijderen
  3. 't Ziet er zeer ambachtelijk uit! Je mag er trots op zijn hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, wat is dat mooi geworden! Alsof het nooit anders is geweest inderdaad. Goede keuze, dat rood bij het hout. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is het prachtig. Dat je dit zo kunt maken, echt heel erg knap. Alsof het altijd zo was.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn complimenten, wat heb je dat mooi gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is echt heel mooi geworden, daar mag je trots op zijn. Het rood past er goed bij, een deftig kistje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn complimenten Judy, wat heb je dit prachtig gedaan, letterlijk
    vakwerk geworden. Echt iets om trots op te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!