Pagina's

31 januari 2023

tien jaar deventer



Facebook herinnerde mij er al aan, dat ik een week eerder het huurcontract tekende, maar officieel ben ik vanaf 1 februari 2013 ingezetene van Deventer. En het duurde weer twee à drie weken voordat ik helemaal over was. 

Er komen allerlei herinneringen boven drijven. De niet zo leuke reden waarom ik Zeist na bijna 30 jaar verliet. De eerste twee jaar met een lawaaibuurman waren ook niet zo leuk. Ik had ook aanpassingsmoeilijkheden als westerling in het oosten. En er is een serieus moment geweest waarop ik dacht: ik ga terug. En ik zocht een jaar lang tevergeefs naar een geschikte plek.

Maar ik bleef. Vooral om de mensen. Het leven is hier een tandje langzamer. En vriendelijker. Nog niet zo lang geleden was er een item in het journaal over het feit dat veel mensen uit de Randstad wegtrekken naar het platteland. Een mevrouw die van Bilthoven naar Lochem (geloof ik) verhuisde, vertelde dat ze als ze uit de bus stapte mensen kende. Dat had ze in Bilthoven nooit gehad. 

En dat komt aardig overeen met mijn ervaringen. Ik kèn hier mensen. Niet allemaal close, dat niet. Maar we groeten op straat. En we zwaaien. De enige plaats waar ik meemaakte dat mensen elkaar op straat groeten, was Amerongen. Een dorp waar van oorsprong waarschijnlijk iedereen iedereen kende. En de gewoonte om elkaar te groeten bleef, ook waren het geen bekenden. En hier is misschien de binnenstad van Deventer een soort van dorp, waar je elkaar een beetje kent. 

Toch speelt verhuizen weer door mijn hoofd. Dat kan ook niet anders. Ik wist vanaf het begin dat dit niet de plek zou zijn waar ik eeuwig zou blijven. Er zijn wat hindernissen voor als je ouder wordt in deze flat. Niet dat dat moment nu aangebroken is, dat niet. Maar het speelt toch in mijn achterhoofd.

Ik heb dus besloten weer op zoek te gaan. Serieus op zoek te gaan. En na te denken over: waar wil ik naar toe? Ik sta op twee plekken ingeschreven: de regio Utrecht en de Stedendriehoek, waar Deventer onderdeel van uitmaakt. En ik zie wel wat zich aandient. 


17 opmerkingen:

  1. En de zon kwam op en ging ook weer onder boven de IJssel.. mooi hoor! :-)
    We zaten hier eigenlijk wel goed.. al bijna 40 jaar. Wij groeten ook veel mensen.. wat dat beterft is onze weijk net een dorp ín de stad. Maar de laatste jaren verandert de buurt wel heel erg en niet ten goede.. wietplantages, vuurwerkbommen.. en gisteren weer de hele tijd een helikopter boven onze straat , omdat er een groep jongeren met wapens had lopen zwaaien en opgepakt diende te worden, waarbij ook waarschuwingsschoten gelost werden.. bah, net wildwest. Ik zou alleen niet wéten waarheen te gaan dan.. dus voorlopig blijven we maar zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de IJssel in verschillende seizoenen vanaf dezelfde plek.
      Fijn om te horen, van het groeten. Ja, het schijnt overal zo te zijn dat jongeren meer wapens hebben, er gebeurt hier ook wel eens wat natuurlijk in het uitgaansleven. Ja, waarheen, dat is de grote vraag...

