Pagina's

02 december 2021

hoe liep het af met... ?


Allereerst de Kloostertuin

Ik beloofde nog wat herfstfoto's te maken. Ik wachtte op een zonnig moment. Die waren er wel - af en toe - maar ze liepen niet synchroon met mijn wandelmomenten. Toen ik vanmorgen optimistisch de deur uitging, vielen er al weer dikke druppels toen ik de Kloostertuin naderde. Het was te laat voor herfstfoto's. Kerstsfeer had toegeslagen. Ook daar.....





Ook een update over het riool, dat overstroomde op de parkeerplaats een tijdje geleden

Toen dat nog een keer dreigde te gebeuren, gooide ik er een online melding 'Openbare ruimte' op de gemeentelijke website tegenaan. Een kleine week hoorde ik niets. Maar toen verschenen er twee auto's van een riolerings-inspectie-bedrijf met een aantal bijbehorende mannen, die langdurig bezig waren. 

Vervolgens kreeg ik dit mailtje:
Zo hebben wij uw melding afgehandeld:
De kolk is opnieuw aangesloten, leiding zat vol wortels vandaar. Het hoofdriool is geheel gereinigd, problemen verholpen.

Netjes.
Ik hoop dat het zo blijft.


En dan mijn avocadoplanten.


Ik had er twee op een gegeven moment. De eerste werd alsmaar bruiner en verloor één voor één zijn bladeren. Totdat er niets meer over was. Te veel water? Te weinig? Ik weet het niet. Ik heb van alles geprobeerd, maar niets hielp.
De tweede deed het beter. Maar deze plant had vreselijk last van kleine vliegjes. Eerst dacht ik nog dat het fruitvliegjes waren. Maar goo.gle zei: rouwvliegjes. Het zijn eigenlijk mugjes, las ik. En ze wonen in de aarde waar ze zich ongehinderd vermenigvuldigen. En voordat je het weet zitten ze in al je potplanten. 

Hij heeft een tijdje in isolatie gestaan in de keuken. Ik probeerde nog natuurlijke kruidenpillen die je diep in de aarde moest drukken. Het hielp niet en ze gaven een nare geur af. Vandaag heb ik hem naar het balkon verbannen. Waar hij de kou waarschijnlijk niet zal overleven. Maar ik heb hem opgegeven. Palliatieve zorg. Vind het eigenlijk vreselijk. Maar ja.



18 opmerkingen:

  1. Ook mijn avocadoplanten hebben het niet overleefd helaas. Keurig van jouw gemeente zeg. Dat geeft de burger moed. Hier ook, zodra je belt of mailt, gebeurt er wat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij jou ook al niet overleefd. Jammer. Die van mijn zoon die al een paar jaar oud is, komt tot aan het plafond. Wat doen we fout?

      Verwijderen
  2. Hahahaa oh sorry.. moet echt hardop lachen om dat 'palliatieve zorg' hahaha.. ik ken dat.. hier staan er boven (apart) allerlei zieltogende plantjes die van alles mankeren, maar omdat er nog blaadjes aan zitten kan ik het niet wegdoen. Eigenlijk zó stom.. het komt nooit meer goed, kan gewoon in de kliko. :-) Gekke mensen zijn wij!
    Vind de Kloostertuin best wel stemmig zo, met die enkele kerstbal daar.. het is gelukkig passende versiering.. niet over de top.
    Maar wauw.. kan het zó simpel zijn? dat ze van de gemeente echt eens iets góéds doen na een klacht? Ik duim voor jou en voor de rest van NL.. hahahaaa!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, jij ook al, ik heb geen 'boven' dus ik gooi sneller weg, denk ik.
      De kloostertuin hang vol met die grote ballen, hmm ik houd mijn mening voor me.
      De gemeente verdient een pluim.

