Pagina's

25 augustus 2022

nonnen, kazuifels en een verwarmingsmonteur



Het zou zo een lied van Cornelis Vreeswijk kunnen zijn. Je weet wel, die van De nozem en de non. Maar het zit zo.

In de Broederenkerk is al een tijdje een expositie gaande van prachtig geborduurde kerkelijke gewaden. Toen de tentoonstelling werd opgebouwd zag ik door het hek het paneel met de grote foto van de bordurende nonnen al. Geweldige foto vind ik dat. Mindful borduren. Zoals dat vroeger ging. En misschien nu nog, dat weet ik niet.


Geloof in steekjes, heet de tentoonstelling. En laatst ging ik kijken. Je kijkt je ogen uit, het ene gewaad nog mooier dan de andere. Zó veel dat ik een beetje overweldigd was. Te veel. Maar prachtig, dat wel.
De tentoonstelling duurt t/m 11 september 2022.




En de verwarmingsmonteur? Die komt straks. Vandaag moet er een en ander gebeuren aan één van mijn radiatoren. Gedoe. Maar als het maar helpt. Dan ben ik klaar voor het komende stookseizoen.


11 opmerkingen:

  1. in gedachten zie ik al die bezige handen. Een vriendin van mijn zus deed herstelwerk als beroep

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is vast in stilte gegaan. Mooie tentoonstelling van het Rijke Roomse Leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi en in stilte, denk ik, want dit werk doe je niet in de huiskamer met een kop koffie denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat lijkt me een mooie tentoonstelling. Eens kijken of we er nog heen kunnen, want ik zie geen datum. Maar ik neem aan dat het nog wel een tijdje duurt.
    Succes met de monteur!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kon ook geen einddatum vinden, ook niet in de kerk. Dus het zal nog wel een tijd te zien zijn.
      Monteur gelukt, viel mee.

      Verwijderen
  5. Prachtig die borduursels. In volle aandacht gemaakt. De basis voor een waardevol leven.
    Bestaat dat nog in deze haastige oppervlakkige wereld die geen oplossingen en creativiteit genoeg heeft om medemenselijkheid te betonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 'Geloof in steekjes'. Wat een prachtige naam voor deze tentoonstelling. Hij lijkt me erg de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zat bij de nonnen op school, kleuter- en lagere school. Geen frustaties van overgehouden of het zou van die kantoenen witte petticoat moeten zijn die we in de zesde klas moesten maken, met de hand, steekje voor steekje.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.