Pagina's

12 september 2022

zuilen



Al weer een tijdje geleden werd ik gebeld door een allervriendelijkste wat oudere mevrouw die mij vroeg waarom ik mijn lidmaatschap van de KRO had opgezegd. Eigenlijk moet ik zeggen: KRO/NCRV. Want jarenlang, bijna veertig jaar vertelde mij die mevrouw, had ik een abonnement op de Mikrogids. En daarmee was ik automatisch lid van de KRO destijds.

Vroeger was de KRO een behoorlijk kritische omroep. Maatschappelijk betrokken. Ik herinner me de actualiteitenrubriek Brandpunt nog heel goed. Met o.a. Aad van den Heuvel. Reportages over hongersnood in Afrika. Ik had er niets op tegen om meteen van deze omroep lid te zijn. 

Maar ik kocht de gids eigenlijk alleen voor de programma's op radio en tv. Het was de goedkoopste. Zonder andere blabla. Eerst kocht ik hem gewoon in de winkel, later nam ik een abonnement. Jarenlang viel hij elke week op de mat. Maar ik las hem steeds minder, want er waren andere manieren om te weten wat er op tv kwam. Dus met inachtneming van de opzegtermijn zei ik hem op.

En toen belde dus deze mevrouw. Ze hadden speciaal deze oudere mevrouw op mij afgestuurd om mij te overtuigen, denk ik. Waarom ik toch opzegde, het is zo'n leuke omroep. Met beschouwelijke programma's ook. Maar ik had die gids dus niet om religieuze redenen. Ik dacht ook: welke programma's zijn toch van de KRO/NCRV? Ik had geen idee meer eigenlijk, ik lette er niet zo op. Zuilen waren toch opgeheven? Alles is toch samengegaan? Zonder gezicht. Ik beloofde erop te gaan letten, en dan zou zij over een tijdje terugbellen.

Zo gezegd, zo gedaan. En ik vond: elke omroep heeft wel leuke programma's. En ook verschrikkelijke programma's. Ik hou bijvoorbeeld heel erg NIET van binnenkijken bij andere mensen. De mevrouw zei: dat heet reality tv. Ok, maar ik hou er niet van. Ik wil niet weten hoe andere mensen emigreren of hun huis inrichten of hun kinderen opvoeden of hoe ze rondkomen van wat voor inkomen dan ook. Ik wil ook niet meereizen met een groep ouderen met een caravan. En vooral wil ik niet weten hoe boeren aan de vrouw/man komen.

Ik heb er lang over nagedacht waarom ik dat niet leuk vind. Ik denk om het oordeel dat er heel slinks in verborgen zit. Je kijkt er naar omdat je zelf - veilig op de bank - zulke domme dingen niet zult doen. Denk je dan. En zeker niet voor het oog van de natie. KRO/NCRV en Omroep Max hebben veel van dit soort programma's. Maar andere kunnen er ook wat van.

Ik werd dus geen lid meer. Al was het nog zo'n aardige mevrouw. 
Waar kijk ik dan wel naar? Nou, ik kijk veel BBC. Ik hou van documentaires, en die zijn bij de BBC van hoge kwaliteit. En ik hou van Brits drama. Ook bij de NPO kijk ik meer naar informatieve programma's.

De zuilen zoals ze vroeger bestonden zijn er niet meer. Maar toch viel het me op dat de laatste tijd bij Op1 de naam van de omroep die het programma verzorgt werd genoemd. Dat was eerst niet. 

Foto's: bewaarde knipsels. Gevonden bij het opruimen. 


19 opmerkingen:

  1. Leuke blog. Wij 'hebben' de Vara-gids. Sinds mensenheugenis. Een keer heb ik hem opgezegd, inderdaad omdat je overal kunt lezen wat je te wachten staat. Maar toen miste ik hem toch en werd opnieuw abonnee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de Vara-gids stond wel meer dan alleen de programma's toch? Toen ze ophielden met recensies van films was er eigenlijk geen reden meer om de Mikrogids nog aan te houden.

      Verwijderen
  2. Reality tv.. het ergste dat er is.. vreselijk, zou er nog niet naar kijken als iemand een pistool tegen m'n hoofd hield. Het interesseert mij inderdaad ook geen bál wat een ander doet.. laat iedereen maar lekker z'n gang gaan en vermoei mij er niet mee. :-)
    Wij kijken graag naar de Belgische programma's als de Columbus en de programma's met Arnout Hauben, waarin hij rondwandelt langs landsgrenzen met alleen een camera- en geluidsman. En de goeie detective-series, ook op Canvas. De tuin- en klusprogramma's van de BBC kan ik ook goed hebben en mijn guilty pleasure.. Dr. Pol op National Geografic Channel hahaha! Verder maar heel weinig.. en eigenlijk ook weinig van de Vara, waar ik al 40 jaar de gids van ontvang en dus ook wel lid van ben waarschijnlijk hehe. Had 'm vorig jaar bijna opgezegd, omdat ik me stoorde aan het feit dat er ineens 'de heer' voor m'n naam op de adressering stond.. zomaar, vanuit het niets. Maar toen ik daarover mailde was het snel veranderd.. alleen had ik ook niet om 'mevrouw' gevraagd.. érg ouderwets van zo'n zogenaamd progessieve omroep als zij zeggen te zijn. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. België kijk ik ook regelmatig. Dr. Pol heb ik al lang niet meer gezien, toch eens doen. En de klus en tuinprogramma's van de BBC, vooral de Repair Shop is een favoriet.

