Pagina's

18 juli 2022

het komt ooit weer in de mode



Alles wordt ooit weer mode, als je het maar lang genoeg bewaart. Dat zeggen we wel eens over kleding. Kijk maar naar de wijde pijpen broeken die nu weer supermodern zijn. Dat doet me denken aan mijn puberjaren. Jongerenvakantie naar Spanje. Een roze broek met wijde pijpen had ik. 

Ik weet niet of ik er nu weer aan zou beginnen. Niet sinds ik een tijd geleden languit in het trappenhuis lag, omdat ik met mijn rechtervoet in de linker broekspijp van mijn pyjamabroek bleef haken. Dan moet je ook niet in je pyjama post uit je brievenbus gaan halen, zul je zeggen. Maar toch.




Ook planten blijken onderhevig aan mode. Zie je ze? Ik zag ze al een tijdje op de markt: siernetels. Ineens zie je ze overal. Als buitenplant voor in de tuin of in potten.

Ik ken ze van vroeger. Ze stonden bij mijn moeder in de vensterbank. In zo'n jaren 50 aardewerk sierpot. Het was een doodgewone plant. Een huis tuin en keukenplant. Niets bijzonders, iedereen had ze. Ik geloof zelfs dat ik ze een beetje 'ordinair' vond. Opzichtig. Je kon ze heel makkelijk stekken. Ik had er ook één in mijn slaapkamer. 

Nu ik ze weer zie, ben ik onmiddellijk terug in het verleden. In ons oude huisje in Vlaardingen. In de kinderrijke buurt waar ik opgroeide, waar het heerlijk buiten spelen was. Leuke herinneringen.

Ze staan nog op mijn balkon. Ik heb ze verpot en ik wil zeker weten dat er in de nieuwe potgrond geen rouwvliegjes wonen. Als dat zeker is, dan mogen ze naar binnen verhuizen, naar mijn vensterbank.




Met wat passen en meten heb ik de parasol op het balkon geïnstalleerd. Om mezelf en de plantjes tegen de felste zon te beschermen. 
Keep it cool, mensen, de komende paar dagen.


26 opmerkingen:

  1. Ja, jaren vijftig en zestig en wat zijn ze leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en toch zijn die kleren nu net ietsje anders

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te lezen hoe een plantje je zomaar je verleden in katapulteert! Ik vind het superleuke plantjes. En het ziet er fijn uit op je balkon, voor zowel jou als je planten. Ik wuif je (op dit moment gekleed in een paarse broek met wijde pijpen) vanuit het hoge noorden veel koelte toe voor de komende dagen! (Hier wordt het max 26 graden...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O jaloers, 26 graden. :) Paarse broek met wijde pijpen.. leuk! Maar jij hebt geen trappenhuis. :)

      Verwijderen
    2. Hihi, nee. Maar wel een fiets en altijd wind (dus vanmorgen met veiligheidsspelden aan de broekspijpen naar de winkel gefietst...) Dus wijde flapperpijpen is iets wat ik ook alleen maar draag als ik 'winkeldienst' heb. Het is niet echt kleding om al wapperend mee door de tuin te lopen enzo... ;-) (ik geloof dat ik hier een blogje over klaar heb staan!) Fijne dag, keep it cool!

      Verwijderen
  4. Hoe krijg je dát nou voor elkaar? met je ene voet in je andere pijp van je broek blijven hangen?? Die broeken met die hele wijde pijpen, die soulbroeken.. die heb ik nooit gedragen, ik was 'underground' hahaha.. die twee stijlen had je in Dordt in mijn tienerjaren.. je was soul óf underground.. bij dat laatste droeg je spijkerbroeken.. al hadden die toen ook wel wijduitlopende pijpen hè. Die heb je nu ook weer.. 'flared' noemen ze dat geloof ik, maar ik ben nu toch meer van de rechte pijpen. :-) Leuk die herinneringen.. en jawel, die siernetels hadden wij toen ook thuis. Zijn die weer in? was me nog niet opgevallen, ze zien er wel heel mooi uit zo. Ik hou ook erg van bladbegonia's, die dus voor het sierblad gekweekt worden.. daar heb ik er wel een paar van staan hier.
    Stay cool! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee hoe ik dat deed. Gelukkig ging ik de trap op en niet af, want ik lag echt languit over de treden. En had mijn handen vol met post, dus ik hield me niet vast aan de leuning.
      Kan me niet herinneren: het verschil tussen soul en underground. Dat was net weer iets later, denk ik. En ja ze zijn weer in. Maar ik hou het ook maar bij 'recht'.
      Die siernetels zie je ineens overal, op de markt en bij bloemisten. Let maar op.

      Verwijderen
  5. Haha ja de mode wist ik, maar de stoffen zijn mooier.
    En toen ik je foto's zag...
    de siernetel en de "sierasperge" had ik ook toen ik op kamers woonde.
    Dat is ruim 45 jaar terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jouw balkon ziet er echt leuk uit! Grappig hè dat er zelf plantenmode is. En eetmode bestaat ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. My mother also always had a Coleus on her windowsill and I always buy different ones for my garden. Love the variety of colors and variegations . Your balcony looks very cosy .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Your mother too? I've never seen them before as garden plants. This is a first for me this year.

      Verwijderen
  8. Ja onmiskenbaar. Wij hadden ze vroeger thuis ook! Net als de lange broek met wijde pijpen. Kan ik best naar terug verlangen. Heerlijke tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toevallig heb ik niet zo lang geleden zo'n siernetel gekocht, ik vind ze prachtig.
    Ben sowieso gek op die ouderwetse plantjes die mijn moeder ook had vroeger, zoals de sanseveria, en dan liefst in zo'n 50er jaren pot.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, leuk zijn ze. Maar sanseveria ben ik niet zo gek op.

      Verwijderen
  10. Heel leuk, die siernetels. Ik herkende ze van heel lang geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O ja Siernetels, vroeger heb ik ze ook gehad in verschillende soorten.
    Het zijn leuke planten met mooie tekeningen op het blad.
    Dat fijne groen wat op wortelloof lijkt is volgens mij 'Eschscholzia californica'
    Slaapmutsje noemen ze het ook, zeer rijk bloeiend. Ooit heb ik het in de tuin gestrooid en het komt elk jaar weer terug. Of heb ik het misschien helemaal mis?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gefeliciteerd, Josephine!!! Het zijn inderdaad slaapmutsjes! Ik heb geen prijs voor je, alleen de eer!

      Verwijderen
    2. De eer is ook heel erg leuk Judy, bedankt.. Jammer dat ze
      op het balkon niet echt willen bloeien, ze hebben erg veel zon nodig.

      Verwijderen
  12. Wat heb je een leuke rode parasol! En zo past hij daar perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is eigenlijk een soort terracotta kleur, al een hele oude parasol. Maar past precies hier.

      Verwijderen
  13. Heerlijk al die nostslgie. En uuuhhh ook nooit fietsen net kange rok he levensgevaarlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heb je toch een gezellig balkon. Voor ons, net verhuisd naar een appartement, is het zoeken naar wat we willen. En naar wat kan. Leuk om op zo’n klein stukje iets moois te maken. Ook hier een parasol, scheelt echt voor binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind de reacties die je krijgt ook zo leuk. Het brengt mij ook terug naar vroeger.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.