Pagina's

14 augustus 2022

schelpen uit domburg



Terwijl heel Nederland het strand opzoekt voor verkoeling, doe ik dat virtueel. Dat komt zo. 

Bij één van mijn opruimrondes, waar steeds iets blogwaardigs uit voortkomt, vond ik twee zakken met schelpen en stenen terug. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze weg te gooien. Het zijn herinneringen. Over de stenen zal ik een andere keer schrijven. Eerst de schelpen.

Wat is dat toch voor vreemde neiging, dat we dingen willen oprapen? Schelpen natuurlijk, als je op het strand bent. Jaszakken vol. De een is nog mooier en bijzonderder dan de andere. Zoals deze kleine roze schelpjes. Vind ik dan.




Deze schelpen komen uit Domburg. Maar ik sluit niet uit dat er ook schelpen afkomstig van andere plekken in onze verzameling terecht zijn gekomen. In Domburg waren wij mei 1988 met vakantie, zoon en ik. Een weekje in een particulier apartementje vlakbij het strand. Wij hadden het strand vrijwel voor onszelf. En we wandelden langs zee en door duinen naar het volgende dorp, en namen de bus terug. 

Zoon gelukkig met zand, water en een schep. En ik genoot van de sfeer van de kunstenaarskring die Domburg rijk was begin vorige eeuw. 
Gaande de week werd het warmer en zonniger. En het dorp stroomde vol met Duitse toeristen. Maar toen gingen wij weer naar huis. Uitgewaaid en opgefrist. Want als ik me goed herinner hadden we dat heel erg nodig toen.

Zoekend naar foto's uit die tijd maakte ik meteen een begin met inscannen van fotoalbums. Een klus waar ik lang tegenop zag, maar het begin is gemaakt.


20 opmerkingen:

  1. De nieuwe foto van de verzameling vind ik prachtig! En wat een tijdreizen maak je tijdens het opruimen, hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie herinnering aan een toen nog rustige kust. Moet je nu komen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die schelpen verdienen een mooie glazen pot waardoor je er weer van kan genieten. Of zijn ze weggegooid?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zitten weer in de glazen pot waar ze in zaten. Maar dan zie je ze toch minder goed. Vandaar de foto. Ik heb er ook één van de stenen, maar dat is voor een ander blogje.

      Verwijderen
  4. Ik raap per strandbezoek 1 schelp op, met een gaatje. En daar schrijf ik de plaats op, de datum en met wie ik er was. Ze zitten aan een lange ketting. Ik ben dus ook een raper(tje)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Domburg! daar waren we vorig jaar om onze 40-jarige verkering te vieren! haha! Ik was er toen voor het eerst en ondanks dat het best druk met toeristen was, vond ik het ook een fijne sfeer hebben. Ik herken de toren op één van de foto's! :-)
    Heb hier ook een mandje vol stenen.. en er ligt nog een bergje in het halletje op de plank.. ik ben ook een raper. Van schelpen heb ik lijstjes.. één diepe met Franse en eentje zoiets als op je foto.. maar dan opgeplakt. Die vond ik op het strand van Rockanje langggg geleden. Er zit ook een krabje bij hehe. Leuk toch? kan dat niet wegdoen hoor. Mijn moeder spaarde allerlei prullaria beplákt met schelpjes..leuk om allemaal bij elkaar te zien, maar ik hoef dat zelf niet te hebben. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De toren met de hoed, noemden wij hem.
      De schelpen en stenen hebben ook een tijd in een diep lijstje gezeten. En in een glazen pot, waar ze nu weer in zitten. Maar een foto maken zoals deze is ook een goede manier om ze te bewaren, vond ik.

      Verwijderen
  6. Ik koester de herinneringen ook aan alles wat ik in de loop der jaren heb opgeraapt en verzameld. Aan opruimen ben ik nog niet toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Verzamelingen. Ja dat is toch altijd weer leuk he. Niet weg doen hoor. Alhoewel.... ik heb al regelmatig ook verzamelingen opgeruimd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe ook steeds meer weg. Dit misschien uiteindelijk ook. Ik vind die foto al een mooie herinnering.

      Verwijderen
  8. Dit vind ik heel leuk. Ik ben geboren en opgegroeid aan de kust en we wandelden veel met mijn vader door de duinen en langs het strand. Met onze jaszakken vol schelpen kwamen we thuis en dan werden de schelpen schoongespoeld en gedroogd. We plakten ze op sigarendoosjes op bewaarden ze gewoon. Ik heb nog steeds de neiging om schelpen en stenen op te rapen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik raap ook nog steeds hoor. Ook kastanjes en herfstbladeren.

      Verwijderen
  9. Oprapen, doe ik ook. Wat een mooie foto's van de schelpen. En wat een mooi verhaal vertel je erbij. Mooie link ook. Wat een prachtig portret van Jan Toorop. Wat heerlijk een leeg strand. Ik zag gisteren een filmpje van het strand van Scheveningen, hier woonde ik als baby. Was het echt zo druk? Waarom doen mensen dit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook niet mijn ding, hoor, met grote massa's tegelijk op het strand zitten. Toen niet en nu niet.

      Verwijderen
  10. Ja rapen op het strand, ik kan het niet laten!
    Soms maak ik er iets van, soms liggen ze gewoon voor sier op de kast en anders gaan ze in de vaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. MOOI de eerste foto. En de andere natuurlijk ook, maar anders mooi ;-)
    Dat inscannen (van negatieven in mijn geval) is even een klus, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb, Je kunt nu heel snel een plaatje delen, omdat het digitaal is.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.