Pagina's

27 september 2022

warm blijven



Ik leerde een nieuw woord: energieangst
We lijden er allemaal aan. Ik wel in ieder geval. Ik heb geen idee wat me boven het hoofd hangt, als ik straks een nieuw energiecontract moet afsluiten. 

Het weer is vrij plotseling in herfst omgeslagen. 's Morgens als ik uit bed stap is het koud in huis. Achttien graden. Ik woon op de onderste woonlaag, boven de bergingen. In de zomer heb ik de koelste flat. Op de vierde woonlaag onder het platte dak moet het dan een broeikas zijn. Maar in de winter profiteer ik niet van stokende onderburen.

De overheid adviseert achttien graden. En ik besloot dat maar een tijdje vol te houden, kijken hoe dat bevalt. Nou, het vergt wel wat aanpassingen. Inderdaad vest en warme sokken. En een dubbel dekentje op de bank, als ik stil zit. In het begin dacht ik: ik kom nooit meer van die bank af. Maar het begint te wennen eigenlijk. Als je bezig bent word je vanzelf warm.

Verder ben ik me heel bewust van wanneer ik warm water gebruik. Ik had de gewoonte mijn handen met warm water te wassen. En dat is lekker, maar helemaal niet nodig.  En één keer per dag afwassen in een teiltje is goed te doen voor mij alleen. Ik was ook al geen dagelijkse doucher. 

Laatst is in de woonkamer de radiator gerepareerd, die niet helemaal warm werd. Ik stook nog niet, maar ik verwacht dat het nu sneller warm zal zijn in de woonkamer. En ik kocht radiatorfolie, dat ik de komende dagen wil aanbrengen. 
Tochten doet het niet echt hier gelukkig. Want dat is ook een tip die je regelmatig hoort: tochtstrips. Die heb ik dus genoeg. 

Maar ik heb, als astmapatiënt, wel de gewoonte goed te ventileren. In de slaapkamers heb ik overdag mijn ramen op de ventilatiestand. En ook de woonkamer lucht ik elke dag. Hoe moet het daarmee? Dat voelt nu ineens als warmteverlies. En juist vanmorgen hoor ik daar op de radio advies over: vooral ventileren. Er zijn bijvoorbeeld mensen die veel kaarsen aansteken nu voor de warmte. Maar die produceren fijnstof en ook het gevaar van koolmonoxide ligt op de loer. Dus ventileren blijft belangrijk.

Het zijn onzekere tijden. En ons normale leven wordt aardig op de proef gesteld. Ik denk dat ik doe wat ik kan. En ik hoop dat het genoeg is. Op de tafel ligt de schaal met lampionnetjes en de appeltjes die ik laatst schilderde. Als kleuren toch warmte konden uitstralen...


34 opmerkingen:

  1. Het is echt wel even wennen met 18 graden... Maar ze zeggen dat je lichaam er aan went, zoals aan elke temperatuur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat dat waar is, dat je lichaam eraan gaat wennen.

      Verwijderen
  2. Volgens de thermostaat is het hier 15.5 graden. Ons huis staat onder bomen, in de zomer lekker koel, nu koud. Toch voorlopig dikke sokken en een lang vest en inderdaad ook een dekentje op de bank. Voel ik me zielig? Totaal niet. Ik doe het niet om Poetin te pesten. Wat betreft de politiek vind ik de wereld ongelofelijk stom bezig. Ik doe het omdat ik eerst een beetje wil weten hoe het financieel zal gaan. En mooie bijkomstigheid, ons nieuwe gedrag is beter voor het klimaat. En straks gaat de verwarming natuurlijk aan. We gaan ook radiatorfolie aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, dat is kouder dan hier. Misschien omdat ik in een flat aan alle kanten buren heb. Ik doe het ook omdat ik nog onzeker ben over de financiën.
      Ja, het is slecht gesteld politiek momenteel.

      Verwijderen
    2. Is jouw huis van nature 18 graden of heb je de verwarming op 18 graden gezet, Judy? Ik ventileer trouwens ook graag. Heerlijk, frisse lucht in huis. Ik begrijp ook niet goed hoe dat zit met het verhaal van isoleren, isoleren, isoleren.

      Verwijderen
    3. Nog een keer. Wij hebben een hoekhuis onder bomen. Waarschijnlijk daardoor.

      Verwijderen
    4. Nee ik heb de verwarming nog niet aan. Het wordt hier meestal niet kouder dan 18 graden. Maar de vloer voelt wel vaak koud aan, omdat daar de bergingen onder zitten.
      Met dat isoleren moet je ook ventileren. Het zal een kwestie zijn van een goed evenwicht vinden.
      Een hoekhuis zal kouder zijn dan een tussenhuis, vermoed ik. En ik zit natuurlijk aan alle kanten ingebouwd in een flat.

      Verwijderen
  3. Van fleecestof heb ik gisteren polswarmers gemaakt. Als je bezig bent kruipen je mouwen vaak wat omhoog en met warme polsen blijven je armen ook beter warm

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Slim! Ik stroop altijd mijn mouwen op als ik bezig ben. Dus vanzelf koude armen.

