Pagina's

11 februari 2023

de duvel is oud



Eind januari was het 6 maanden geleden dat ik corona had. Met het verstrijken van die termijn is de mogelijkheid voor post covid revalidatie vervallen. Daarvoor heb je wel een verwijzing van de huisarts nodig, maar dan heb je recht op langdurige fysiotherapie, ergotherapie, een diëtiste en/of logopedie. Al naar gelang je post covid klachten uiteraard.

Er zijn veel plekken waar post covid revalidatie wordt aangeboden. Ik vond een ergotherapeute en een fysiotherapeute in het zorgcomplex bij mij in de buurt. Ik hoefde er niet ver voor te reizen, dat was ideaal.
Maar de therapieën waren verre van ideaal. Ik vond de ergotherapie betuttelend. Alsof ik na jarenlang milde ME niet zelf zou weten hoe ik mijn dag zou moeten indelen, in verantwoorde actie- en rustmomenten. Ik kwam steeds in een woordenstrijd terecht. De daglijsten die ik in moest vullen, gaven geen inzicht in hoe ik meer grip zou kunnen krijgen op mijn (spier)pijnklachten.

En de fysio? Die was zo mogelijk nog erger. Krachtoefeningen voor mijn beenspieren. Weliswaar licht en dan langzaam opbouwend, maar het werkte averechts. Mijn pijnklachten verergerden. Ik kreeg steeds meer pijn bij het lopen, wat mijn zelfredzaamheid begon te bedreigen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? 
Er zijn veel plekken waar post covid therapie wordt aangeboden. Weten die mensen wel wat ze doen? Weten we eigenlijk wel wat 'post covid' is? De klachten lopen enorm uiteen. En er is nog veel onderzoek nodig.

Kortom, ik stopte ermee. Ik heb nooit een verwijzing voor post covid revalidatie bij de huisarts aangevraagd. De paar behandelingen die ik had, gingen uit de basis- en aanvullende verzekering. 
En toen stond ik er weer alleen voor. Inmiddels ben ik een stuk verder. En luisterend naar mijn lijf weet ik nu wat mij helpt en wat niet. Ik wil daar binnenkort een blogje aan wijden. Want misschien helpt het anderen.

Op mijn prikbord hangen de twee pagina's oefeningen die ik van de fysiotherapeute meekreeg. 'Krachtoefeningen' staat erop. En iedere keer als ik dat papier zie, erger ik me. Misschien zie jij het ook?
Het zijn oefeningen bedoeld voor ouderen. Niets met 'post covid' te maken. Maar hadden die tekeningetjes niet anders gekund? 

Ik schreef eerder iets over 'oud': kijk maar hier.

30 opmerkingen:

  1. Je voelt je eigen lijf het best. Bovendien is er internet om passende oefeningen te vinden. Misschien dat zelfs discipline beter is bij je "eigen programma".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar ook voor oude mensen vind ik het stomme plaatjes. Maar zoals het vaak gaat: één keer maken en dan gedachteloos en eindeloos kopiëren. Valt me mee dat het geen kopie van kopie van kopie is. Wat ontzettend jammer dat je niet goed geholpen bent. Gelukkig ben je strijdvaardig genoeg om het dan maar zelf te regelen. Fijn weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat zal wel, dat kopiëren. Ik vind het vreselijke plaatjes. Dankjewel Mieke, strijdvaardig ben ik wel geworden. :)

      Verwijderen
  3. O ik snap dat zo goed en ik herken het zo. Alleen al die oubollige tekeningen. En dan dat trainen, waar het erger van wordt. Goed dat je je eigen koers gaat volgen en naar je eigen lichaam luistert Judy. En daar wens ik je alle goeds bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je het herkent, dat steunt mij ook weer. Dankjewel!

      Verwijderen
  4. Die plaatjes zijn ronduit ouderwets! Vintage...
    Jammer dat je geen echt passende hulp kon krijgen. Luister naar je lichaam, soms duurt het heel lang en soms wordt het ook nooit meer als voorheen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk ook niet dat het ooit helemaal over gaat, helaas. Maar je kunt het beter leren managen. Die passende hulp is met een lantaarntje te zoeken.

