Pagina's

06 november 2023

prik



Waar sta ik nu met de post covid? 
Nou, die is er nog steeds, ruim een jaar later. Ik had corona eind juli vorig jaar. De klachten die bleven zijn vooral: vermoeidheid en spierpijn. De fysio waar ik deze zomer was heeft niet-covid-gerelateerde pijn in mijn bekken/heup verholpen, waardoor lopen steeds beter gaat. Maar de moeheid en spierpijn na inspanning bleven. 

Het moeilijkst vind ik het verschijnsel dat PEM heet. Post-exertionele Malaise oftewel inspanningsintolerantie. Ik zal het proberen uit te leggen. NB. Hier kun je een factsheet downloaden over PEM.

Naast de huishoudelijke dingen ga ik in principe elke dag de deur uit. Of het nu een wandeling is of om een boodschap (de grote boodschappen laat ik bezorgen). Vaak lijkt dat in eerste instantie goed te gaan, dus vooruit met de geit. Ik word wel snel moe en neem nog vaak mijn kruk mee om die reden. Maar de man met de hamer komt vaak één of twee dagen later. Dat is zo verraderlijk. Dan heb ik overal spierpijn en ben ik niet veel waard. Totdat dat zich met een paar dagen weer hersteld heeft. 

Dat ik over mijn grenzen ben heengegaan merk ik dus pas achteraf. Een leuk uitje heeft daardoor soms een nare nasmaak. Ik probeer dan ook niet meer dan één, hooguit twee, grotere dingen per week te plannen. Inclusief verplichtingen als tandartsbezoek en dergelijke. Weinig ruimte voor leuke dingen dus.

Post covid syndroom (of long covid) ontstaat omdat je eigen immuunsysteem in 'overdrive' gaat en je eigen lichaam aanvalt. Corona (en sommige andere virussen) kunnen dat veroorzaken. In mijn geval zijn mijn spieren aangetast. 

Dus wil ik een prik? Want door de kleine hoeveelheid virus in de vaccinatie wordt mijn immuunsysteem weer aangewakkerd. Dat is ook de bedoeling. Maar daardoor kunnen in theorie ook de klachten weer verergeren. Dilemma. Maar aan de andere kant: ik kom nergens meer. Al heel lang niet. En ik wil weer met de trein. 

De laatste tijd hoor ik in mijn omgeving over veel mensen die (opnieuw) corona krijgen en er behoorlijk ziek van worden. Tot ziekenhuisopname toe. Mensen van mijn leeftijd, gezonde mensen, die vaak de eerste keer corona geruisloos doorkwamen. De angst om nog een keer ziek te worden groeide weer. Want hoe zou ik daar uitkomen? Maar al zo lang in isolement leven is ook geen optie.

Dus na lang overwegen: toch maar een prik. Het bleek dat mijn bouwjaar pas in december was ingepland. Had nog geen brief gekregen, maar ik zag het op de planjeprik.nl site waar ik een afspraak wou maken. Daarvoor zou ik dan ook nog eens naar Apeldoorn moeten. Dus met het ov waar ik niet goed in durf. Drukke treinen en zo. Maar gelukkig is er ook een andere mogelijkheid, zo bleek. Via een nummer voor kwetsbaren, waar ik mezelf dan maar toe gerekend heb, maakte ik een afspraak voor afgelopen zaterdag. In Deventer bij de GGD. 

En nu maar hopen dat de bijwerkingen meevallen. So far so good.
Want ik wil half november naar een familiedag bij mijn zusje en na jaren mijn neef en nichten weer terugzien. En met die prik aan boord durf ik dat wel.

18 opmerkingen:

  1. Wat een overwegingen voordat je weet of je de Prik haalt. Ik herken dat, alleen niet om onszelf, maar ivm kwetsbare mensen in de omgeving. Wij hebben de Prik ook gehaald, 16-10 in Zwolle, en zijn er niet ziek van geworden en ook onze kwetsbare vrienden niet. Ik hoop dat het voor jou ook zo goed verloopt. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, heel verhaal, sorry. Er was ook wel druk op mij van mensen die vonden dat ik het niet moest doen, die prik.

      Verwijderen
  2. Goed dat je alle voors en tegens tegen elkaar afkruist en weloverwogen een beslissing genomen hebt.. dat zal niet eenvoudig geweest zijn als je nog steeds tobt met de gevolgen van die vervelende ziekte. Ik denk wel dat je de juiste beslissing nam.. die verhalen van weer steeds meer mensen die erg ziek worden van een coronabesmetting hoorde en las ik ook. Ik ga die prik dus sowieso halen.. is het niet om mezelf te beschermen dan toch wel voor iedereen (en dan vooral de kwetsbaren) die ik eventueel aan zou kunnen steken als ik het weer zou krijgen. Met weer volle ziekenhuizen tot gevolg.. moet er niet aan denken, al die mensen met andere ziekten die dan weer niet terecht kunnen daar. Wij hadden het er op vakantie ook over met de vrienden en hoewel die het eigenlijk niet meer zo nodig vonden om die prik te halen, vonden ze dat argument van mij wel zó overtuigend dat ze het tóch maar weer gingen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals je ziet, heb ik er lang over nagedacht. Maar de verhalen over weer veel zieke mensen gaf bij mij de doorslag. Goed dat die vrienden het ook doen nu. Je beschermt niet alleen jezelf maar ook anderen.

