Pagina's

15 juli 2024

boeken en bieslook



Nu ik in rustiger vaarwater ben gekomen, heb ik het opruimen weer opgepakt. 

Mijn boekenkast vertoont hiaten. Hier en daar deed ik al wat weg. Veelal naar de kringloop, maar uit elkaar vallende verfomfaaide pocketboeken gingen zonder pardon in de oudpapier container. Iedere keer een beetje, want ik moet elk boek door mijn handen laten gaan voordat ik een beslissing kan nemen.

Alles doe ik in kleine beetjes om vooral niet weer overbelast te raken. En daarom heb ik het evenement Deventer op Stelten, dat afgelopen weekend plaats vond, aan me voorbij laten gaan. Ik wou niet de drukte in. Ik zag wel fantastische foto's op social media voorbijkomen, dus ik kreeg er wel een beetje van mee. Er staat wel iets anders op mijn wensenlijstje: een tentoonstelling waar ik heel graag heen wil, ook in Deventer. Maar dat komt vanzelf als ik eraan toe ben. 

Genieten doe ik in het klein. Van mijn balkontuintje vooral. En toen kwam deze afbeelding voorbij op fb, geloof ik. Van Gogh's kijk op een potje bieslook. Zo mooi! Hij maakte zo veel dingen die ik nog nooit eerder zag. En hij genoot ook van zijn kruidenpotje. Net als ik.


21 opmerkingen:

  1. Dat potje van van Gogh... nooit eerder gezien. Is het een deel van een ander schilderij misschien. Hoe dan ook, de combi met jouw potje is geweldig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een apart schilderij. Ik vond het op de fb pagina van het Van Gogh Museum. Had het ook nog nooit gezien.

      Verwijderen
  2. Ging het niet kriebelen,om een bieslook aquarel te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, wel. En misschien doe ik dat ook wel een keer.

      Verwijderen
  3. Genieten van kleine dingen is groots!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is ook niet zo'n aansprekende naam: Potje Bieslook. Misschien daarom niet zo bekend.
    Vind het wel mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die van Gogh... had dus zeker ook oog voor kleine, gewone dingen, net als jij. Deventer op stelten... het bestaat dus nog steeds! 25 jaar geleden dompelde ik mij er al in onder... (dat jij dat nu niet doet, begrijp ik helemaal hoor. Het evenement is mogelijk ook, net als het Dickensfestival, uit zijn voegen gegroeid)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het blijft toch wel een bijzonder festival, vind ik. Met fantastische acts. Ik vind het wel wat anders als het Dickensfestijn.

      Verwijderen
  6. Wat een mooi schilderij. Jouw bieslook past er mooi bij. En lekker dat je weer boeken kunt opruimen. Goed opletten inderdaad en dan leegte in de kast maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Begrijpelijk dat je niet naar het festival ging, het is altijd wel erg druk bij zoiets. Het schilderij is erg leuk, geniet maar fijn van je balkon!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zolang je maar kan blijven genieten Judy, al is het maar van een potje bieslook en dan zeker die van Van Gogh.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deventer op Stelten heb ik ook voorbij laten gaan. Volgens mijn man was het knetterdruk. Fijn dat je nu met de boeken kunt beginnen. Genieten van kleine dingen is helemaal mijn motto.
    Pot de Ciboulette klinkt misschien wel aantrekkelijker. Het schilderijtje heeft ook wel een Franse sfeer vind ik. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, of Stilleven met bieslook en oranje gestreepte achtergrond. :)

      Verwijderen
  10. Leuk zo gecombineerd met het schilderij en jouw potje.
    'k Ben benieuwd naar jouw schilderij hiervan...
    Ja dat uitzoeken van boeken is echt lastig hè, oké die pockets vallen dan wel mee, maar toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oooh.. was eens in het Kröller-Mullermuseum op de Veluwe.. Van Gogh heeft zóóóveel schilderijen gemaakt waar we niks van weten.. slechts een paar héle bekende kent iederéén hè! Dat potje is echt schattig en past mooi bij jouw foto.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goooh.. weer es m'n naam vergeten? :-)

      Verwijderen
    2. Aha was jij dat? Meestal herken ik je wel, maar deze keer niet. :)

      Verwijderen
  12. Ik woon niet ver van Nuenen en ken zijn werk door het is zo intens zonde dat hij zo arm was en ze nu vreselijk verdienen aan zijn werk. Succes met opruimen en al het andere.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Boeken opruimen, dat is me wat. Ik heb exemplaren in buurtkastjes gezet. Maar..... ik kwam onderin een boekenkast een stapel vergeelde pocketboeken, nog uit de tijd dat ik jong was en bij mijn ouders woonde. Ik herinner me zo goed de kast die mijn vader in een deuropening maakte, alleen voor pocket books. Ik kon het bijna niet, maar toch "gewoon" weggegooid. Opruimen, het is me wat. Wat een mooi schilderijtje van van Gogh. Ik kende het ook niet. Ik moet ook weer eens op de site van het Rijksmuseum kijken. Een poos terug keek ik vaak. Goed idee, Judy. Fijne dag, Geri

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor jou moeilijker dan voor mij, denk ik. Ik heb niet zo veel boeken als jij. Ja, opruimen, het is me wat. :)

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!