Pagina's

13 maart 2024

ex libris



Terwijl er om me heen allemaal vervelende dingen gebeuren waar ik niet over ga bloggen, ga ik gewoon door met opruimen.
Er zijn een hoop spullen waar ik al lang niet meer naar omkeek. Sommige zelfs 11 jaar geleden hierheen verhuisd en daarna vergeten. 

Kleding is met een kritische blik bekeken. Hoe lang blijf je hopen dat je er ooit weer in zult passen? 
En nu is mijn schilderkamertje aan de beurt. Uitgedroogde stiften en kapotte kwasten kunnen de vuilnisbak in. Papier dat niet lekker schildert, weg ermee. En veel kan overzichtelijk in bakken opgeborgen. 

Ik heb een grote doos met onaangebroken tubes acrylverf. Ze waren van een overleden vriendin. Daarom bewaar ik ze. Maar wil ik wel met acryl schilderen? Eigenlijk niet. Mijn medium is aquarel. Mijn liefde is aquarel. Met het grote voordeel: geen oplosmiddelen, geen dampen, geen chemie, waar ik allergisch voor kan zijn. Dus de doos met acrylverf gaat naar Artomondo, hier vlakbij. Een goede bestemming.

Ik heb ook een hoop schilderboeken. Die hou ik. En daartussen vond ik dit boekje. Ik wou dat ik het in het British Museum gekocht had, ik wou dat ik daar nu was. Maar helaas. Ik vermoed dat ik het gekocht heb bij dezelfde boekhandel waar ik laatst het boekje met kalligrafie teksten kocht. 

Ik laat gewoon wat willekeurige dingen uit het boekje zien. Heel verschillend. Allemaal prachtig.

Wie doet dat nog? Een ex libris plaatje in zijn boek plakken?




26 opmerkingen:

  1. Ooh... die zijn stuk voor stuk prachtig. Het is ook zo'n mooi gebruik. Ik had het er ook al eens over: https://bertiebo.blogspot.com/2022/09/ex-libris.html?m=1

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat leuk dat ex libris boekje! Ik maak de stempels zelf, dus ik gebruik ze ook in mijn boeken : )
    En altijd fijn, even alles goed opruimen. Dat gaat straks vast een stuk lichter voelen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja natuurlijk, dat weet ik, dat je zelf stempels maakt. Leuk om dan ook een ex libris te maken. En te gebruiken!

      Verwijderen
  3. Kunstwerkjes zijn het, stuk voor stuk. Ik zet eigenlijk nooit meer mijn naam in boeken. Als kind wel. En ook een tijd met de datum en naam van de gever erbij. Maar lastig als je het boek weg wilt doen, dan moet je het verwijderen en beschadig je het boek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is een nadeel, ik deed het ook: mijn naam erin zetten.

      Verwijderen
  4. Humor,hopen,dat kleding ooit weer past. Sterkte met de moeilijkheden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw! mooi dat.. en zo allemaal bij elkaar als verzameling vind ik altijd nóg mooier. Ik schreef nooit m'n naam in boeken.. maar ik heb wél wat door schrijvers gesigneerde boeken en die ga ik dan ook nooit wegdoen. Heb ook ooit een boek gekregen van m'n lieve veel te vroeg overleden vriendin en die had er een opdracht in geschreven.. een hele dierbare herinnering aan haar, die ik nog heel geregeld even lees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Door schrijvers gesigneerd, dat is natuurlijk wel bijzonder! En wat een mooie herinnering aan je vriendin, natuurlijk bewaren!

      Verwijderen
  6. Ik schrijf wel vaak mijn naam in een boek, maar zulke mooie plaatjes heb ik niet. Sterkte met de vervelende dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi boek. Leuk al die ex-librissen. Jeroen heeft alle boeken van Jan Wolkers, de meeste met zijn handtekening ( en opdracht) erin.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, ik heb nog wel veel boeken met mijn naam erin, en dat boek met die ex=librissen is prachtig, nooit weg doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige ex libris plaatjes. Ik heb nooit van dit soort mooie plaatjes gebruikt in mijn boeken. Wel van die plaatjes waar je de naam op kon zetten. Eigenlijk is zo’n ex libris wel een mooie gewoonte. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk boekje, met die ex-librissen! Prachtig! Ik gebruikte ooit stempels, gekocht bij een klein 'new age' achtig winkeltje in (ik geloof) de Kleine Overstraat, toen. En je bent nog steeds lekker aan het opruimen dus - ondanks vervelend gedoe om je heen. Sterkte daarmee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat winkeltje heb ik, denk ik, nog net meegemaakt. Het is er nu niet meer. En dankje, je weet wat voor gedoe ik bedoel.

      Verwijderen
    2. Ja... even doorbijten dus. Hopelijk is het lekker weer en kun je vaak even eruit?

      Verwijderen
    3. Het wordt afzien. Als het erg wordt ga ik een tijdje weg, heb ik besloten.

      Verwijderen
  11. Opruimen, brr. ik stel het nog even uit, hoewel het wel zou moeten. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je er zo over denkt, dan is het voor jou nog geen opruimtijd. Geeft niks!

      Verwijderen
  12. Heel mooi, en wat grappig is: ik kwam deze week, toen ik op zoek was naar stickers een envelop tegen met ex libris plaatjes, die mijn moeder voor mij maakte.
    Die ga ik in de boeken plakken die ik niet weg kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, laat je ze ook op je blog zien? Ben er heel nieuwsgierig naar.

      Verwijderen
  13. Ik heb ergens ook nog een doosje staan. Die kreeg ik van mijn schoonmoeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig, een ex libris mag dan een beetje ouderwets in gebruik zijn, ik vind het prachtig. En verder sterkte met ruimen en de rest.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.