Pagina's

15 augustus 2023

melati



Vandaag, ter gelegenheid van de Nationale Indië-herdenking, dragen veel mensen de 'melati'. De Indische jasmijn. 

De Jasmijn: een symbool van respect, betrokkenheid en medeleven.


De Melati is een typisch Indische bloem. Een bloem die voorkomt in Indonesië, maar in Nederland maar moeilijk kan gedijen. De bloem symboliseert tegelijk het leven en haar schoonheid maar ook het geestenrijk en de dood. Zoals de geur een lang vergeten herinnering kan oproepen, zo staat de afbeelding van deze bloem symbool voor het niet-vergeten. Het niet vergeten van een gedeeld verleden, dat een veilige plaats moet krijgen in onze harten.

Ieder jaar sta ik op 15 augustus even stil bij de oorlog van mijn vader. Ik schreef er al vaker over. Vandaag alleen even over deze bloem.
Ik moet er ook één hebben ergens, een revers-speld. Maar ik draag nooit revers eigenlijk. Er zijn ook hangertjes voor een ketting, zag ik. Ik denk dat ik zoiets ga bestellen. Voor volgend jaar.

18 opmerkingen:

  1. Misschien kan het reverspeldje makkelijk omgebouwd worden als hangertje?
    Fijne dag, jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed om bij stil te staan en ook goed dat er meer aandacht voor komt..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi toepaselijk symbool. Heb zelf wel een vegeetmeniet-speldje van de Alzheimerstichting, die zit niet op een revers-jasje, maar gewoon hoog op de borst van een wandeljasje..kan toch ook? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zit een prikding aan de achterkant. En dan moet ik een gat prikken in de stof, met gevaar voor beschadiging. Dus dat doe ik maar niet.

      Verwijderen
    2. Maar dat zou je met een revers ook moeten doen toch.. er doorheen prikken..? ;-)
      Aach.. gewoon doen wat jij fijn vindt.. hoop dat je zo'n hangertje of ring kunt vinden voor de herdenking volgend jaar. :-)

      Verwijderen
    3. Heb even gegoogeld op 'melati'.. en ik zag dat ze ze ook met een magneetje hebben.. die gaan per vier, zo'n 3 euro per stuk.. mocht je die willen bestellen wil ik er wel eentje van je overnemen hoor! :-)

      Verwijderen
    4. Per 5 stuks zag ik. Maar ik ga die niet bestellen. Ik dacht misschien een hangertje maar die zijn wel heel duur, in zilver.

      Verwijderen
  4. Dat is een mooi symbool, een hangertje aan een ketting zal ook zeker mooi staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Judy I had never read about this lovely symbol. Thanks for sharing it with me. I have read that fragrance is one of the best things for memories. Lilacs always bring my dear grandma back to me. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sterkte vandaag bij de herdenking. Altijd een heel bijzonder moment, he?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi om het ' niet vergeten ' in ere te houden. Heel belangrijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toen ik in Londen woonde was er 1 Indonesisch restaurant. Het zat in het centrum en was bijzonder, want nergens anders kon je Indonesisch eten. Engeland barst van de Indiase curryhuizen en Chinese restaurants maar Indonesisch dus niet. Was dan ook niet door Engeland gekolonialiseerd. Het heette (misschien is het er nog) Melati. Ik at er een keer en het was heerlijk maar ook peperduur, dat weet ik nog! Sinds vandaag weet ik wat Melati betekent. 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed te te blijven herdenken en zo'n symbool aan een hangertje lijkt me mooi om te dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deel van de herdenking gezien. Was mooi. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.