      Verwijderen
  5. Oh die irritatie, die voel ik gewoon. Kom maar op met je bevindingen, Ik ken iemand met Long Covid. Misschien heeft zij er iets aan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maar ik begrijp, dat het nu gelukkig de goede kant op gaat. Nare ervaring, alsof het hebben van post-covid al niet vervelend genoeg is! Sterkte en hou vol!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat beter, Jeanne, maar ik betwijfel of ik er ooit helemaal van af kom.

      Verwijderen
  7. Het zijn wel oubollige plaatjes ja, maar ik denk dat men in de zorg iets anders aan het hoofd heeft dan dit 'moderniseren'. Er is gewoon geen tijd meer voor échte, aandachtige zorg. Dus is het goed dat je naar je eigen lichaam luistert, jij kent dat uiteindelijk als geen ander. Enne... om meer ergernis te voorkomen (kost veel energie!) zou ik die papiertjes van je prikbord afhalen... en er een mooie aquarel voor in de plaats hangen! Ageren, in plaats van re-ageren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond de plaatjes beledigend. :) Er zijn volgens mij wel goede zorgverleners te vinden, maar je moet goed zoeken. Elke fysio is weer anders, is mijn ervaring, de een beter in dit, de ander in dat.
      Hmm, ergernis = boos worden = actie = Mars energie. Vaak is dat precies de goede energie om een stap verder te komen.
      Maar die plaatjes gaan in de prullenbak. :)

      Verwijderen
  8. Heb toen ik van die rare maagklachten kreeg ( waarvan de huisarts eerst dacht dat het een hartinfarct was) meteen bedacht dat ik nodig af moest vallen. De huisarts vond dat ik ook wat aan de stress moest doen.. welke stress? die die ik 10 jaar geleden eens meldde aan haar.. dat was toen vriendlief onverwachts z'n ontslag gekregen had en de toekomst er effe heel onzeker uit zag. Wilde ze me dáár nog voor naar een psycholoog sturen? Die hebben het tegenwoordig echt alleen nog maar over 'mindfulness'.. en dat werkt voor mij totáál nergens voor. Ook kon ik naar een fysiotherapeut voor advies over bewegen en sporten.. euhmm.. de enige sport die ik leuk vind en dus vólhou is wandelen. Tot slot kon ik naar een diëtiste.. en díé schrijven tegenwoordig bijna automatisch koolhydraatvrij eten voor.. wat ik dus echt totáál niet zie zitten, zó onpraktisch. Dus deed ik dat allemaal niet.. ik trok m'n eigen plan.. net als jij nu.. we zijn oud en wijs genoeg om onderhand te weten wat goed voor óns is.. en wat we wel en niet vol gaan houden. En iets dat je niet volhoudt heeft geen nut.
    Maar moet wel eerlijk zeggen dat ik niks bijzonders aan die plaatjes zie.. wat is er oubollig of beledigend aan? Sowieso.. wat míj niet aanstaat gooi ik gewoon weg.. waarom jezelf pesten door dat op je prikbord te hangen? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Valt me nog mee dat je geen antidepressiva kreeg voorgeschreven. Dat schijnt ook vaak te gebeuren en heb ik ook wel eens meegemaakt. Maar ik heb heel fijne huisartsen (zitten er meer in één praktijk) en zij kennen mijn verhaal en heb daar veel respect ervaren.
      Die plaatjes? Die kromme osteoporose ruggen en kleding uit de jaren 50? Ik ben niet meer piep maar ik ken niemand van mijn leeftijd die er zo uitziet. Ik vind het beledigend om ouderen zo af te schilderen. Bovendien kwam ik voor heel andere hulp.