      Verwijderen
    2. Als ik bezig ben, doe ik dat ook altijd (mouwen opstropen), maar polswarmers zijn wel een goed idee voor als je stil zit, leest, tv kijkt... er ontsnapt veel lichaamswarmte daar waar de (slag)aders dicht onder de huid liggen

      Verwijderen
  4. Ik snap wat je bedoelt. Ik ben me ook meer dan ooit bewust van mijn gedrag als het gaat om energie. En dat van mijn man en kinderen. Net als jij houd ik erg van ventileren, maar je wilt inderdaad ook niet dat de warmte ontsnapt. Best lastig...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier ook een koud huis. 's Zomers fijn, maar nu niet. Ik doe een kruik erbij op de bank onder dat dekentje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, het zijn onzekere tijden tegenwoordig met dank aan P.
    Luchten kan je beste doen als je opstaat, dan is het huis nog redelijk koel (er van uit gaan dat je ‘s nacht de verwarming niet aan of laag hebt staan). Dan heb je niet zoveel warmte verlies.
    Radiatorfolie wi ik hier ook nog doen, maar we hebben deze maand nogal veel kosten gemaakt. Dat komt volgende maand dan wel weer.
    Gelukkig heb jij weinig toch Judy, dat scheelt enorm. Hier tocht het nog steeds, ondanks de verbouwing van paar jaar terug en de driedubbele ramen die ze geplaatst hebben. Wat deze herfst en winter wel anders is, is dat we de cv niet zo vroeg meer aan hoeven te doen omdat onze koudkleum er niet meer is (Rosie). Dat scheelt ook wel en mss dat we zelf kunnen wennen aan een huiskamer zo rond de 18-20 graden. We zullen het merken.

    Groetje, Renske
    www.prutzooi.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Renske. In een vorig huis (nieuwbouw met dubbel glas) tochtte het langs de randen van de kozijnen. Ik heb dat toen met tape dichtgeplakt, je kunt het ook kitten.
      Ik merk dat het went, die 18 graden. Als straks de verwarming aan gaat in de winter, zal ik moeten experimenteren op hoeveel graden ik hem dan zet. Ik wil het ook graag in mijn schilderkamertje warm hebben. We zullen zien.

      Verwijderen
  7. Wij boffen met een goed geïsoleerd huis en vloerverwarming, het is hier niet snel koud. Wel merk ik dat ik het sneller koud heb met het ouder worden, vroeger had ik daar veel minder last van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is zo. Ik merk ook als ik moe ben dat ik het kouder heb.

      Verwijderen
  8. Energieangst.. mooi woord dat alles zegt.. degene in mijn omgeving die hun nieuwe termijnbedrag al te horen hebben gekregen, zijn zonder meer allemaal zich te barsten geschrokken. Wij horen het komende maand.. ik hou m'n hart vast. Ben zéker al maanden aan het bezuinigen.. minder lampen aan en vooral niet laten branden waar je niet bent, de verwarming is nog niet aan geweest.. het was tot nu toe hier zo'n 17,5/18 graad in huis.. en als je bezig bent is dat te doen. Maar 'savonds als je stil zit is dat toch best wel fris hoor.. dan moet je inderdaad even een vestje aantrekken. Die folie zit er hier ook sinds kort achter de radiatoren, maar in de slaapkamer blijft het raam dag en nacht open.. we zouden het érg benauwd krijgen als dat niét zo was hoor, dan slaap ik helemáál niet meer. De deur naar de overloop gaat wel dicht en de verwarming staat er uiteraard niet aan.. nergens boven, alleen in het kamertje waar vriendlief nu thuiswerkt. Maar ook alleen maar die twee dagen dát ie dat doet. Eigenlijk hebben we die radiatoren op de bovenverdieping nooit aan gehad.
    Over dat wassen.. al de hele zomer was ik me met koud water.. ik deed dat vaak op vakantie op die campings al en vind dat wel lekker fris wakker worden. Douchen doe ik wél warm hoor.. maar al m'n hele leven gewoon één keer in de week.. zo was ik dat van huis uit gewend en meer vind ik ook overdreven.. zo vuil word ik niet. Als ik echt getranspireerd heb, douche ik wel een keertje extra. :-)
    En ondanks al die dingetjes vermoed ik tóch dat we drie keer zoveel zullen moeten gaan betalen.. we gaan het zien eind oktober..!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoor het ook de komende maand. En net als jij denk ik nu bij alles na. Douchen deed ik vroeger wel een tijd elke dag, maar ben geleidelijk aan gaan minderen, lang geleden al. Wassen kan net zo goed. Ik denk er niet zo over als jij. Ja, het zal schrikken zijn, dat denk ik ook.

      Verwijderen
  9. Ook wij zijn bezig met de temp. in huis. Elk jaar weer een soort "wedstrijdje: "niet voor 1 okt. de verwarming aan. Toen ik nog werkte was dat helemaal niet moeilijk, maar nu.... misschien omdat de media ons er zo op wijst?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben blij te horen dat ik niet de enige ben. Ik heb nooit zo'n datum in mijn hoofd, als ik het koud had ging de verwarming aan, al is het maar even om de kou uit het huis te jagen. Maar nu doe ik dat dus niet.

