Pagina's

20 juli 2022

als de mussen...



... dood van het dak vallen. 

Ik heb de foto maar onderaan gezet, voor wie het vervelend vindt om naar te kijken. Ik maakte de foto laatst op mijn wandeling, dus hij is niet echt door de warmte omgekomen. Ik kan niet goed uitleggen waarom ik hem maakte. Ik fotografeer wel meer dingen die op straat liggen. Ik heb ook wel eens een dode muis geschilderd. Misschien wel omdat je zo de kans krijgt het diertje eens gedetailleerd te bekijken. Hoe mooi en intact het is. En zo stil.

Maar goed. Warm. 
Ik moest nog wat boodschappen gisteren en deed ze vroeg. Er staat geen zuchtje wind en er hangt smog in de stad. Ik merk het aan mijn ademhaling, het voelt of ik net niet genoeg lucht binnenkrijg. Dus ik doe wat ik doen moet langzaam en bedachtzaam. 

Ik deed een vroeg kopje koffie bij de Hem.a. Daar stond, zei de meneer van de toiletten, de air conditioning op stand 'winter' en blies warme lucht. De monteur is onderweg. Al drie weken, zei hij erachteraan.

Mijn vader leefde op met tropische dagen. Bij hem kwamen herinneringen aan zijn jeugd in Nederlands-Indië naar boven. Dan moest en zou er rozenstroop in huis komen. En we moesten als kinderen proeven hoe heerlijk dat was. Met geschaafd ijs, wat hij imiteerde door ijsblokjes in een theedoek met een hamer te bewerken. Crushed ice heet dat tegenwoordig, en je kunt het kant en klaar in zakken bij de supermarkt kopen. Wij kinderen hebben het nooit omarmd, rozenstroop. Te zoet.

Het is nog vroeg, de ramen staan open. Maar er staat geen windje om wat koelte in huis te brengen. Er worden koelere dagen beloofd. Ik ga binnendingen doen vandaag. Foto's uitzoeken en schilderen. Wat doen jullie op zulke warme dagen?
Hou het koel, mensen!



16 opmerkingen:

  1. Er was hier in ons museum een tentoonstelling getiteld Dierbaar, met prachtig geschilderde dode dieren. Ik kon er niet goed naar kijken. Maar veel mensen wel hoor, dus je bent niet de enige

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben blij,dat ik niet meer werk en het kalm aan kan doen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij verslinden hier veel watermeloen met deze warme dagen. Onze kleinzoon benoemde het onlangs nog. Net zoiets als de rozenstroop van je vader.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kwam er laatst ook steeds tegen.. dode dieren.. muisjes, slangen, een molletje.. ik kan er wel naar kijken en ja, wat je schrijft.. je kunt het dan eens goed op je gemak bekijken. Dat molletje vond ik echt fascinerend.
    Zo min mogelijk doe ik.. als het zo warm is, met een siesta-tje en al. Zo doen ze het in die warme landen en die zullen het wel het beste weten hè. ;-) En heel veel water drinken. Maar voorál: me zorgen maken over hoe ik Jaxon door zulke dagen heen krijg, want die ziet dan echt af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die mooie veertjes van de mus vielen me op. En een molletje zou ik ook goed bestuderen. Ik heb zo weinig geslapen dat ik die siësta wel nodig heb. Ik had best veel gedronken gisteren maar had vanmorgen een hele droge mond. Het kostte me flink wat water om daar weer van af te komen. Toch te weinig gedronken dus.
      En sterkte voor Jaxon, arme hond.

      Verwijderen
  5. Ik zag van de week een stukje op tv over mussen die letterlijk van het dak vielen. Ik vind het een mooie foto van een lief vogeltje. Hier gebeurt niet veel, in de ochtend een beetje rommelen en dan maar naar de Tour kijken .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Rozenstroop, ik kende het niet. Weer wat geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. He bah ik zie nu dat mijn reactie van gister die ik met de tablet schreef niet binnen is gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziezo ik gebruik nu jouw blog gewoon even als proefkonijn om te zien of mijn reactie nu wel goed gaat op mijn nieuwe tablet. Maar ik denk het wel want het ziet er nunormaal uit

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Balen. Ik zie niks. Maar je je modereerd. Hopelijk is het binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En Inmiddels weten we dat je dus ziek aan het worden was... het is ook gewoon ziekmakend, dit soort weersomstandigheden (vind ik). Je brengt me op een idee met die rozenstroop van je vader! (Ga ik zonder suiker proberen te maken!) En dat dode musje... ja, het heeft iets moois, iets stils inderdaad. Goed dat je dit fotografeert (en schildert, de muis), dood. Het zit al zo erg in een taboehoek, dus ik vind het mooi als je 'dood' (in deze gedaante) gewoon onder ogen kunt zien ❤️ (en nogmaals beterschap!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Anuscka! Siroop is natuurlijk met suiker om te conserveren, maar je hebt ook rozenwater. Hoe ik ziek ben geworden, ik weet het niet. Maar die hitte maakt denk ik wel vatbaarder, door de belasting van je systeem.

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.