Pagina's

16 september 2022

wandelen door deventer - hoe het begon



Onlangs waren mijn zusje en haar man in Deventer. We lunchten op een leuke plek, kletsten bij en deden een rondje door de binnenstad. En over enige tijd heb ik een groepje vrienden van vroeger te gast om ze Deventer te laten zien. De vraag is: welk Deventer laat ik ze zien? 
Mensen uit de Randstad hebben vaak geen idee. Provinciestadje in het Oosten, wat kan daar nou bijzonder aan zijn? Bovendien: het is heeeeeeel ver weg. 

Je kunt hier vele soorten wandelingen doen. Bij het VVV kun je wandelroutes kopen met uiteenlopende thema's. Want er is veel historisch te zien in de binnenstad. Er zijn musea: museum De Waag, een historisch museum (denk Van Rossems), een museum voor moderne kunst (nooit geweest, toch eens doen), een speelgoedmuseum, en drie prachtige kerken.
Als toerist kun je eindeloos bijzondere winkeltjes bekijken. Als dat je insteek is.
Of je bezoekt het gedeelte waar het Dickensfestijn zich elk jaar afspeelt. 

Maar voor mensen die hier nooit eerder waren, is het het leukst om gewoon een rondje te lopen en de sfeer te proeven. Mijn zwager was verrast: wat is Deventer een leuke stad! En voor mijn groepje vrienden ga ik hetzelfde doen: een rondje Deventer gezien door mijn ogen. Voor de sfeer.

Grappig toeval: ik vond foto's van mijn eerste wandeling door Deventer terug. Het was begin maart 2013. Ik woonde hier zo'n week of drie. Op een ochtend ging ik de deur uit en maakte foto's. Zo begon het en zo doe ik het nog steeds. Wat me opvalt is de kale stad: volgens mij is er nu veel meer groen te zien in de vorm van geveltuintjes. Maar ik kan me vergissen want het was toen begin maart.

Hier is ie, mijn eerste fotoserie van Deventer uit 2013.
Hierboven wandel ik de straat uit. En dan valt mij meteen de leuke straatverlichting op.






Ik vind meteen de ingang van de Kloostertuin. Waar ik later vele malen over zou bloggen.
Ik zie een merel met een hangende vleugel. Zo eentje had ik in Zeist ook in mijn tuin, zou hij meeverhuisd zijn?






En wat me meteen opvalt is de mengelmoes van oud en nieuwbouw in dit stukje binnenstad. Het Noordenbergkwartier waar ik laatst uitgebreid over blogde. 




Ik vind een interessant steegje en ga er doorheen. De Kranensteeg. Die nu veel groener is aangekleed dan toen.




Ik kom uit bij restanten stadsmuur.





En de IJssel.







Terug loop ik langs de Grote Lebuinuskerk. Beeldbepalend voor de skyline, die je al ziet als je met de trein over de spoorbrug Deventer binnenrijdt.

En over het Grote Kerkhof. Toen nog parkeerterrein. En waar ik later over zou schrijven: de archeologische opgravingen, de herinrichting, de bomenkap...




Oorlogsmonument.

Ik hoop dat je het leuk vind mee te wandelen. Deventer door mijn ogen. Met mijn liefde voor de stad.

30 opmerkingen:

  1. Ik ken Deventer alleen maar zoals jij het laat zien.Dus als een toerist om me heenkijkend. Ik vind het een heerlijke ( boeken) stad en ik snap helemaal dat je er van houdt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deventer is ene bijzonder sfeervol stadje vind ik! Een stuk sfeervoller dan Doetinchem waar ik bij in de buurt woon.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je eerste foto's van de IJssel..! :-)
    Ik heb gráág meegewandeld.. ik doe dat zelf ook nog steeds graag, rondkijken waar ik woon.. en voorál rondkijken waar ik geboren ben. Heb Dordrecht ook al zó vaak gefotografeerd en er mensen rondgeleid.. je ziet toch altijd weer nieuwe dingen.. of de oude dingen anders hehe. Deventer is ook gewoon een geweldig mooie stad.. jammer dat het zoooo ver weg is hehe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja :) Ik vroeg me af hoe ik mensen door Deventer zou moeten gidsen, maar dat kan alleen maar vanuit mezelf. En zo doe jij het met jouw plekken!
      Jaja, is het nou écht zo ver weg??? :) Het lijkt wel of ik geëmigreerd ben!

