Pagina's

15 november 2023

ginkgo



Op het Lamme van Dieseplein staat naast de ruïnes van het klooster van de Zusters van het Gemene Leven een enorme

  ginkgo biloba  

Oftewel een Japanse notenboom. De foto is van maandag in de regen. En zoals je ziet begint hij nu pas een beetje te vergelen.

Een tijdje geleden stond er een groepje mensen bij die boom. Ik sloot me er even bij aan, want een deskundige meneer was iets aan het vertellen. Ik ving op dat de ginkgo een tussenvorm tussen naaldboom en loofboom is. Het blad is nog niet 'loof' met vertakte nerven, maar ook geen 'naald' meer. 

Bij Wikipedia staat veel informatie over deze boom maar niet dit. Maar op deze site vond ik dat verhaal wel terug. Een hele oude boomsoort dus. Ik hou van dit soort weetjes. Dat het een bijzondere boom is, dat is zeker.





Ik wierp gisteren ook nog even een blik in de Smedenstraat waar een hele rij jonge ginkgo's staat. Die zijn al veel verder. En met de regen en wind van de laatste dagen liggen de meeste bladeren al op de grond.



16 opmerkingen:

  1. Dat is echt heel interessant. Ik had er werkelijk geen idee van!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier staat ook een dergelijke boom in de buurt. Prachtig, he? De onderste foto, wat een kleur en vorm, he?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is de oudste boomsoort op aarde leerde ik op school. En wat voor een boom, echt prachtig. Het blad wordt heel veel gebruikt voor allerlei vormen van creativiteit. Het is van zichzelf al mooi natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik vind het zo knap wat mensen met die bladeren maken.

      Verwijderen
  4. Ik vind de bladeren zo prachtig. Bij onze buren staat er één in de tuin en de blaadjes die in onze tuin vallen gebruik ik om kaarten mee te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige bomen zijn het! Ik was ook erg blij te ontdekken dat er een ginkgo in onze nieuwe tuin staat. Leuk om dergelijke weetjes zo'n 'toevallig' te horen! Het is een boom met een aura, las ik ergens, en zo ervaar ik het wel ja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo leren we elke dag nog bij hè, had daar ook geen weet van, maar klinkt allemaal wel plausibel. Er staat er hier vlakbij in de buurt ook eentje.. een grote en die gaat ook niet zo snel met verkleuren. Zal wel van de standplaats afhangen hè.. meer of minder zon?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige boom en hij verkleurt ook zo mooi. Het blad heeft zo'n mooie vorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben er vorig jaar eentje in onze tuin gezet. Een mooie, bijzondere boom.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige foto. Ondanks of dankzij de regen is dit echt een plaatje geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vond dit altijd zo’n wonderlijk plekje voor deze boom, maar wel passend. Leuk dat je door een toevallig verhaal meer van zo’n boom te weten komt. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk om die boom nu te zien. Ik ken hem alleen van de supplementen

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.