Pagina's

04 augustus 2022

waterpret



Er is veel te doen over de lage waterstand in de rivieren, de aanhoudende droogte en het dreigende watertekort. Het water in de IJssel zakte nog weer een stukje ten opzichte van de foto's uit mijn vorige blogje. Het is toch raar dat we in ons waterrijke land zo slecht voorbereid zijn op watertekort

In 2018 stond het water ook erg laag. Lager nog dan nu, heb ik de indruk. Toen schreef ik erover. En ook hoe we met het project Ruimte voor de Rivier overloopgebieden creëerden om een teveel aan water op te vangen. Maar toch zijn we niet goed voorbereid op het tegenovergestelde, een tekort aan water. 

Op het Grote Kerkhof - waar ik al eerder over schreef sinds de herinrichting - is de waterpartij in vol gebruik. De fontein deed het niet. Maar dat had ik ook niet verwacht nu we allemaal zuinig met water moeten zijn. Maar van het laagje water dat er wel in staat, wordt gretig gebruik gemaakt. Was er bijna ook in gaan zitten....




En dit drietal had geen droog stukje stof meer aan het lijf ... heerlijk!


25 opmerkingen:

  1. Ah ja.. heerlijk hè. die kleintjes.. we waren eens in Bordeaux.. daar is een nog veel groter voetenbadje.. om de zoveel tijd komt het water omhoog, zo'n 15cm, en dan staat de hele bevolking, groten, kinderen, honden vooral ook, daarin. We waren er met héle hoge temperaturen (boven de 30) en Axel was er bijna niet uit te krijgen.. heerlijk! Wij vonden onze natte sandalen ook niet erg haha. Na een tijdje zakt het water dan weer om gefilterd te worden.. en dan komt het even later weer omhoog.. goed systeem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, water trekt als het warm is. Overal.

      Verwijderen
    2. Ik heb me dat trouwens ook al heel lang afgevraagd.. waarom al dat zoete water via de rivieren de zee in laten stromen? zou toch mogelijk moeten zijn om daar aftakkingen aan naar ondergrondse bewaartanks te maken of zo hè.. en al dat regenwater op de daken.. dáár heb ik wel al eens opvangbakken voor gezien, maar was wel kleinschalig. Denk dat je twee vliegen in één klap slaat als je daar oplossingen voor bedenkt.. het voorkomt droogte én rampen zoals vorig jaar in Limburg (en BE en D) denk ik. Nederland heeft een naam hoog te houden in watermanagement.. nota bene de koning zélf heeft dat hoog op z'n agenda staan haha!

      Verwijderen
    3. In de steden het regenwater niet in het riool laten wegvloeien, maar in de grond. Door bijv. tegels uit tuinen te verwijderen. En op het land ook: het water moet in het grondwater terecht komen. Niet in slootjes afgevoerd.
      Nou ja, ik zeg ook maar wat dingen. Maar grootser aangepakt zou wel heel goed zijn.

      Verwijderen
  2. Oh, ik wilde wel dat ik zo'n ukkie was....heerlijk is dat water. (alleen daarvoor dus hè, ;), Maar idd. water is weer erg laag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De fontein, waar kinderen in konden spelen, is hier inmiddels afgesloten. Terecht denk ik

    BeantwoordenVerwijderen
  4. er zijn al boeren,die overtollig regenwater opvangen of grondwater oppompen. Ik hoop,dat er meer maatregelen komen bij regenhozen om iets te doen met dat water.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar moeten slimme mensen eens goed over nadenken hoe dat water goed te beheren.

      Verwijderen
  5. Wij wisten niet wat we zagen toen we afgelopen week die lage waterstand in de IJssel zagen. En hier in Delft zien we ook veel.minder binnenvaartschepen, zo bizar allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk zeg! Ik vind zo'n plek in de stad echt heel leuk en echt aantrekkelijk voor mensen. Hierin Doetinchem hebben we er ook eentje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om deze foto te zien. Ik kreeg er van de week ook een toegestuurd van de kleinkinderen die er aan het genieten waren van de waterpret.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat maakte je leuke foto's van die spelende kinderen. Dat is genieten voor ze in dat water.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk hè, die kindjes. Ik hoop dat ze er niet al te herkenbaar op staan.

      Verwijderen
  9. Moeilijk om hierin de goede weg te vinden. Ik gun het die kinderen, maar toch is het verspillen. Voor mijn kleinkinderen is een badje in de tuin echt een oplossing, het is zó warm. Maar tja, weer een paar liter water verspild.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen oordeel van mijn kant, hoor Mieke. Een klein beetje water is voor kinderen al genoeg.

      Verwijderen
  10. Hier ben ik zo benieuwd naar. Ik hoop het gauw met eigen ogen te gaan bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.