Pagina's

31 augustus 2022

balkontuintje - eind van de zomer



Op mijn balkon zijn de eenjarige bloeiers zo goed als uitgebloeid. Dus die konden weg. Mijn vaste planten hoop ik te kunnen overhouden voor volgend jaar. We gaan al richting herfst.

Ik had wat problemen met mijn biologische potgrond. Ik dacht er goed aan te doen wat meer geld uit te geven voor gegarandeerd zuivere en gifvrije grond. Vooral toen ik er tomaten op kweekte, twee jaar geleden. Een bijkomend voordeel was dat ik er vanaf de biologische winkel vlakbij mijn huis niet ver mee hoefde te sjouwen. 

Maar eerdere zakken grond leverde rouwvliegjes op. En in de laatste lichting potaarde groeiden ineens paddenstoelen gebroederlijk naast mijn kamerplant. Dat was me toch iets té biologisch. Dezelfde aarde op mijn balkon ging wel goed. En hopelijk blijft dat zo.

De bonte klimop die over mijn balkonrand hing is even naar mijn tafeltje verhuisd omdat ik hem een beetje wil kortwieken. En stekken.




De vrouwenmantel heeft het moeilijk gehad in de hittegolf. Ik probeerde hem (haar?) zo veel mogelijk tegen direct zonlicht te beschermen, zelfs met een parasol. Maar de warmte die door het beton werd vastgehouden eiste toch zijn tol. Hij trekt wel weer bij, daar twijfel ik niet aan.

Ernaast staat de euphorbia met de subtiele witte bloempjes. Hij groeit en bloeit maar door. Het is een nieuwe variant, een vaste plant, maar niet winterhard. We zullen zien. Vooralsnog geen reden om hem weg te doen. 

De geranium (ooievaarsbek) met de mooie paarse bloemen, die je op de bovenste foto nog een beetje kunt zien links, heb ik drastisch gesnoeid. Hij maakte steeds langere uitlopers en bloeide maar door. Nu kan hij nog even bijkomen van het snoeien voor de winter toeslaat. 

De lavendel had ik als vaste plant willen overhouden. Maar hij kreeg rare bruine plekken en zag er, ondanks wat knipwerk hier en daar, niet meer uit. De laatste bloemen staan nu in een vaasje uitbundig hun geur te verspreiden. Nadat ik er eerste een 'artistieke' foto van maakte.

Voor de pot die nu leeg is, heb ik al een bestemming in gedachten. Maar dat is voor een volgende keer.


21 opmerkingen:

  1. Toch heb je kans dat de lavendel het gewoon weer gaat doen. Al denk je van niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien wel, maar hij was niet zo'n succes op mijn balkon.

      Verwijderen
  2. Leuk de artistiek foto, ook leuk om te doen, he? Ik vind de blogs over je balkontuin altijd heel erg leuk. Ja, het is nazomer. Langzaam richting herfst. Eerst nog nazomeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, heel leuk, ik bewonder die van jou! Ik wou het nog geen herfst noemen, maar nazomeren is het wel.

      Verwijderen
  3. Dat van die rouwvliegjes in biologische potgrond viel mij ook al op.
    Heerlijk die lavendel hè, ik verbaas me er elk jaar over dat hij "het nog doet", maar dit jaar was hij toch minder dan anders...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij jou ook al rouwvliegjes? Ik vind dat toch raar voor zulke dure grond.
      Lavendel wordt 'houtig' op den duur. Als hij bij mij in de tuin zou staan had ik hem laten staan, maar in de pot ging het niet goed.

      Verwijderen
  4. Mooie foto's van je balkontuin. Ik geniet er elke keer weer van, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier ook rouwvliegjes in grondaarde, naast de ruspen. Niet in de moestuingrond. Die was vrij van beiden.
    Als de herfst dichterbij komt, dan is het idd de tijd om je balkon op te ruimen. Ik wacht nog paar weken. Misschien komt er nog een warme nazomer. Dan kan mijn tomatenplantjes nog verder zijn best doen.

    Gr. Renske
    www.prutzooi.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las het op je blog, van de rupsen. Dat is toch helemaal het toppunt! De aarde is dan niet goed gesteriliseerd door verhitting. Je wilt toch op die manier geen ongedierte of ziektes doorgeven.
      Ik duim voor je tomatenplanten!

      Verwijderen
    2. Nog een laat bericht over rouwvliegjes. Ik zag dat in mijn plantenbanken best veel van die rouwvliegjes zitten. Daarom had ik op internet gezocht wat je er aan kan doen. Opgesomd: zand over de aarde strooien, dan verstikken ze of afdekken met plastic zodat ze verstikken of aaltjes gebruiken. Deze eten de larven op en dan sterven de rouwvliegjes uit. Zodra de rouwvliegjes op zijn, sterven de aaltjes ook. Ik denk dat ik aaltjes ga kopen. Nu nog uitzoeken waar je deze kan kopen.

      Gr. Renske
      www.prutzooi.blogspot.com

      Verwijderen
  6. leuk, dat je ook vaste planten in potten doet. brengt me op een idee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet ze wel goed beschermen in de winter, maar dat is tot nu toe goed gegaan.

      Verwijderen
  7. Lavender gives so much and survives drought well.Geranium can be kept over the winter indoors/protected and will grow again next year :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geranium en vrouwenmantel zijn sterke planten, die overleven wel. Die Euphorbia vind ik erg leuk, ga ik eens naar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Euphorbia kocht ik in het voorjaar op de markt. Hij stond bij het eenjarige spul, maar is dus wel een vaste plant. Maar niet winterhard, zei de verkoper.

      Verwijderen
  9. Wat balen van de biologische potgrond. Dat lijkt me wel een beetje ontmoedigend. Juist omdat je het dan helemaal goed wilt doen. Leuk om te lezen hoe het met je tuintje is gegaan in de zomer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ons balkontuintje is nog geheel in wording. Maar bij jou is het echt een tuintje. Ik vind het inspirerend wat je allemaal deed en doet. Nu nog een heerlijke nazomer zou zeker fijn zijn. Hoewel regen meer dan nodig is.
    miekequilt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat komt vast wel goed met jullie tuintje. Het leuke van een balkontuintje is dat het elke keer weer anders is. Je kunt het steeds weer aanpassen. Wat erbij, wat eraf, heerlijk met de seizoenen mee.

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.