Pagina's

21 augustus 2022

luidkeels



Eerst dacht ik dat het onkruid was, deze paarse klimmers. Maar inmiddels weet ik dat het Ipomoea purpurea heet. Blauwe winde. Een eenjarige slingerplant met aantrekkelijke hartvormige bladeren en trompetvormige, paarsblauwe bloemen die 's morgens openen met een witte keel en 's middags weer sluiten. Deze mooie omschrijving komt niet uit mijn pen voort, maar is afkomstig van de site waar ik ook de naam vond. Luidkeels. 

Ze groeien in de binnenstad bij winkels. Tegen de regenpijp, of opgebonden aan een stuk touw. Opvallend veel in deze straat hieronder. Als je goed kijkt naast bijna elke winkel.




Inmiddels weet ik hoe dat komt.
Ik had laatst een gesprekje met een aardige eigenaresse van een winkel om de hoek. De zaden van deze blauwe winde komen van haar. Ze oogst de zaden ieder jaar en verdeelt ze onder de collega winkeliers in de buurt. En ineens kleurt dan de hele straat paars. Eh, blauw.

Haar eigen winkeltje oogt wat minder groen momenteel. Komt het door de droogte? Of is ze met vakantie en is er een tijdje geen water gegeven? Ik weet het niet. Maar de groene vingers van deze vrouw kennende komt het wel weer goed.


12 opmerkingen:

  1. Je zou een paar flessen water meenemen in de fietstas

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi initiatief. Wat een leuke winkeleigenaresse. En leuk dat je haar aansprak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze was de ramen aan het zemen in alle vroegte. En ik was een vroege wandelaar. Gek is dat, maar dan praat je veel makkelijker met elkaar als het stil is verder op straat.

      Verwijderen
  3. Wat een leuk idee van deze mevrouw. Fleurt de straat weer van op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een fantastisch idee en dito uitvoering!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige bloemen en blad. Nooit eerder gezien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. A beautiful plant that deserves to be everywhere, the shop lady knows her stuff :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zulke initiatieven zouden er meer mogen zijn. Zo'n leuk gezicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heel leuk en dan ook nog zulke mooie bloemen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.