Pagina's

24 april 2022

kastanje­bomen op het plein



Gisteren liep ik een reuzerondje dat min of meer eindigde op de Brink, waar op vrijdag en zaterdag altijd markt wordt gehouden. Ik kwam niet speciaal voor de markt. Hoewel ik altijd graag langs mijn favoriete bloemenstal ga. Ik was niet van plan daar dit jaar veel te kopen. ik wou het rustig aan doen met balkontuinieren. Maar dat gezegd hebbende, ik kom nu al weer potaarde en potten tekort. 

Nee, ik liep over de Brink om te kijken hoe de kastanjebomen ervoor staan. Er is er altijd één die bloeit. En die dus kastanjes geeft in de herfst. De andere staan prachtig in blad, maar bloeien niet. Ik weet niet waarom. Als je op internet naar een antwoord zoekt, kom je tegen dat er een probleem ten grondslag kan liggen aan het niet in bloei komen. Maar waarom die ene wel en de andere niet? Raadsel.

Ik heb iets met kastanjebomen. Ik schreef er al eerder over. Bijvoorbeeld een jaar geleden.




Recht vooruit staat ie. Die ene die bloeit. Hoewel de mensen van het terras eronder iedere herfst mopperen op de grote hoeveelheid kastanjes die ze moeten opvegen...  ik kan straks weer mijn jaszakken vullen.


11 opmerkingen:

  1. Zelfs de zieke bomen hier, die bruine vlekken krijgen, die bloeien hier nog. Vreemd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist misschien want zieke bomen of planten willen voor nakomelingen zorgen. Maar deze bomen zijn allemaal gezond. En in de negen jaar dat ik hier woon, hebben ze nog nooit gebloeid, behalve die ene.

      Verwijderen
  2. Op de een of andere manier loop ik achter. Ik werd overvallen door het feit dat de bomen bloesemden. Gelukkig was ik nog net op tijd om ze te zien. En ik dacht dat de kastanjes in mei bloeien. Nu ik dit bij jou lees ga ik gauw op zoek naar ze. Ik vind ze zo prachtig. Raar die ene boom die wel bloeit en de andere niet. Maar hoe fijn is het dat jij in de herfst kastanjes kan oprapen. Vind ik ook zo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat ook heel hard. Ik heb ook het gevoel dat ik een stuk overgeslagen heb. Ineens staan ze vol in blad en bloei.

      Verwijderen
  3. Wat een gezellige markt zo onder die bomen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige boom. Hier staat hij ook in de bloei, en hoewel ik niet van de herfst houd, vind ik kastanjes rapen geweldig leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bijzonder, dat er maar eentje bloeit... maar ik vind ze ook prachtig, bloeiende kastanjebomen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie bomen. Zou het verschil niet omdat de volle bloesem een vrouwtje is en de andere zonder of weinig bloesem mannetjes? Of dat die ene meer water tot beschikking heeft en de anderen niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi die kastanjebomen, en dan zo'n gezellige markt...
    Tegenover ons (nou ja heel schuin) zijn zo'n 25 jaar geleden jonge kastanjeboompjes gepoot.
    Elk jaar bloeien ze langs het ene voetpad rood en het andere w

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.