      Verwijderen
    2. Ja, was er helemaal niet op uit om hen op andere gedachten te brengen hoor.. iedereen moet dat soort dingen voor zichzelf uitmaken vind ik. Maar er wél goed over nadenken (zoals jij ook deed).. en toen ik dus vertelde waarom ik het wél deed, vonden ze dat heel logisch klinken.

      Verwijderen
    3. Ja, natuurlijk moet iedereen zijn eigen afweging maken. Valt me wel op dat veel jonge mensen al helemaal voorbij corona zijn. Alleen voor kwetsbaren geldt dat niet.

      Verwijderen
  3. Dat is dus inderdaad iets om goed over na te denken... En er worden steeds meer mensen weer ziek, hè.
    Wat de long-covid betreft bij m'n schoondochter, het gaat redelijk met haar.
    Mijn zoon heeft nog wel regelmatig last van spieren bij of na inspanning, maar vergeleken bij wat het was.
    Hij wil geen prik, is bang dat hij er ziek van wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik begrijp de afweging van je zoon. Tot nu toe merk ik nog niks na de prik van zaterdag. Maar het is nog kort dag. Ik heb de prik vooral genomen omdat ik bang ben om weer ziek te worden dus. Dat is nog erger dan de prik. lijkt mij.

      Verwijderen
  4. Wat fijn dat je in Deventer terecht kon! Hopelijk krijg je geen bijwerkingen. Ik wilde net een afspraak maken toen ik corona kreeg, gelukkig gaat het elke dag een stukje beter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig Janny dat het al weer beter gaat. Ik wist niet dat je al in oktober een prik kon halen. Ik moest er nogal wat moeite voor doen.

      Verwijderen
  5. Nou, ik was vanmorgen hier een heel verhaal aan het tikken en toen werd mijn scherm zwart en deed mijn laptop niks meer. Hij is inmiddels weer aan de praat...
    Ik kan me heel goed voorstellen dat je alle 'misschiens' op een rijtje hebt gezet voordat je een beslissing nam...
    Het is een grillig virus en als je post covid hebt, dan ligt je leven goed overhoop.
    Vanmorgen hoorde ik nog van iemand die corona heeft en 3 weken geleden was ingeënt. Dat heb ik nog nooit gehoord.
    Ik heb nu 3 keer corona gehad en of je nu een prik hebt gehaald of ziek geweest bent... bij mij is het na 10 maanden weer raak...
    Nu maar afwachten hoe ik herstel. De vorige keren duurde het ook wel 6 weken.
    Maar ik ga niet klagen, want als ik jouw situatie op me in laat werken ...
    Ik hoop echt dat je die leuke dag half november goed kunt doorstaan, ook achteraf geen narigheid...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ojee, gelukkig doet ie het weer, je laptop. Jee, 3x corona, dat is ook wat. Ik wens je een heel goed herstel, Elisabeth. Doe maar rustig aan.

      Verwijderen
  6. Wat een overwegingen zeg. Ik heb ook even getwijfeld, maar ben toch blij dat ik de prik gehaald heb. Hopelijk krijg je geen last en krijg je weer meer vrijheid om ( met de trein) op pad te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, sorry voor het lange verhaal. Ik moest het op een rij zetten. En misschien helpt het een ander weer.

      Verwijderen
  7. Jemig, dat is wel een hele lastige keuze! Maar goed dat je dit zo duidelijk uitlegt, zeker voor de mensen (zoals ik) die niet ziek (of nauwelijks ziek) zijn geweest van corona. Sterkte Judy! xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het leek me goed om het uit te leggen, mevrouw Niekje. Misschien goed voor mensen die voor dezelfde keuze staan. Of voor mensen zoals jij om het beter te begrijpen. Zoiets doe jij ook op je blog over eetstoornis. Toch? :)

      Verwijderen
  8. Judy I can feel your dilemma. Here in the U.S. we are reading that a rare blood clotting is happening with people who have received the vaccine. Also there are more and more people getting sick from covid as well. Thus far everyone who I know who has had it are staying home and getting better. Hopefully it will start to wain in its strength. It will probably be 10 years or better before we know the truth of the virus as well as the vaccine. Just take care. Enjoy your time with your family. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That is another dilemma, Debbie. What's worse: the vaccine or the disease? And it sure is a strange disease. Thanks for your visit, Debbie, hugs!

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.