Pagina's

27 maart 2024

'dingen'



Ik loop met opruimen een beetje vast op dit moment. 

Over sommige dingen kan ik moeilijk een besluit nemen. Ik had er leuke of mooie plannen mee, maar het kwam er niet van. Geef ik die droom op? Of luister ik naar dat stemmetje dat zegt: misschien kun je het nog gebruiken als je gaat verhuizen naar een andere plek? Ik heb bijvoorbeeld een mobile van IJssel wrakhout, die ik niet goed kwijt kan op mijn balkon. Maar ik vind hem zo mooi. Beslissingen, beslissingen.

Er blijven ook andere dingen liggen. Zoals deze 'dingen'. Ik weet niet wat het zijn. Ze zijn verschillend, dus het is geen setje, lijkt mij. Ze zijn zonder de ring ongeveer 5,5 cm groot. Er zit een haak aan de ene kant en een ring aan de andere. Het is duidelijk uit mijn Indische familie afkomstig. Het lijkt low grade zilver. Maar wat is het? Waar dient het voor?

Het enige dat ik kan bedenken is een sleutelhanger die je aan een riem kunt haken. Ik probeer er een andere functie voor te bedenken, maar ik kom nergens op. Misschien jullie wel? Ik sta open voor suggesties.


27 opmerkingen:

  1. Nou Judy, ik weet één ding... zolang je twijfelt zou ik dingen beslist niet weg doen! Daar krijg je vast spijt van...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het helemaal met Elizabeth eens. Bij twijfel niet doen. Dat ding van IJsselhout, dat is toch bijzonder. En die onbekende voorwerpen ook. Niet doen. Er zal genoeg over zijn waar je wel zeker van weet dat het weg kan. Tenminste zo is het bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat IJsselding dat blijft. En deze dingen waarschijnlijk ook.

      Verwijderen
  3. En het Kondo advies "een jaar niet gemist,dan wegdoen"?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn mening is dat dat voor dit soort 'gevoels'dingen niet opgaat. Omdat het geen gebruiksvoorwerpen zijn, maar dingen die ik mooi vind (en blij van word) of dingen die familiegeschiedenis bevatten.

      Verwijderen
  4. Geen flauw idee wat die dingen zijn, maar ik vind ze wél mooi.. en zou ze zeker houden als ik jou was. Het is niet dat ze heel veel plek innemen hè..? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zonder de ring zou ik denken dat het dasspelden zijn. Kan het zijn dat die ringen er later aangemaakt zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hm, misschien, maar ze lijken me wat groot voor dasspelden.

      Verwijderen
  6. Wat een prachtige 'dingen'. Het lijken chatelaines te zijn: inderdaad een haak om aan je riem, of aan de band van broek of rok te dragen. Aan die ring kun je allerlei spullen hangen, die handig zijn om steeds bij je te hebben - zo lees ik op een museumsite. Bestaat het programma Tussen Kunst en Kitsch nog? Ik heb een vermoeden dat dit bijzondere kunst is hoor. Niet wegdoen! (Nog even los van de emotionele waarde natuurlijk, die voor jou veel groter is).
    En leuk, dat je zelfs langs de IJssel drijfhout kunt jutten... was ik me in mijn 'IJsseltijd' nog niet zo van bewust. Heb je die mobile zelf gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, heb ik ook al aan zitten denken: Tussen Kunst en Kitsch. Ja, dat bestaat nog. Heb er eerlijk gezegd geen sentimentele gevoelens bij, want ik weet niet waar ze vandaan komen. Ze zaten bij de spullen van mijn moeder.
      Die mobile heb ik ooit gekocht in Wijhe. Maar wel 'echt' IJssel hout. :)

      Verwijderen
    2. Je hebt me in ieder geval op een idee gebracht! (een mobile van drijfhout).

      Verwijderen
  7. Die twijfel ken ik ok goed hoor! Misschien zijn het clips voor een vest zodat het niet los-valt of voor shawls? Succes hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zie anonieme reactie, dat was ik dus Charlie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou kunnen, maar zou niet weten hoe je ze dan moet vastmaken.

      Verwijderen
  9. Volgens mij zijn het tashangers, die gebruikte men vroeger om de tas aan de rok vast te maken, zoek maar eens op zilveren tashanger. Ik zou ze zeker niet weg doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou heel goed kunnen, dat lijkt op de chatelaine die Anuk noemde. Ik ga eens googlen.

      Verwijderen
  10. Zelf ben ik net ook op internet gaan kijken en kwam tot hetzelfde als Anuk schrijft. Inderdaad een Chatelaine, die werden van de 17e tot de 19e eeuw zowel door mannen als vrouwen gedragen. Aan de ring werden allerlei sleutels gehangen [ze handen in die tijd vast nog geen heuptasjes] de haak werd dan aan de broek of rokband geklemd. Zag op internet verschillende voorbeelden. Ze zien er prachtig uit wat jij laat zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, bedankt, Josephine. Ik denk ook dat dat het is.

      Verwijderen
  11. Bedankt allemaal! Ik geloof dat we het hebben opgelost!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. the silver items look interesting, I think you should keep them. I often let things go and then regret it as I can't stand clutter but then miss things when then are gone!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Judy these are fascinating and so pretty. I can see how hard it would be to part with them. So many decisions on what to keep and what to give away can be difficult. With your creative thoughts I am sure you will come up with a great idea on how to keep and use these. Have a wonderful week. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Judy, ik zou die mooie hangers gewoon aan de wand hangen op een mooi plekje. Gewoon aan een heel klein (zwart) spijkertje. Niet weg doen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. 2 prachtige sieraden, mooie vorm en versiering. Ook mijn gedachte was een rokhanger / Chatelaine. Bij dit soort voorwerpen zou ik bij twijfel het ook bewaren. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat handig die chatelaines. Zou ze nu nog wel willen hebben. Mooi bezit, Judy.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.