Pagina's

06 januari 2023

drie koningen



In Deventer bevindt zich een Russisch Orthodoxe Kerk. Ik ben er wel eens binnen geweest jaren geleden, en de ikonenwand is prachtig, herinner ik me nog. Die iconostase, zoals zo'n wand heet, is hier te zien op een foto. In het begin van de oorlog in Oekraïne maakte ik deze foto's. Maar ik blogde er toen niet over, nu wel.

Want gisteren was er in het nieuws dat de Oekraïens Orthodoxe Kerk het vieren van Kerstmis had verplaatst van 7 januari naar de meer westerse datum van 25 december. Ik dacht dat dat te maken had met onze viering van Driekoningen. Maar ik lees hier dat het te maken heeft met het gebruik van de oude Juliaanse kalender en de nieuwe 16de-eeuwse Gregoriaanse kalender. 




In het begin van de oorlog herinner ik me een interview met de aartspriester van deze kerk in Deventer. Het leek me een verwarrende tijd voor de Russisch Orthodoxe kerken in Nederland. Hier lees je meer over dit interview

Hij vertelde op de televisie dat zij onder Parijs vielen en niet onder het patriarchaat van Moskou. En dat dat het makkelijker maakte hun eigen weg te kiezen. 

Allemaal tekenen hoe moeilijk deze oorlog is voor mensen die zichzelf broedervolkeren noemden, de Oekraïeners en de Russen. Waar nu een grote scheidslijn doorheen loopt. 

Waar ik de foto maakte van de kerk, keek ik rechts de straat in en zag op minder dan tien meter afstand de blauw-gele vlag van Oekraïne wapperen. Rare wereld waarin we leven. Ik had een jaar geleden niet kunnen denken dat ik het label 'oorlog' voor iets anders zou gebruiken dan WO II, de oorlog van mijn ouders.


11 opmerkingen:

  1. Ik zag jaren geleden zo'n prachtige iconostase in een orthodoxe kerk even buiten Leipzich. Donker, sfeervol.wanden vol. Twee keer zo hoog en indrukwekkend. Prachtig. Dat popt nu batuurlijk op nu ik jouw blogje lees. Ik ga op zoek naar de foto s

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een moeilijke tijdnood deze mensen. Ik hoorde erover op tv en ik dacht: weer een grote verandering.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Religieuze kunst is heel vaak erg de moeite.. je kijkt in sommige kerken je ogen uit. Alleen die geloven.. die hoeven van mij niet hehe.
    Die vlag hing daar vast niet zomaar, zo vlakbij die Russische kerk..! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, misschien dat die vlag niet toevallig was daar. Maar er hangen hier wel meer blauwgele vlaggen, dus het hoeft niet. Het viel me wel ineens op, het contrast.

      Verwijderen
  4. Zelf binnen religie kun je vijanden zijn,triest

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet 'religie' en 'kerk' niet met elkaar verwarren. Dat de kerk in Rusland openlijk P.oet.in steunt, heeft ook niets met religie te maken, in mijn opinie.

      Verwijderen
  5. Pijnlijk en verdrietig vind ik het, de hele toestand in zowel Rusland als Oekraïene. Helaas kan ik het artikel uit de Volkskrant niet lezen, leek me wel interessant. In het straatbeeld hier zie je ook steeds meer geelblauwe vlaggen (en formeel is dat 'verboden' hier, je mag alleen met de Deense vlag vlaggen). Ben benieuwd hoe lang het nog duurt eer de 'lokale' bevolking zich gaat afzetten. De Oekraiense vluchtelingen krijgen (hier, maar ook elders, denk ik) wel heel veel voorrang... op de arbeidsmarkt, de huizenmarkt, noem maar op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er staat in dat artikel dat er twee stromingen in de Oekraïense tak van de Orthodoxe kerk zijn ontstaan: de tak die wel onder Moskou wil blijven vallen maar niet achter de Russische patriarch staat en een tak die daar afstand van neemt. Men heeft de keuze voor de datum van Kerstmis aan de mensen overgelaten.
      Ja, triest is het. Allemaal.

      Verwijderen
    2. Daar ook al weer een splitsing dus... :-(

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.