Pagina's

12 juli 2022

saai? toch niet!



Dit is de Smidsgang. Niets bijzonders, zou je zeggen. Een steeg naast de H.ema die leidt van de parkeergarage en de bewaakte fietsenstalling naar het winkelgebied. Hier stond in coronatijd een rij plantenbakken om de mensen te dwingen rechts te houden. 

Een tijdje geleden ging het straatje op de schop. Er kwam leuke verlichting, maar - stom stom - die staat niet op de foto. In de bestrating in het midden liggen deze roosters. Voor afwatering of zo. Saai vond ik het geworden, als ik in het voorbijgaan even een korte blik in de steeg wierp. Nogal kleurloos.




Maar gisteren viel mij ineens iets op: die sleuven van ongelijke lengte ... is dat de Deventer skyline? En toen zag ik de teksten. Deventer heeft meer plekken waar je teksten in de stoep kunt vinden. Bij de nieuwe fietsenrekken bijvoorbeeld. En zoals ook laatst de dichtregels in de boomspiegels op het Grote Kerkhof. Erg leuk vind ik dat om elke keer zomaar een spreuk in de stoep te vinden. Je wordt even aan het denken gezet.

En deze steeg wou gekend worden. Dus helemaal niet saai dus, bij nader inzien. 



Lezen is bevrijden wat in taal gevangen is.
Laat het lichte zwaarder wegen.
Hoe langer de aanloop, hoe groter de sprong.

22 opmerkingen:

  1. Wat grappig dat we allebei zoiets hebben vandaag. De spreuken hier, nou ja in Deventer dus, zijn ook mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, het eerste wat ik denk........ saai. Maar dan, wat een idee, de skyline en mooie teksten. Ik vind het altijd zo knap dat iemand dit verzint.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi en intrigerend. Ik ben altijd blij verheugd dat hier geld voor beschikbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat knap bedacht. Zo wordt elke steeg interessant. Ben er al vaak doorgekomen, maar nog niet sinds hij vernieuwd is....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er is zoveel te zien als je ervoor open staat. Mooie dichtregels, en die skyline is ook leuk bedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo zie je maar weer, leuk is dat. Een verrassing op de grond, maar ik ben ook wel benieuwd naar de verlichting.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien als het weer wat vroeger donker is, zal ik die verlichting 's avonds fotograferen.

      Verwijderen
  7. Ach wat jammer nou, deze heb ik gemist. Ik zag wel de grappige "gewone" putdeksels met het woord Deventer, maar van de rest van de letters die erin stonden konden we geen tekst maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De rest van de letters in de putdeksels verbergen verder niets meer.

      Verwijderen
  8. Wat een leuke verrassing die teksten! Ik vind ze ook nog eens heel treffend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Of het door je titel kwam weet ik niet, maar mij viel bij je eerste foto al meteen op dat er iets in dat rooster geschreven stond.. die skyline had ik dan weer niét meteen door, maar érg leuk gedaan! Ze verzinnen wat tegenwoordig hè.. léúke openbare kunst en het is nog nuttig ook! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was mij nooit eerder opgevallen, dus knap dat je die letters zag. Had ook de naam van de fabrikant kunnen zijn natuurlijk.

      Verwijderen
    2. Daar kijk ik ook altijd naar.. je hebt soms hele mooie putdeksels ook! :-)

      Verwijderen
  10. Prachtige teksen, vooral die: Lezen is bevrijden wat in taal gevangen is. Die ga ik onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig, zowel de uitvoering (van die goot) als de teksten!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.