      Verwijderen
  10. Als ik stil zit ben ik een koukleum. En heb op vroegere vakanties gemerkt,dat wennen heel moeilijk gaat. Ik word dan humeurig. Daarom,zo lang het nog kan , gun ik me 's avonds even de warmte van de kachel om tegenaan te kruipen. In mijn dikke trui.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat kan ik me voorstellen, Izerina. Dat bedoelde ik ook met: ik dacht dat ik niet meer van de bank af zou komen, omdat dat de enige warme plek is. We moeten allemaal doen wat ons het beste past.

      Verwijderen
  11. Weet je dat ik hier best wel van schrik? Van jouw blog, van de reacties... van de angst (om de rekening, straks). Van hoe er blijkbaar door media op gehamerd wordt zo energiezuinig te leven en wat dat teweeg brengt... Natuurlijk: ook hier zijn de (energie)prijzen idioot hoog, en ook wij proberen zo min mogelijk elektriciteit te gebruiken (en áls we dat nodig hebben, dan in de daluren), maar hoe blij zijn we dan nog met ons houtkacheltje... Nu nog, want de houtprijzen schieten natuurlijk ook de hoogte in en ja... ergens komt het moment dat wij wellicht ook in een kamer van 18 graden moeten zitten. Voorlopig echter niet. Dan ben ik net als Izerina hoor: ik gun mijzelf die warmte... 20 graden, kouder wordt het niet in ons natuurlijk-ventilerende huisje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het niet zozeer de media zijn maar de onzekerheid over de energierekening, die ervoor zorgen dat mensen op allerlei manieren proberen energiezuinig te leven. Ieder maakt daarin keuzes: ik bijv. door radiatorfolie aan te brengen. En nog even te wachten met de verwarming aan te zetten.
      Die 18 graden is maar een getal, geen dwingend advies. Tenminste zo ervaar ik het. Als je je prettiger voelt bij een andere temperatuur en daarvoor kiest, dan begrijp ik dat. Maar veel mensen zijn nu al in financiële problemen en hebben geen keus.
      Bij mij gaan alarmbellen rinkelen bij het woord 'houtkachel'. Zeer milieuonvriendelijk en vervuilend. Ik ken jullie woonomstandigheden in buitengebied, dus daar zal het zeker minder van invloed zijn. Maar in de stad zijn open haarden en houtkachels verantwoordelijk voor veel fijnstof en smog. Ik heb jarenlang naast houtstokende buren gewoond, met alle gezondheidsproblemen van dien (astma). Ik vrees dat nu meer mensen hout zullen gaan stoken in de stad. Of petroleumkacheltjes lees ik. Nogmaals, ik snap jullie keuzes heel goed. Maar houtkachels roepen bij mij gemengde gevoelens op.
      Het zijn onzekere tijden, en niet alleen op energiegebied. En onzekerheid maakt voorzichtig.

      Verwijderen
    2. Ik snap jouw alarmbellen hoor! Als ik in de stad zou wonen, zou ik zeker geen houtkachel stoken. Maar hier is dat anders, inderdaad. Alhoewel manlief al wel begin te lijden aan 'stookschaamte', zelfs hier... Over een paar jaar zal het hier ook verboden worden. Als we nu af en toe naar andere huizen kijken, is dat altijd wel met een oog op 'hoe groen wordt het huis verwarmd'... Vooralsnog warme groeten uit een houtgestookt huis, waar het buiten echt herfst is nu: storm en regen ...

      Verwijderen
  12. Wij wonen gelukkig in een nieuw, supergeisoleerd appartement. Veel mensen houden niet van nieuwbouw, maar daardoor is het hier het echt nog steeds behaaglijk. Allerlei energie besparende voorzieningen en daar zijn we heel blij mee. Ik hoop dat jouw nieuwe rekening toch een beetje meevalt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja geweldig, zo'n geïsoleerd apartement. Dat hebben jullie goed gekozen!

      Verwijderen
  13. Judy we too are watching our heating costs and electricity. It is quite a challenge to stay warm and have what you need. Take care friend. Love your plate display. Hope you have a good week end. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Debbie. We are all struggling with the same issues. You take care too, dear friend! Hugs!

      Verwijderen
  14. We are all in the same boat , each one of us is doing what feels right for us to save energy. I , like you, live on ground floor and have all the storage rooms underneath , and my feet get really cold in winter . It doesn't help that my flooring is all marble , so I have bought really warm fleece socks (Muji) . That helps LOL.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Jane. Your floor must be beautiful, but very cold in winter. Yes, we are all in the same boat, and in a way that is comforting. Take care!

      Verwijderen
  15. Achteraf zijn we extra blij dat we twee jaar geleden naar een appartement zijn verhuisd. Mensen onder, boven en naast ons die vaak wat meer stoken omdat ze ouder zijn. Twee grote ramen op het zuiden in de woonkamer dus de verwarming staat nog niet aan. Wel een wat koudere slaapkamer maar dat vinden we niet erg.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.