      Verwijderen
    2. Jaa! The Repairshop.. geweldig! :-)

      Verwijderen
  3. Fascinerend blogje :-) Wat is voor jou het verschil tussen binnenkijken bij anderen door tv te kijken of te lezen over mensen die (vul maar in: emigreren, hun leven op een bepaalde manier inrichten, wel of niet kunnen rondkomen etc)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp dat je blogs lezen bedoelt? Daar moest ik even over nadenken. En er is wel een verschil: de intentie van de programmamakers zit ertussen. Hoe worden mensen geportretteerd. Vaak worden die mensen een soort karikaturen van zichzelf. Om te amuseren. En dat stoort me vreselijk. Zo goedkoop vind ik dat.
      Een blog is anders, rechtstreeks geschreven door de persoon zelf. Oprechte persoonlijke belevenissen. En natuurlijk zijn er blogs, waar ik me minder toe voel aangetrokken. Om allerlei redenen. En die lees ik dan niet.

      Verwijderen
    2. Ik snap je. En ben het met je eens: dat wordt ook wel 'framing' genoemd. Mensen op een bepaalde 'neerzetten' dat het bijna onmogelijk is nog je eigen mening (over waar je naar kijkt) te kunnen horen of voelen. Het bespelen van het publiek, dus... Daarom kijk ik helemaal geen tv meer ;-) want dit gebeurt óók, maar dan geniepiger, in allerlei actualiteitenprogramma's...

      Verwijderen
    3. Mooie term, framing. Ik zou er zelf niet zo gauw op gekomen zijn, maar ja dat is wat ik bedoel. En vaak helemaal niet zo subtiel. Maar inderdaad, vaak gebeurt het op geniepiger manieren ook. Ik kan zo een paar voorbeelden bedenken.

      Verwijderen
    4. Mooi dat je het wel herkent ;-)

      Verwijderen
  4. Wij gingen ook voor de goedkoopste, tot we er achter kwamen dat alles keurig in de krant stond, dus dubbelop.
    Daarom ook opgezegd dus.
    Buiten dat kijken we bijna nooit, oké 's winters meer.
    Ik ben van de spelletjesprogramma's 2 voor 12 e.d. o en Engelse detectives.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O, die mevrouw die belt, ik had een keurige dame aan de telefoon toen ik de krant opzegde. Ik ergerde me aan een bepaalde insteek van de krant. We schrijven artikelen om u aan het denken te zetten, vertelde ze me. Ik kijk momenteel erg op van de reclame die ik op de radio hoor van de KRO-NCRV, "programma's die u aan het denken zetten" en dan wordt Boer zoekt Vrouw als eerste genoemd. Nij OP1 zetten ze waarschijnlijk nu de naam van de omroepvereniging omdat er elke dag een andere omroep voor verantwoordelijk is en dat je dan de "kleur" begrijpt. Ik kijk nooit meer, afgehaakt ten tijde van Jeroen Pauw en kan wat er nu getoond wordt niet aanzien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik dit blogje al in mijn hoofd had, hoorde ik ook ineens die reclame. En dat ze Boer zoekt Vrouw noemden. Daar kan ik ook niet bij. Die mevrouw noemde ook dat programma. Ik heb er een heel gesprek over gehad. En gezegd: geef het maar door aan de hogere regionen. Enfin, we worden wel 'aan het denken gezet'. Maar niet zoals ze bedoelden, denk ik.
      Ja dat is zo, dat Op1 door verschillende omroepen gemaakt wordt. Maar dat werd eerst niet zo duidelijk gezegd. Ik neem het programma op, net als Nieuwsuur, en kijk dan alleen wat me interesseert. En soms is dat niks.

      Verwijderen
  6. Wij hebben ook geen tv gids meer. Ook omdat we eigenlijk nog maar weinig gebruik maken van de programma's op de tv. Ik vind dat je die mevrouw vriendelijk tegemoet gekomen ben door er nog zo over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet alleen voor die mevrouw, maar ik wou het zelf ook graag weten.

      Verwijderen
  7. Ik ben een echte tv fan. Kijk graag naar detectives, docu's en zeker ook reality. Heerlijk om te zien wat mensen allemaal doen. Wij hebben momenteel geen gids maar zoek er wel weer een.
    miekequilt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Detectives kijk ik ook graag. Zoveel mensen zo veel smaken, hè, maar het is allemaal goed.

      Verwijderen
  8. Ik kijk wel graag naar wat mensen beweegt om dingen te doen. Probeer dat zonder oordeel te doen maar ik ben wel vaak verbaasd. Naar de commerciëlen kijk ik nooit, daar is vaak wel effectbejag.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.