      Verwijderen
    2. Vrienden in Dordt vonden het al emigreren van óns toen we in Rotterdam gingen wonen..! En echt hè, sommige zagen we meteen nooit meer, alleen als we naar Dordt kwamen.. alsof er geen treinen andersom gaan ook..! Dan ben je gauw klaar met zulke 'vrienden'..! ;-)
      Maar ja.. Deventer is met de auto toch algauw een uur en driekwartier rijden volgens mij hiervandaan.. kán wel voor een dagje, maar is toch wel een eindje. Gent is dichterbij..! :-)

      Verwijderen
    3. Nee, als dat al te veel moeite is, dan zijn het geen vrienden. En vanuit Rotterdam is België heel makkelijk te bereiken, dat is waar. Maar we hebben in het oosten en noorden ook nog een stuk Nederland, hoor! :)

      Verwijderen
    4. Ik weet het, ik weet het.. kom er veel te weinig! Alleen vorig jaar op vakantie.. en dat wás ook mooi.. en toen heb ik Deventer ook weer eens gezien hè. ;-)

      Verwijderen
    5. Da's waar, ik vergeef het je. Maar ik heb soms wel het gevoel alsof ik in achtergebleven buitengebied woon als ik Randstedelingen mag geloven. :)

      Verwijderen
    6. Nou, ik ben een écht Randstedelinge, maar zo heb ik nog nóóit over de rest van NL gedacht hoor, als achtergebleven! Het is er mooi en veel rustiger.. wie weet kom ik er ooit nog eens terecht..? ;-)

      Verwijderen
  4. Deventer is een geweldig leuke en mooie stad. Ik kwam er als tiener al veel (logeren bij zus van vriendin) en de laatste keer was net voor corona.
    Zo ver weg, hoor ik ook altijd van vrienden en familie uit het westen en zuiden van het land. In Nederland is niets echt ver!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Thea! Ja, inderdaad, die afstanden in Nederland zijn relatief.

      Verwijderen
  5. Deventer betekende voor mij altijd HET ziekenhuis, als kind ben ik daar van m'n amandelen afgeholpen.
    Later kwam ik er achter wat een leuke stad het is.
    Op de manier "lekker rond dwalen" heb ik er een dagje door gebracht en dat is zeker voor herhaling vatbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O jee, dat kan je lang bijblijven, amandelen. Ronddwalen is het leukst!

      Verwijderen
  6. Doen Judy, een wandeling maken gezien door jouw ogen. Het allerleukste. leuker dan welke voorgeprogrammeerde wandeling. Deze zijn leuk wanneer je niemand kent in Deventer. Maar jij, jij kunt verhalen vertellen en ook vertellen over hoe jij je voelde in de verschillende periodes. Dat maakt het toch veel sprekender. Ik weet zeker dat ze genieten. Leuk, je hebt een zus, ik weet niet zeker of ik dit al wist. En je vriendinnen die komen, wat fijn, wens jullie een superdag. En..... ik wandel zo graag met je mee, door het Deventer van nu en het Deventer van toen. 2013, nog niet zo lang geleden, ik was net 1 jaar met pensioen. Hoe lang blog je nu? Ik probeerde het te vinden op je blog, lukte niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb niet zo veel contact met mijn zus, vandaar. Maar dit was heel gezellig, dus wie weet.
      Mijn schilderblog heb ik vanaf 2010. En dit blog bestaat vanaf 2017, maar ik heb het eerst geprobeerd op een ander blog over alleen foto's. Maar daaruit kwam de behoefte voort om er ook dingen bij te schrijven, vandaar dat ik dit blog ben begonnen. Deze eerste foto's zijn me heel dierbaar, omdat ik daarna heel vaak met camera en plattegrond van de binnenstad heb rondgelopen. Zo leerde ik de stad kennen, en steeds meer van houden.

      Verwijderen
  7. Wat woon je in een geweldig mooie stad en fijn om mee te "wandelen".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is hier heel bijzonder en fijn dat je er van mee geniet!

      Verwijderen
  8. Toen wij 44 jaar geleden naar Almere verhuisden, kwamen ook veel vrienden niet meer. Té ver weg. Maar er werd wel verwacht dat wij naar hen kwamen. Nou, zo werkt het niet hè. Gelukkig voor ons woon jij nog lekker in Deventer en laat je ons meegenieten van deze leuke stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh what I noted Judy about your beautiful city is how clean and neat everything appears. I so enjoyed my lovely walk with you. Hope your weekend is wonderful. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. The municipality take great pride in keeping the city clean, Debbie. Every morning in the early hours the streets are cleaned from litter.

      Verwijderen
  10. Deventer is voor ons niet echt in de buurt, maar dat we er vaak geweest zijn geeft al aan dat we de stad superleuk vinden. Om alles, in mijn geval nog wat extra door de vele boekwinkels

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als ik je blog zie, denk ik meteen, ik moet er weer eens heen. Het is te lang geleden, dat ik er was, maar het blijft een leuke stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bettie en Jeanne: er is genoeg te doen, als je weer eens komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie stad die al een paar jaar op het programma staat. Deze winter dan toch maar...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijke stad. We waren er deze zomer nog. Kleinzoon is in Deventer geboren en heeft na wat omzwervingen een appartementje in het hart van de stad bemachtigd.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Blijf maar foto's maken, ik wandel elke keer graag mee. Deze serie is misschien 'oud' maar nog steeds prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.