      Verwijderen
  2. Ik kom uit Den Haag zoals je weet en woon nu al decennia lang in Arnhem. Mensen groeten elkaar hier ook, heel gezellig. Mijn broer kwam op bezoek, nog steeds een Hagenees. Hij zei: "groeten jullie elkaar hier?" Onwennig groette hij terug. Maar ik moet oppassen dat ik niet iedereen groet wanneer ik in Den Haag ben, want, o, wat een rare blikken kreeg ik terug :-). Ik ben heel benieuwd hoe het verder met jou zal vergaan. Welke plek je zult kiezen. Succes met het zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iemand heeft ooit tegen mij gezegd: de Randstad eindigt ergens bij Apeldoorn. Maar leuk om te horen dat bij jullie ook gegroet wordt. Ik vind dat echt geweldig. Het kan nog heel lang duren voordat er iets geschikts voorbij komt, dus het zal niet meteen zo ver zijn.

      Verwijderen
  3. Wil je niet in een "levensloop-huis"in Deventer blijven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt heel leuk, Izerina, in theorie. Maar zulk soort woningen zitten meestal in buitenwijken, en daar zou ik voor geen goud willen zitten. Ik weet niet of zoiets in de binnenstad is, misschien koop. Maar ik ben afhankelijk van de huurmarkt.

      Verwijderen
  4. Ik woon in het westen, maar het scheelt enorm of je in een dorp of de stad woont. Hier ken ik veel mensen en groet iedereen elkaar. Een heerlijk dorp op 11 km vanaf Amsterdam!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik fijn om te horen, Jeanne. Dat komt dan toch omdat je in een dorp woont.

      Verwijderen
  5. Ik woonde zo'n 30 jaar even buiten een dorp in Zuid-Holland, en mensen keken me altijd vreemd aan als ik ze groette. Terug groeten was er niet bij. Ik woon nu ruim 10 jaar in het noorden van Nederland (ben een paar keer verhuisd binnen de regio) en ga echt nooit meer terug naar het westen! Dat je vanuit Deventer zelfs maar overweegt om naar de regio Utrecht te verhuizen, ik moet er niet aan denken! En ja, Utrecht vind ik een leuke stad, maar alleen voor 1 dagje op bezoek bij vrienden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben echt een Randstedeling van oorsprong, opgegroeid onder de rook van Rotterdam. Maar ik zou nooit meer terug willen. Utrecht zelf lijkt me niks, maar ik ken de Utrechtse Heuvelrug goed, en dat is best mooi. Maar nog steeds Randstad hoor.
      Ik snap dat je nooit meer terug wilt naar het westen!

      Verwijderen
  6. Ik kom van Goeree-Overflakkee en daar groette men elkaar ook meestal, nu in Doesburg merk ik eigenlijk hetzelfde. Ik ben benieuwd of je iets naar je zin kan vinden, gelukkig zit er geen haast achter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen, Janny! Toch kleine gemeenschappen, denk ik. Nee, ik hoef geen haast te hebben.

      Verwijderen
  7. Wij wonen nu 47 jaar in Stolwijk en direct vanaf het begin heb ik het hier naar mijn zin gehad. Vriedelijk dorp waar iedereen elkaar groet, ook mensen die je niet kent. Ik zou niet in een stad kunnen wonen, te veel mensen, te veel geluid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te horen, Marthy! Ik zou in een dorp niet kunnen aarden, denk ik. Maar ik kom uit een stad, opgegroeid in een stad. Maar jij hebt een auto, dus je bent niet afhankelijk van ov.

      Verwijderen
  8. Het kan allemaal zo enorm verschillen. Waar wij nu wonen is niet eens zo ver van de plek vandaan waar Anja vroeger woonde. Hier bij ons in Hardinxveld zijn de mensen zò vriendelijk en vooral gewoon...
    Wel spannend om nu te wachten op wat er op je pad komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij zijn binnen Almere verhuisd van Stad naar Haven en vinden het heerlijk hier. Leuke lokale winkels, markt en gezellige terrassen. Ik groet ook iedereen, maar vind het niet erg als men niets terug zegt. Want de sfeer is hier fijn, en daar draait het ons om.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier groeten de meeste mensen elkaar wel, maar Veenendaal is dan ook een plaats waar mensen "van alle windstreken" vandaan komen.
    Mooi de foto's op verschillende tijden.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.