      Verwijderen
  3. En toch is de foto van de kloostertuin wel mooi.
    Goed dat je dat gedaan hebt en dat de gemeente ook echt werk van gemaakt heeft.
    Jammer van de advocadoplantjes. Had je de aarde wel eens vervangen? Dat zou ik nog doen als laatste redmiddel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die beestjes schijnen afkomstig te zijn van niet goed gesteriliseerde goedkope(?) potaarde. Daarom gebruik ik al een hele tijd dure biologische potgrond, maar daar zaten ze dus ook in. Ik zal het restant aarde misschien een tijdje in de vriezer leggen, misschien gaan ze dan dood.

      Verwijderen
  4. nice garden...christmas season is here!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat jammer. Van die kerstballen, en van je avocadoplantjes. Van die beestjes had ik nog niet eerder gehoord. Vlak voor onze verhuizing had ik een prachtige (zelf gekweekte) avocadoplant. Maar in het Gele Huis hebben we geen plek voor (grote) planten, en dus heb ik hem toen in de groenbak gegooid... voel me er nog naar over. En nu helemaal, als ik over jouw palliatieve zorg lees...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat goed dat ie bij jou wel groot werd, de avocado. Ja, met de verhuizing heb ik ook grote planten weggegooid, erg hè. Maar ja, die plant op het balkon gaat nu langzaam dood, denk ik, ook triest.

      Verwijderen
  6. Ach, wat een plantenleed. Maar positief rioleringswerk met nette afhandeling doet de balans weer de goede kant opslaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die rouwvliegjes zijn mij welbekend. De oplossing vind je bij Vreeken zaden te Dordrecht. Die verkoopt Diatomeeënaarde, ook wel kiezelaarde, genoemd. Deze werkt goed. Misschien dat je deze aarde nog elders vind. Ik bestelde hem samen met ander zaad- en plantgoed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor de tip, Anoniem! Ik heb al gekeken en het is niet duur.

      Verwijderen
  8. Jammer dat de plant het niet meer gaat overleven, maar daar op het balkon hij in ieder geval nog genieten van de buitenlucht!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voor die vliegjes kan je een fruitval plaatsen voor dat soort vliegjes tevens en dan hebben je planten er gegarandeerd geen last meer van. Bij mijn plantjes had dit ook geholpen. En ik weet nu ook hoe ze komen want er kunnen wel eens larven of eitjes meekomen in de verse potgrond. Die zie je niet op blote oog. /wat hen ook aantrekt is Langdurige natte aarde want dit is namelijk een erg aantrekkelijke plek voor rouwvliegjes om hun eitjes(schrik niet soms zo 200) daarin te leggen. Rottende wortels van kamerplanten zijn ook erg populair bij deze vliegende insecten.

    En ja een wandeling kan weleens in het water vallen zeker in deze maanden maar je had toch mooie foto's weer mee terug genomen. Groetjes, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze komen niet op fruit af, ook niet op wijn(azijn) wat bij fruitvliegjes wel helpt. Ik heb al heel veel geprobeerd, Tine. Deze rouwvliegjes komen met de potgrond mee, die niet goed gesteriliseerd is. Ik lees wel over plakstrips waar je de vliegjes mee kunt vangen. Zelf heb ik ze steeds gevangen of doodgedrukt als ik ze zag. Het is nu minder, maar ik weet niet of ik ervan af ben. De avocadoplant zat echt ónder, die is niet meer te redden. Maar ik wil mijn andere planten veilig houden. En die hebben weinig last, gek genoeg.

      Verwijderen
  10. Dat vind ik nou netjes van jouw gemeente dat ze na jouw melding het riool gemaakt hebben en je dan ook nog keurig een mailtje sturen. Geeft me weer een beetje vertrouwen in de overheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat keurig dat je ( redelijk) snel geholpen bent. En dat je bericht kreeg wat er gedaan is, is fijn. Jammer van je plant, mijn dochter had hetzelfde probleem, de plant heeft het niet gered. Ik vind het altijd jammer dat kerst voor de Sint komt, maar er is geen houden meer aan helaas.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.