Pagina's

17 november 2023

over nieuwe pc, toetsenbord en komma's



Sinds een week heb ik nu mijn nieuwe computer. Hij is piepklein. Heel wat anders dan het grote logge ding dat ik hiervoor had. Maar hij kan alles. Meer dan mijn oude. Dus hoera!

Maar dan moet je wennen. En dingen naar je eigen wens instellen. En daar gaat uren werk in zitten. Waar staat alles? En wat betekenen al die nieuwe icoontjes? Veel googlen. Waarom moet alles nou weer anders? Dat kost wat lelijke woorden, kan ik je vertellen. Er wordt een groot beroep gedaan op mijn vermogen tot loslaten van het oude en het omarmen van het nieuwe.

Maar laat ik eerlijk zijn. De computerman heeft mijn hele harde schijf van de oude naar de nieuwe pc gekopieerd. In principe is er niets verloren gegaan. Behalve dan dat hij er wel wat dingen heeft afgegooid. Waaronder mijn stokoude fotobewerkingsprogramma dat dingen kan waar zelfs Photoshop een puntje aan kan zuigen. Enfin, lang verhaal kort - oftewel een hele zondag klooien -, het staat er weer op. Nogmaals hoera! Een mens is een gewoontedier tenslotte.

Ik kreeg ook een nieuw toetsenbord. Zucht. Ik ben een tienvingerblindtype. En mijn vingers vinden hun weg niet op dit toetsenbord. Het is lichtgewicht en schuift steeds weg. En de nieuwe pc wil mijn oude toetsenbord niet accepteren. Het is belachelijk maar het kost me moeite om afscheid te nemen van het oude vertrouwde ding. Maar kom op, met mijn tijd meegaan! Het nieuwe is straks ook weer vertrouwd.

Natuurlijk hebben mijn toetsenborden komma's. Maar terwijl ik worstel met mijn nieuwe pc hoor ik op radio en tv lijsttrekkers voorbijkomen. Eindeloos veel gepraat. Ken je die mensen die zonder komma's praten? Ze laten geen pauzes vallen aan het eind van hun zinnen, let maar eens op. Ze halen adem op onlogische plekken midden in een nieuwe zin. Dat maakt het heel moeilijk om ze in de rede te vallen. De interviewer wacht netjes tot ze een zin hebben afgemaakt. Ze wachten op die punt of die komma. Maar die komt niet. Met als gevolg een eindeloze woordenstroom. Ze doen het allemaal valt me op. Al die lijsttrekkers. 
Is dit een gesprekstechniek? Hoogst irritant vind ik het. 

17 opmerkingen:

  1. Ja, dat kan een hele verandering zijn! Ik heb het al als ik achter een andere laptop zit. Maar over het algemeen went het snel, tenminste bij mij...
    Dat vlug praten is irritant! Je ziet het ook steeds meer bij de nieuwsprogramma's en zelfs in het journaal bij sommige weermannen/vrouwen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Straks zie je de voordelen van een nieuwe computer. Alles went uiteindelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dat je er relaxt over vertelt. Want dat het lastig is kan ik beamen. Heel lastig en irritant. Evenals die 'zonderkommamensen'.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Denk je : hehe, een fijne snelle computer of laptop met meer mogelijkheden. Maar dan. Ik herken het zoeken van functie en combinaties van toetsen. En helemaal als je van een gewone laptop naar een MacBook van Apple gaat. Ik hoop dat je er snel aan went en weer net zo lekker op werkt al op de oude. Succes.
    En al die lijsttrekkers gesprekken bekoren mij niet. Veel geharrewar en als er dan nog een gespreksleider bij zit die ook wil scoren heb ik het helemaal gehad. Ik haak af. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Altijd lastig als je overstapt naar een ander apparaat, ik had het pas met mijn telefoon, maar meestal went het snel. Ik ben het helemaal met je eens over die lijsttrekkers, heel irritant.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja wat een gezoek hè, daarom hebben wij gekozen voor een nieuwe "ding" in de oude pc te zetten, maar dan nog... Hij moest geüpdatet worden en zelfs dat geeft veranderingen en het nodige "uitvinden"

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Commas are important! I just need to breath. How do they do it?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grinnik. Dat laatste stuk... Ik denk dat het inderdaad een techniek is en ja: super irritant! En dat toetsenbord gaat wel wennen hoor... heb geduld! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn, een nieuwe computer. Maar dan komt inderdaad het nieuwe wennen, zoeken en uitvinden. Maar volgens mij is het je helemaal gelukt.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, als antwoord op iedereen: het went. En het went snel.
    Ik merkte na drie dagen al dat ik het nieuwe toetsenbord al in mijn vingers had. Dus wat zou ik blijven hangen in en aan het oude?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Overstappen naar een ander apparaat, of het nu telefoon, pc, laptop of tablet is, is altijd een boel gedoe! Je hebt even geduld nodig, maar uiteindelijk went het ook weer. Ik erger me zo aan de weervrouw van het 8 uur journaal: Willemijn Hoebert. Die heeft zo'n rare manier van praten, met nadruk op woorden op de raarste momenten in haar zinnen. Vreselijk, en het leidt enorm af van wat ze inhoudelijk zegt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal eens opletten op deze weervrouw, het is me nooit opgevallen.

      Verwijderen
  12. Ik heb er hartelijk om gelachen, ik zie het helemaal voor me.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goed te lezen Judy dat je na drie dagen inmiddels het nieuwe toetsenbord al in de vingers had. Wel even balen dat de computerman je stokoude fotobewerkingsprogramma had verwijderd want dat zijn van die dingen waar je mee kan lezen schrijven na verloop van jaren. Hou zelf ook mijn hart vast als ik t.z.t een nieuwe computer moet aanschaffen of mijn stokoude fotobewerkingsprogramma nog zal werken. Gelukkig maar dat je het er weer op hebt kunnen zetten en dat het werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is dus snel gewend.. fijn zo! Ik kijk altijd énorm op tegen dat soort dingen, maar uiteindelijk: als het moet gaat het ook. Heb zelf sinds vanavond nu voor het eerst een smartphone.. dat is nog wel een dingetje hahahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ieder nieuw apparaat vind ik moeilijk in het begin en het duurt even voor ik er aan gewend ben. Pf het nu een nieuwe telefoon of laptop is. De leeftijd zal ook wel meespelen maar aan de andere kant denk ik maar: je speelt nog steeds mee in de digitale wereld.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.