Pagina's

18 maart 2024

de strijkplank


Nog een boek tussen mijn schilderboeken. 
Een boek vol met werk van Gerard Schäperkötter (1914 - 2006). Hier (klik) meer over zijn werk.

Zoals je kunt zien is het een gehavend boek, afkomstig uit de verkoop van afgeschreven boeken uit de bibliotheek, toen ik nog in Zeist woonde. De kleuren spraken me aan. En ik knipte twee foto's uit het boek en lijstte ze in. Ze hebben jaren in mijn slaapkamer gehangen.

Hij noemt zijn werken meestal 'compositie' of 'landschap'. Maar ik zie er van alles in. Kijk maar.


Twee landschappen.
En hieronder twee composities.
(klik op de foto’s om groter te zien)


Hij maakte ook mooie portretten.




Maar waarom nou 'strijkplank'?
Dat zit zo. Het boek lag open op een bepaalde bladzij. En langslopend dacht ik: wat leuk dat hij ook een strijkplank schilderde! Maar nee, het is een landschap. Oordeel zelf maar.


18 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ja kan ook. :) Past wel bij een lappendeken-landschap.

      Verwijderen
  2. Beauty is in the eye of the beholder, so they say - I can't see anything there except some abstract! that's just me and I do struggle sometimes to see the beauty in some forms of art (just like I have no time for poetry). The best art I see on this blog is YOURS!!! you are so talented and I love seeing what you have created. Betty

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, ja ik begrijp wat je bedoelt, ik zie er ook gelijk een strijkplank in!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie kleuren en uitnodiging voor de fantasie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie kleuren gebruikte hij! Ik begrijp dat jij plaatjes uit dat boek hebt ingelijst. Jouw strijkplank lijkt bijna wel op ons perceel vanuit de lucht gezien - dat zag ik er dus meteen in. De weg, een stuk landbouwgrond, een perceel met tuin en huis... En dat is nu het mooie van (abstracte) kunst. Ieder heeft er zijn/haar eigen beeld en gevoel bij. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je er een plattegrond in ziet! Ja, dat kan ik er ook in zien.

      Verwijderen
  6. Nou strijkplank, leuk is dat, dat iedereen er iets anders in ziet...
    Volgens mij stond hij op het strand, precies onder de vlaggetjes van het restaurant.
    (Eerst dacht ik aan de kustlijn van de Noordzee)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het allereerste schilderij dat je toont (beetje oranjerood in hoofdzaak) doet me sterk denken aan een schilderij dat heel lang in de wachtkamer bij onze tandarts hing. Het is allang weer vervangen, ze hebben denk ik een abonnement bij de artotheek, maar ik moest er meteen aan denken toen ik dat eerste fotootje zag.. misschien was het wel een werk van deze kunstenaaar? Geen idee.
    Die strijkplank van jou hahaha daar zie ik eigenlijk echt voor het eerst een landschap in.. van bovenaf. In die andere schilderijen zie ik het niet. Vind die tekst van de kunstenaar verfrissend.. eens iemand die zich niks verbeeld en gewoon schrijft dat ie gewoon lekker met verf aan het klooien is.. geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat oranjerode schilderij is er een die ik uitgeknipt had. Ik vind de kleuren mooi.

      Verwijderen
  8. Ah yes Judy it does look like an ironing board. Abstracts can be so eye catching and hold lots of meaning. Have a delightful day - hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zie er niets in maar ik heb geen kunstzinnig oog. Daarentegen vind ik de kleuren prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die strijkplank zag ik niet zo, maar wel een stafkaart, dus een landschap. Dit deed mij ook denken aan het lapjeswerk van Karen Turner. Zij heeft erg ingezoomd op een stafkaart en dit met lapjes en borduurwerk nagemaakt. https://stitchinglife.uk/2023/09/17/making-connections/. groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.