      Verwijderen
    2. Kleding uit de jaren 50? ik zie een vrouw in een t-shirt en capribroek.. die zie ik heel geregeld lopen in de zomer.. en mannen in een shirt en korte broek ook. Sorry, maar kromme ruggen zie ik ook nauwelijks.. ik zie echt niks beledigends en zou me over dit soort plaatjes dus echt niet druk maken. Wat typisch dat iedereen er zoiets ouderwets in ziet.. het zal dus wel aan mij liggen.

      Verwijderen
    3. Ja, capribroek zie ik nu ook. Maar toch. Die kromme ruggen vind ik typisch 'oud'. Maar ja, zoals ik ergens anders al zei: het zijn ook oefeningen voor ouderen.... maar daar kwam ik niet voor.

      Verwijderen
  9. O Judy, wat een ervaring........wat vermoeiend, wat vervelend. Hoop je op steun krijg je dit. Maar heel goed dat je stopte. Want ergernis maakt alles erger. Die tekeningetjes, wat ouderwets. Ik ben benieuwd naar je blog over hoe je het nu aanpakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb jarenlange ervaring met ME klachten die niet erkend werden. Laat staan serieus genomen. Dus ik zoek het al heel lang zelf uit. Toch zou het leuk zijn om goede hulp en steun te vinden.

      Verwijderen
  10. Dear Judy my prayers and thoughts are with you friend. Do you sometimes think the medical profession is just so overwhelmed that they choose to move away from any who have unusual lingering conditions? I believe you will just get well in spite of not having good support. Take care and sending you Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah thank you, Debbie. I hope that more research will lead to more solutions and cures. But that is a long way. I'm finding my own solutions and things are slowly getting better. Hugs!

      Verwijderen
  11. Jammer is dat als je geen goede hulp krijgt, maar het juist averechts werkt. Luisteren naar je lichaam is dan de beste optie denk ik. Hopelijk kom je toch ooit van je klachten af.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik denk dat jij heel goed weet wat je lijf nodig heeft. Jij bent al ervaringsdeskundig. Als je echt iets op wilt bouwen is discipline het toverwoord. Daar ontbreekt het mij vaak aan. Ik ben liever lui dan moe 🫣🤣

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het met discipline beter kan worden, dan doe ik dat, hoor!

      Verwijderen
  13. Zo herkenbaar allemaal Judy terwijl ik geen post-covid heb maar wel een moeilijk reuma lijf. Twee jaar gleden schreef een reumatoloog waar ik een second opinion had aangevraagd mij af: ouderdom en u moet steunzolen dragen. Steunzolen droeg ik mijn hele leven al met wisselend succes. Aan mijn eigen reumatoloog heb ik weinig tot niets. Maar ik ben op zoek gegaan en heb nu een arts gevonden die mijn problemen herkent en oplossingen aandraagt. Ik kwam bij haar terecht via you tube filmpjes met oefeningen die zij ontwikkelt heeft. Ik ga vooruit kan ik zeggen. Blijf strijden voor jezelf, blijf oefeningen doen waar jij je goed bij voelt. Voelt het niet prettig, weg ermee. Op internet staan duizenden oefeningen voor jou. Luister naar je lijf, luister naar jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is goed om te lezen, Marthy! Ik kreeg ook eens steunzolen aangemeten, nooit gedragen. Soms is het even wat verder zoeken naar een arts of andere zorgverlener waar je je goed bij voelt. En daar ga ik nu ook naar op zoek. Ik ben een ervaring wijzer, zullen we maar zeggen. Oefeningen op internet, dat lijkt me een goede insteek.
      Dankje voor het hart onder de riem!

      Verwijderen
  14. Wat een domme plaatjes, ik heb een andere kaart op m'n koelkast hangen, meegenomen uit het ziekenhuis na een hartfilmpje maken.
    Fitter in 10 minuten heet het.
    Maar het beste blijft toch: luisteren naar je lijf.
    En als ik dit lees, vind ik dat mijn zoon dan bofte met zijn long-covid begeleiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat klinkt inderdaad niet erg goed Judy. Wat vervelend dat het zelfs averechts uitpakte. Maar goed om te lezen dat het je nu zelf wel lukt om verbetering te bewerkstelligen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.