Pagina's

03 januari 2023

de krokussen komen op



Echt waar!
In de herfst had ik twee potten met overgehouden bollen geplant. En van de blauwe druifjes was er al groen boven de grond te zien. In die pot komen nu ook de krokussen bovengronds. Een beter begin van het nieuwe jaar kan ik me niet voorstellen. 

En in de pot ernaast laten ook de mini narcisjes groene puntjes zien. Ik vind het toch een klein wondertje, dat er uit die opgedroogde bolletjes die ik bewaarde weer nieuw leven tevoorschijn komt. Ik kan niet wachten tot ze gaan bloeien.




Binnen ben ik ook aan de bollen. Ik kocht deze schattige groene hyacinthenvaasjes. Zo deden we dat vroeger in zo'n speciaal gevormd hyacinthenglas. 





Maar met mijn kamerplanten ging het minder goed. Na het verpotten in nieuwe zg. biologische potgrond ging de een na de ander dood. Geen redden aan. Wat er mis was met de aarde weet ik niet, maar ik heb wel geklaagd op de plek waar ik die aarde kocht. 

Nu heb ik potgrond gekocht bij een bloemist die nog niet zo lang bij mij in de buurt zit. Handig omdat ik dan niet zo ver hoef te sjouwen met zo'n zware zak aarde. Sommige planten heb ik in deze nieuwe aarde gezet, in de hoop dat ze het nog redden. Maar andere moest ik weg doen.

Hoe dan ook, het is een goed excuus om nieuwe planten te kopen. Uithuilen en opnieuw beginnen.


24 opmerkingen:

  1. Wel leuk,maar toch niet goed,dat de natuur zo in de war lijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet of het zo vroeg is, Izerina, want op mijn balkon is het warmer dan in het vrije veld.

      Verwijderen
  2. Zo krijg je nóg meer zin in het voorjaar!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vervelend die aarde. Denk je goed te doen, gaat het helemaal mis. Wat sfeervol de foto's met de hyacinthenvaasjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, raar hè, die aarde. De planten werden zwart. Dus niet bruine punten of zo, maar zwarte bladeren.

      Verwijderen
  4. Wat leuk dat nieuwe leven van de hyacynthen en narcisjes! Hopelijk doen de nieuwe kamerplanten het beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat alles als je denkt dat het te droog is tòch op komt.
    Ja die hyacintjes, leuk hè, in die leuke groene vaasjes (ik heb gewoon glas-glas vazen).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lijkt me niks te vroeg nu het zo warm is.. veel warmer dan gemiddeld, dus die plantjes komen wel op dan. Mooi hè, het wonder der natuur. :-)
    Die glazen had m'n moeder ook nog.. heel wat. Heb ze niet geërfd hehe.. maar hyacintjes gewoon in aarde in een leuk potje vind ik wel ook leuk binnen.. ik krijg vaak vandat soort bakjes voor m'n verjaardag.. da's een voordeel van in januari jarig te zijn hehe.
    Biologische potgrond.. wist me al niet ook maar íéts erbij voor te stellen, maar blijkbaar degene die het samenstelde ook niet..! ;-) Zonde van je planten.. maar eens wat nieuws is ook weleens leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er nog een paar van vroeger, die glazen. Die zijn hoger dan deze, deze groene zijn juist zo leuk omdat ze klein zijn en met mooie curves.
      Ik had eerder biologische potgrond, toen ik tomaten kweekte op mijn balkon, en daar totaal geen probleem mee. Maar dit was van een ander merk, wel bij dezelfde biologische supermarkt gekocht. Die is vlakbij dus voor mij niet zo ver sjouwen, vandaar. Maar dat doe ik dus nooit meer. Ik heb nu een goede bloemist vlakbij.

      Verwijderen
    2. Mijn moeder had gewone glazen, deze groene zijn echt wel mooi ja.. en die kleur groen is ook zo typisch. Ik heb nog een oud gebaksbordje in ook zo'n typische roze kleur van toen. :-)
      Mja, weet ook niet waar het aan gelegen heeft.. er zat nu toch iets in waar kamerplanten dus niet goed tegen kunnen. Al maar goed dat die bloemenzaak er gekomen is.
      (en ah ja.. was m'n naam vergeten! :-) )

      Verwijderen
    3. Dacht wel dat jij het was. :)

      Verwijderen
  7. Wat leuk dat de puntjes al uit komen. Ik kan helaas niet tegen hyacinten, daar ga an mijn ogen vreselijk van tranen. Mijn planten vonden de biologische aarde ook niet zo fijn, maar ik gaf de schuld aan de verhuizing. Nu denk ik dat het de aarde is. Heel jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij jou ook al die aarde. Ik koop het nooit meer, zo zonde van de planten.

      Verwijderen
  8. Fijn dat de bollen het goed doen, nog even en het is weer voorjaar. En die potjes zijn erg leuk. Wel jammer van je planten, maar nu heb je weer een goede reden om nieuwe te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een beeldjes, die hyacinthenvaasjes, echt een aanwinst.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo wordt echt het voorjaar als voelbaar en zeker zichtbaar! Heerlijk! Wel raar van die biologische potgrond. Heb je nog een tegoedbon ofzo gekregen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, helaas niet. Ik kan ook niet bewijzen dat het door die grond komt.

      Verwijderen
    2. Nee, da's waar... maar wel balen. Hoe leuk het ook is nieuwe plantjes te kopen... ;-)

      Verwijderen
  11. Heel leuk als die bloemetjes boven de grond komen piepen! Maar qua weer kan er nog van alles komen...
    De potjes/vaasjes waar die hyacintbolletjes in staan zijn echt gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.