Pagina's

29 november 2023

zomaar gezien



Dit is nieuw. Ik zag het ineens, vers gestencild. Het refereert aan de campagne tegen geweld tegen vrouwen en meisjes van Orange The World. Ik zag het zomaar op een wandeling. En belangrijk genoeg om erover te bloggen.


Wat is Orange the World

Orange the World is de wereldwijde campagne tegen geweld tegen vrouwen en meisjes. De campagne vindt ieder jaar plaats van 25 november, de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwentot 10 december, de Internationale Mensenrechtendag. De dagen daartussen zijn de 16 Dagen van Actie. Inmiddels worden in meer dan 100 landen in deze periode gebouwen of andere objecten oranje uitgelicht, en worden debatten, tentoonstellingen, demonstraties en allerlei andere activiteiten georganiseerd. Ook wordt geld ingezameld voor het Trust Fund to End Violence against Women, het grootste wereldwijde fonds om geweld tegen vrouwen en meisjes te voorkomen en te stoppen.


Maar ik zag nog iets anders. Iets leuks. Een complimentenboom. Ik snapte het eerst niet. Maar de bedoeling was dat je er een kaartje uit haalt om aan een ander te geven. Er zaten mooie tussen maar ik heb er niets uitgehaald. Complimenten geven kan ook zonder kaartje.




13 opmerkingen:

  1. Wat leuk,die complimentenboom.En bedankt voor de informatie over orange the world

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je de info deelt. Die boom is leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker belangrijk om over te bloggen, je schrikt als je leest hoeveel geweld er tegen vrouwen is. De complimentenboom zorgt voor positief nieuws.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, en al dat oranje in steden is eigenlijk ook positief nieuws.

      Verwijderen
  4. Mooi dat je hier aandacht aan besteedt, ik kende het fenomeen niet. En die boom is een leuk initiatief! Maar net als jij doe ik het ook (vaak genoeg) zonder kaartjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik las stomtoevallig vorige week iets over het oranje uitlichten van het stadhuis van Dordt.. en dat dat voor deze actie was.. had er nog nooit van gehoord eerder. Ik kan dat soort acties alleen maar toejuichen.. ik zie alleen de associatie met de kleur oranje niet zo.. weet niet waarom ze voor juist deze kleur gekozen hebben.. die is hier in NL natuurlijk aan heel andere dingen verbonden en dat wordt dan een beetje verwarrend vind ik. Hoewel dit stencil natuurlijk niks aan de verbeelding overlaat.. mooie herfstige foto ervan trouwens.
    Die andere actie..? hmm heb altijd moeite met dat soort dingen, beetje geforceerd vind ik het.. alsof je inderdaad niet zónder iemand gewoon es een complimentje kunt geven. Maar misschien doen we dat te weinig? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is wereldwijd, die actie, dus onze associatie met oranje telt dan niet. En voor mij hoeft die boom ook niet zo, maar wel leuk om even herinnerd te worden aan complimenten geven. Misschien doen we dat toch te weinig.

      Verwijderen
  6. Hier was het stadhuis één dag oranje. Zou best wel vaker mogen, want deze aandacht is helaas nodig. En wat is die boom een goed initiatief zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi dat je aandacht besteed aan die actie. Afgrijselijk wat er in sommige landen nog gebeurt tegen vrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb weinig gehoord/gelezen in de media over Orange the World. Wel jammer, want het is nog steeds nodig, ook in de zgn ‘beschaafde’ landen. Tja, mooi zo’n complimentenboom, je wordt er wel weer even door wakker geschud. Een respect- of acceptatieboom zou ik mooier vinden. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Erg jammer dat die oranje graffiti ook bij ons op de muur gespoten is. Nu zie ik het goede doel niet meer maar alleen een vol gekalkte muur. Zo schieten ze wel hun doel voorbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Judy thank you for sharing this campaign against women and children. Also what a nice idea - a compliment tree. Like what you wrote though about not needing a name - we can just give one to someone in passing. Have a great day friend. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.